Annons:
Etikettövrigt
Läst 2788 ggr
Inkanyezi
2015-09-27 15:00

Säger bilden mer än tusen ord?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ofta hör man det slitna uttrycket att en bild säger mer än tusen ord, men gör den verkligen det? Behöver vi inte någon slags hållpunkt för vad bilden visar för att kunna tolka den? Kan vi verkligen förstå innehållet i en bild av att bara se den, eller är det inte ibland så att det behövs ett minimum av information innan det blir möjligt att förstå bilden lite djupare?

Vad berättar den här bilden? Behöver den kanske inte åtminstone några av de där tusen orden för att man ska förstå innebörden, eller talar den till betraktaren och står för sig själv utan de tusen orden?

Annons:
[Carpinus]
2015-09-27 15:30
#1

Intressant fråga och spännande bild! Fast det är svårt att generalisera utifrån den på alla bilder och alla sammanhang. För min del är det kanske i samband med sorg eller glädje som bilden talar allra mest. Den outsägliga sorgen och den fullkomliga glädjen är svåra att sätta ord på, och där kan en bild uttrycka "allt" när orden inte räcker till. Ett aktuellt och smärtsamt exempel är givetvis bilden på treårige Alan i strandgruset - tusen ord hade nog inte kunnat förklara situationen på samma sätt som bilden.

Något liknande var det kanske med Robert Capas bilder från landstigningen i Normandie. Hur många ord hade det behövts för att beskriva det obegripliga? Men bilderna talade till oss! Eller bilderna från Hiroshima, flickan som blev bränd av napalmbomber i Vietnam, skottet i tinningen på en fånge i samma krig. Eller månlandningen - hur skulle man ha kunnat beskriva den med ord? Och än mer: 9/11 och Kennedymorden!

Ja, kanske är det så att bilden säger mer än 1000 ord…

Maria
2015-09-27 15:53
#2

Bilden i #0 är en vacker bild. Den visar människors hem och fattigdom men ändå människors omsorg med de lappade taken för att hålla vind och regn ute.

Det är spännande hur vi tolkar bilder och jag gissar att man förmodligen har med personliga preferenser i ens tolkningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inkanyezi
2015-09-27 18:13
#3

De andra bilder som har nämnts här, bilderna från Vietnam och den från den turkiska stranden, är precis som den här i avseendet att det krävs någon form av bakgrundsinformation för att förstå vad bilden visar.

När jag första gången ser den bilden av den lilla pojken på stranden med ansiktet neråt är jag inte medveten om att det är ett drunknat barn, även om det alldeles självklart ser ut att kunna vara så. Det skulle ha kunnat vara en docka, till och med när man ser polisen bära bort honom är det inte alldeles klart, utan texten är som jag ser det nödvändig för att tala om mer av vad som händer.

Bilden av den lilla flickan som springer naken med utsträckta armar är mycket stark, men det är först när man får veta att hon har blivit bombad med napalm som det oerhörda går upp.

I båda de här fallen säger bilderna sedan betydligt mer än vad man kan uttrycka med ord. På en bråkdels sekund uppfattar man vidden av det hemska, och bilden etsar sig fast, för att aldrig någonsin bli glömd.

Men orden behövs, som stöd för bilden.

#2 Din tolkning är helt riktig, så långt som bilden kan ge stöd, men för mig, som har mer bakgrund, säger den mig mycket mer. Men att du ser att det handlar om människors hem är ändå mer än jag direkt skulle vänta mig.

När jag först såg hus betydligt mer förfallna än det som syns på den här bilden förstod jag inte att de faktiskt var någons hem. Jag föreställde mig att sådana ruckel som jag såg måste vara obebodda. Men i den här bilden är det kanske vattentanken som förråder att de här byggnaderna faktiskt används, en vattenreservoar uppmurad av tegel, med en flottör av samma typ som sitter i tanken till toaletter, inställd för att det inte ska svämma över när vatten fylls på.

Plåtarna på taket och stenarna som har lagts där för att hålla ner dem säger en del, och jag som känner till platsen vet att det emellanåt blåser vindar på uppemot fyrtio meter per sekund här. Betydligt robustare tak än det här kan blåsa sönder när en orkan piskar den här kusten, och det händer i stort sett varje år vid den här tiden. Men varken takplåtarna eller den trasiga väggen uppmurad som "panetela" (sockerkaka) som det kallas där, med stenarna på kant, var skäl till att jag tog bilden, även om de faktiskt fyller i många av de tusen orden. 

Platsen är Santiago de Cuba, och det jag ville visa med bilden är just vattentanken, mina grannars vattenbehållare för hushållsvatten, som de använder för att dricka, tvätta sig och spola i toaletten. Och jag hade ett väldigt speciellt skäl att ta bilden, ett skäl som är intimt förknippat med Kuba och förvaring av vatten. 

Varje kuban vet vad som är fel med bilden. Alla kubaner förstår omedelbart varför jag tog bilden. Alla kubaner jag har visat den för reagerar starkt när de ser den här vattenreservoaren.

[Carpinus]
2015-09-27 18:26
#4

#1 Helt riktigt, "bilden etsar sig fast, för att aldrig någonsin bli glömd.

Men orden behövs, som stöd för bilden."

Där vill jag poängtera:  dock ej "tusen" ord. Hade det inte funnits någon bild alls däremot kanske de tusen orden hade behövts.

Inkanyezi
2015-09-27 20:42
#5

Vad som inte direkt framgår av min bild är att min granne utsätter sig själv och andra för livsfara med sin vattenbehållare. Bakgrunden kan vara lite lättare att förstå om man tittar på länkarna under det här inlägget.

Det är i lag påbjudet att alla vattenbehållare måste vara täckta, och man jagar kläckningsplatser för tigermyggan var de än kan finnas. Till och med äggskal är möjliga  barnkammare för myggorna.

Denguefebern sprids av dessa myggor, och den är en svår sjukdom som skördar liv, och som är mycket plågsam för den som drabbas. Den kallas också "benknäckarfeber", även om den inte direkt knäcker benen - det bara känns så. Förutom dengue misstänks myggan också sprida chicungunya, som också den är en svår tropisk sjukdom. Men det är främst för dengue, som det inte är tillåtet att ha öppna vattenbehållare.

Kampanjen mot myggan utförs bland annat genom att spruta insektsgift överallt, i alla hus och också på gator och i parker.

https://www.google.se/search?q=dengue&gws_rd=cr,ssl&ei=ySsIVouIJ4P7ywPVnI-YBA

https://www.google.se/search?q=dengue+campa%C3%B1a+fumigacion&gws_rd=cr,ssl&ei=7CsIVtmjHYK6ygPJqqLwDg#safe=off&q=dengue+campa%C3%B1a+fumigacion+cuba

https://www.google.se/search?q=dengue+campa%C3%B1a+fumigacion+cuba&safe=off&biw=1364&bih=922&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB4QsARqFQoTCLan6Jnjl8gCFUHPcgodfwsCbg

http://www.megafon.net/sv/nyheter/kampen-mot-tigermyggorna/

JazzBass
2015-09-28 14:17
#6

#0 - Ser lite farligt ut ja det där, på fler än ett sätt. Men utan hjälp av inlägg #5 hade jag nog inte fäst desto mer uppmärksamhet över bilden.

Min syn på den här saken, om hur mycket en bild berättar, sammanfattas bäst av en fras ur Marvin Gayes låt "Heard it through the grapevine":

"(People say) believe half of what you see, son, and none of what you hear"

Alltså, man kan inte lita för mycket på vad man ser. En bild måste tolkas för att omsättas i en berättelse i våra hjärnan, och utan en förklaring i ord kan tolkningen skilja sig väldigt långt från den egna tolkningen av bilden. En bild måste vara väldigt konkret för att inte ge rum för misstolkningar. Den kan alltså lätt säga mer än tusen ord, men sanningshalten är det si och så med. Därför brukar jag säga att en bild kan ljuga mer än tusen ord. 

För att styra vår tolkning i önskad riktning behövs därför ofta en bildtext, och en välformulerad bildtext kan ge, och ger ofta, en bild en extra dimension. Även sammanhanget i vilken bilden presenteras har förstås också avgörande betydelse för i vilken riktning våra tankar och associationer kring en bild går.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: