Annons:
Etikettövrigt
Läst 1325 ggr
pentti01
9/24/15, 11:41 AM

Nostalgitankar.

Har efter  30-års frånvaro av fotografering,  åter blivit sugen/nyfiken på att börja fota.  Det jag i så fall vill göra är att fota analogt med filmrulle.

Hur är det nu för tiden, kommer film på rulle,  att finnas kvar att inhandlas?

Framkallar fotobutikerna film på rulle fortfarande ?

Vågar jag köpa utrustning på Tradera? 

Var kan jag köpa litteratur om fotografering för nybörjare ?

Det jag gillade med min gamla kamera var att när jag ändrade bländarvärdet, så syntes det direkt i sökaren. Hur vet jag att få tag på en sådan kamera igen ?                 Har alla äldre kameror den "funktionen" ?

Annons:
Inkanyezi
9/24/15, 12:09 PM
#1

Om vi betar av frågorna en i taget, så ser det inte så hemskt lysande ut att ta upp fotografering med film i dagens läge. Det har skett ett paradigmskifte, där filmen nu håller på att bli en artikel som är svår att få tag på. Kanske man borde vara glad för det, med tanke på problemen den förde med sig. Silverhaliderna som användes i film var ett stort slöseri med en värdefull metall som skulle kunna användas till annat.

Att man använde en dyr metall var också ett skäl till att det aldrig någonsin blev billigt att fotografera under den tid vi använde kemiska medel. Processerna var giftiga och miljöförstörande, och de vållade ofta hälsoproblem.

När digitaltekniken slog igenom, något år efter millennieskiftet, var det slut med filmfotografering i större skala. Digitaltekniken ger fler möjligheter, den är avsevärt billigare, och inte helt oväsentligt, den ger bättre resultat i flera avseenden. Vi kan få färger som mer närmar sig de riktiga, och det dynamiska omfånget, som i början var snålt, är numera större än filmens.

Så den äldre tekniken har i stort sett försvunnit från marknaden. Det finns fortfarande film att köpa, men inte så som förr, då man kunde få tag på en film i stort sett var som helst, kiosker, livsmedelsaffärer etc. Det stora företaget Kodak, som en gång var bland de absolut största företagen i världen, för nu en tynande tillvaro, på grund av felsatsningar på filmen, trots att de var pionjärer för digitaltekniken och fortfarande dominerar en liten del av digital fotografi.

  • Ännu en tid finns film att få tag på, men den är dyr och finns inte lättillgänglig överallt.

  • Också fotokemin eller framkallningstjänster försvinner alltmer. Det går fortfarande att lämna in en film för framkallning, men det är dyrare och tar oftast längre tid än vi var vana vid för ett tjugotal år sedan. Den sortens tjänster är på väg att försvinna i ganska rask takt.

  • Visst kan man köpa på Tradera, men det är knappast förmånligt, jämfört med att leta upp godbitarna på Myrorna och andra ställen där folk lämnar in sådant som de inte längre har användning för. Man får alltid räkna med att saker som är flera decennier gamla kan ha skavanker, och en del saker kan man laga själv, men när det behövs reservdelar är det ofta omöjligt att få tag på. Kameror är ganska tillförlitliga, så många fungerar faktiskt bra efter ett halvsekel och mer. Det som ofta händer är att smörjmedel har beckat ihop, så att slutartiderna kan bli längre, eller att slutaren hänger sig på långa tider, och att exempelvis självutlösaren hänger sig.

  • Litteratur finns på bibliotek och i bokhandlar, och man kan också leta på nätet, exempelvis Amazon, men det gäller kanske att kunna engelska i första hand, eftersom det mesta är på engelska. Man kan också hitta en hel del på samma ställen som gamla kameror, Myrorna, Stadsmissionen etc.

  • Och nej, alla äldre kameror har inte exponeringsdata synliga i sökaren. Alla har inte heller inbyggd ljusmätare eller automatik för exponeringen. Om man är ute efter någon särskild modell, kan man ofta hitta det mesta om den på nätet, men som vanligt oftast på engelska.

  • Ljusmätaren i äldre kameror har ofta åldrats så att den inte längre är att lita på, och till en del kameror finns inte ens batterier längre.

Sammantaget är fotografi på film mest just en nostalgitripp för den som är beredd att leta efter grejer och att allting kanske inte är tip-top. Filmen finns, fotokemi finns, men kan vara svårt att få tag på.

Om det är fotograferandet som är vurmen, att gestalta bilder, så är digitalfoto vägen att gå. Det går fort att lära sig, eftersom man kan ta hur många bilder som helst utan att det kostar ett öre extra. När vi förr hade en film med begränsat antal bilder i kameran, ligger gränsen betydligt längre bort numera, då minneskorten är stora och rymmer hundratals bilder, och i en del fall flera tusen.

Bildbehandlingen är också mycket enklare, och framförallt renare, så man slipper gula illaluktande fingrar och doft av framkallare och fix.

Det som ergonomiskt är lite svårt att ta för den som var mycket van vid äldre teknik är att det digitala oftast har knappar där vi förr hade rattar med bestämda lägen. I de fall digitalkameran har rattar är de oftast inte med klart markerade lägen, utan ofta sådana som har olika funktion beroende på olika inställning.

Men sammantaget är det ändå så att om man verkligen vill ta mycket bilder, är det inte den äldre kemiska metoden man ska satsa på.

JazzBass
9/24/15, 12:46 PM
#2

Jag fotar en hel del med film då jag har tid, Finns flera ställen på nätet som säljer film, jag beställer själv oftast från tyska fotoimpex.de där de har bra priser. Ebay dignar av retrokameror och objektiv av olika slag. Jag började med att fota mycket småbild, men kör nu mest med mellanformat (Mamiya 645). Det blir klart mest svartvitt eftersom det är lätt att framkalla själv. Färgfilm, speciellt dia, måste man ofta skicka iväg för framkallning och det kan bli ganska dyrt. Jag föredrar mellanformatet av flera orsaker: Bildkvaliteten är klart bättre, de är lättare att få på spole i framkallningsdosorna då filmen inte är lika lång, och man har inte alltför många bilder per film. Det kan ta väldigt lång tid att fota 36 bilder, 24 bilders småbildsfilmer har jag inte hittat nånstans.

Jag skulle rekommendera att handla kamera och objektiv på e-bay av en försäljare med (helst) 99,8% positiv feedback eller bättre. Proffssäljarna med bra feedback har alltid gått igenom skicket på grejorna, och risken att få nånting i sämre skick än vad som sägs i annonsen är minimal då negativ feedback är deras värsta fiende. 

Litteratur finns det en hel del. Ansel Adams tredelade serie om fotograferingen ("The camera", "The negative" och "The print") är tungläst men en bra komplett genomgång om allt det tekniska kring fotograferingen. Det finns dock en uppsjö andra böcker om fotografering, och gamla böcker funkar fortfarande utmärkt, inte minst om man ska fota på traditionellt vis med film. Gå till biblioteket och se vad de har där. En bra bok är "Mörkrumsteknik för fotografer", som handlar om ganska mycket annat också än bara mörkrumsteknik. Jag har lärt mig mycket av den boken.

Jag skulle nog rekommendera en kamera där bländaren inte påverkar sökarbilden, eftersom det är lättare att fokusera då sökaren är maximalt ljus oberoende vilken bländare man ställt in. Alla kameror som har den här funktionen (ungefär alla som är från 70-talet eller nyare), har också nedbländningsknapp, så man kan granska skärpedjupet alltid då man vill det.

Är du mest intresserad av småbild eller större filmformat (120/storformat)?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

pentti01
9/24/15, 12:49 PM
#3

Ok. Jag tyckte att det var enklare på nått sätt att se vilka värden man ställde in kameran på, när det fanns knappar att titta på.

Ska försöka lära mig använda min nuvarande enkla kamera först.

http://www.photographyblog.com/reviews/fujifilm_finepix_s1600_review/

JazzBass
9/24/15, 1:04 PM
#4

Med anledning av Inkanyezis inlägg så vill jag tillägga att jag fotar en del med film av den enkla anledningen att det är kul, och att jag inte haft nån tidigare erfarenhet alls av det. Många äldre rävar som Inkanyezi upplever med all säkerhet en stor befrielse i och med digitaltekniken; det är ju otroligt mycket snabbare och lättare att skapa bilder med överlägsen bildkvalitet. Men alla har inte varit där och tvingats stå timtals i mörkrum för att inget annat alternativ fanns. Jag tycker det är en helt annan känsla att fotografera med film och gör det naturligtvis helt frivilligt. Det blir mer hantverk över hela processen, och bilderna får en annorlunda karaktär. Speciellt dyrt behöver det inte vara heller. Utrustning som funkar fint hittar man till struntpriser, även om batterier kan vara lite svåra att få tag på i vissa fall. Inte är film, framkallningskemikalier och -utrustning speciellt dyrt heller. Rodinal är en mycket dryg och billig framkallare, till exempel.

Sist så tycker jag också det är viktigt ur ett kulturhistoriskt perspektiv att den traditionella fotograferingen med film inte försvinner helt. Det förutsätter dock att det finns utövare av tekniken. Så låt dig inte avskräckas för mycket av inkanyezis inlägg, om det är film du vill fotografera med så varsågod, det finns inga stora hinder för det. Ännu.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
9/24/15, 1:18 PM
#5

Jag håller med dig om att vissa saker var enklare, och det är den ergonomi som har försvunnit med digitaltekniken. Samtidigt är det så när man har så liten sensor som den i din kamera, att bländaren egentligen inte har stor betydelse, eftersom det åtminstene när man är invid vidvinkelläget inte blir oskarpt någonstans beroende på bländaröppningen som är så pytteliten.

Man får lära sig hantera det som går att ställa in på kameran. En viktig funktion är exponeringskompensation, som man använder för att få bilden ljusare eller mörkare än automatiken annars gör den.

Om man vill ha suddig bakgrund för att isolera sitt motiv, går det bara när man har ställt in lång brännvidd, i telelägen. Å andra sidan kan den effekten också åstadkommas med efterbehandling av bilden när man vill ha det. 

För att kunna ta många bilder utan att slösa mycket på batterier är det lämpligt att skaffa laddbara, och bästa inköpsstället är IKEA, som har en sats på fyra för en femtiolapp. De har också laddare. Med två satser batterier klarar man sig långt, och de kan laddas upp gång på gång.

Jag tror att du kan bli vän med kameran du har nu. En person jag känner använde länge en sådan för att ta otroligt fina bilder på blommor och insekter, men också landskap och annat på Fillippinerna där han bor. Han har en blogg på http://letterstomyluvetal.weebly.com/ och han är ganska aktiv på forumet Cambridge in Colour, där han har nicken JBW.

pentti01
9/24/15, 2:33 PM
#6

Ja, det är just det ; jag tycker att det är kul med lite retro-grejor😎 (därav valet av MC,,)

Jag är inte ute efter mest perfekta resultatet i varje bild, mest för att få fota med lite nostalgi-känsla 🙂

Framkallnings priset får jag ta !

Kikar just nu på Tradera efter kameror. Ni får gärna komma med förslag   , om ni har lust . 😉

Som sagt  jag vill ha en kamera med  funktionen  vi diskuterat tidigare.

Annons:
JazzBass
9/24/15, 2:49 PM
#7

Kanske en gammal Zeiss Ikon för 120-film? De är lätta att hitta på lite större loppisar och dylikt, men jag rekommenderar fortfarande ebay främst då jag har så bra erfarenheter därifrån. Lättare att hitta en kamera i gott skick där, tror jag.

Tradera har jag noll och ingen erfarenhet av då jag bor i Finland.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
9/24/15, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Kom på ett par till fördelar med film. Dels finns det filmer med väldigt låg iso, vilket gör det lättare att få till långa slutartider utan en massa filter. Sedan tycker jag också svartvita bilder tagna på eller pressade till höga isotal (3200 och över), speciellt på mellanformat  och större ser väldigt bra ut, skarpare än motsvarande tagna med vanlig DSLR. Himlar blir inte heller lika lätt utfrätta som på digikameror, men de senaste digikamerorna har väldigt bra dynamiskt omfång så det är inte längre nån stor fördel.

Tänkte att jag kunde bjuda på några bilder från i våras, som jag framkallade först förra veckan och fotade av med min Nikon D700 digikamera med makroobjektiv i förrgår. Först några liggande bilder (bäst att ladda upp stående och liggande skilt p.g.a. bildspelsfunktionen). De är alla tagna från samma filmrulle, en Rollei RPX 25 (ISO 25) 120-film, och tagna alltså med min Mamiya 645 1000s med något av objektiven 45/2,8, 80/2,8 och 200/4, och stativ.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
9/24/15, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

…och två stående. 

Väldigt nöjd med hur bilderna från den här rullen blev faktiskt. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Nalle43
9/26/15, 6:35 PM
#10

#9

Du ska vara nöjd, det är kalasbilder.

En fråga bara. Tycker du att bilderna bättre eller sämre när du ser dem här på webben? Hur har du gjort för att få dem digitala? Scannat?  Upplösning? Bättre eller såmre på papper?

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

JazzBass
9/27/15, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 - Tack! 🙂

Angående bilderna, så har jag ännu inte framkallat några papperskopior alls av mina negativ, men det borde det småningom bli ändring på, kanske redan inkommande vecka. 🙂

Jag digitaliserar negativen genom att fota av dem med min Nikon D700, 60/2,8 makroobjektiv och en hemmagjord rigg för avfotograferingen. Efter att ha googlat på negativscannrar och t.o.m. var nära att köpa en för nåt år sen, så avstod jag ändå på grund av hur långsamma alla var. Flatbäddsscanner ville jag inte ha då jag fotade endast i småbildsformatet först och kvaliteten inte är speciellt bra då. Snabba kan man inte heller påstå att de är. Men nåt som är snabbt är att fota av negativen; förra veckan fotade jag av fem filmrullar (4 st15 bilders rullar 120-film och en 36 bilders småbildsfilm) på max en halvtimme, plus lite tid för förberedelser. Allt sparar jag förstås i råformat. I Lightroom har jag sedan en preset för att invertera tonkurvan för att göra bilderna 'positiva'.

Metoden funkar väldigt bra tycker jag. Kan ännu bjuda på en bild i full Upplösning som är tagen med Ilford Delta 3200 120-film som jag exponerat enligt iso 1600. Ser inte mycket av kornen på den här bilden utom i överkanten.

Ska bli intressant att se vilken kvalitet det blir då jag framkallar papperskopior för första gången så småningom. Jag tror det kommer se bättre ut än på skärm i alla fall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: