Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1056 ggr
Sheena
9/25/15, 10:13 PM

RAW Vad hände, min dator fixar inte bilderna längr

Har en Sony nex 5 (om det spelar nån roll) Är ingen mästerfotograf utan fotar familjen o gör album typ.. 😛

Datorn har alltid sparat bilderna som .jpg men helt plötsligt börjar de sparas som .arw  vilket blir lite krångligt. 😮

Formaterade om datorn för ett tag sen men fattar inte vad det skulle kunna ha för betydelse då ändringen i sparande format verkar skett mitt under en semestertur. 

Kan jag råkat komma åt något i kamerans inställningar? Vart kan jag hitta nått om hur man ändrar tillbaka isf? 

Kan jag ändra format på de bilder som redan nu ligger i datorn som .arw och är raderade från kameran?

Vore så tacksam för lite råd här.. har verkligen ingen aning om vad som hänt. 😢

Annons:
Florrpan
9/25/15, 11:22 PM
#1

RAW är helt enkelt ett format som sparar mer information än vanliga JPG, och möjliggör också mer redigeringsmöjligheter.

Har du photoshop(Camera RAW), lightroom eller liknande kan du öppna bilderna och spara om dom i JPG. Finns säkert flera andra sätt, men jag använder dessa 2 för redigering av RAW (Fotar endast i RAW pga kvalitén)

Du borde väldigt enkelt kunna ändra formatet i kameran.

Inkanyezi
9/25/15, 11:32 PM
#2

Det är inte datorn som har gjort någonting, utan du har ändrat en inställning i din kamera, från att spara .JPG till att spara råfiler, .ARW

Det är en ganska enkel inställning i kamerans menysystem, hur man spar bilderna. XXXXXXXX.ARW, råfilen, måste behandlas innan det blir en bild man kan se, och i din dator kommer råfilen hela tiden att finnas kvar, om du inte själv väljer att ta bort den. Från en råkonverterare exporterar man till jpeg (.JPG), medan den ursprungliga råfilen lämnas orörd.

Kameran har säkert fler sätt att spara, exempelvis både jpeg och RAW.

Om du bara vill ha jpeg-filer från kameran så ställer du in det i kamerans menysystem.

Sheena
9/26/15, 8:14 AM
#3

Okej, tack. Får ta o leta lite i kameran då. 😀

Upp till toppen
Annons: