Annons:
Etikettövrigt
Läst 1198 ggr
michellemimmi
9/22/15, 8:16 PM

Fokuspunkter...

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här.. Men mitt nya objektiv vägrar att fokusera på nära avstånd om man väljer fokuspunkten på de två snäppen åt vänster, men då jag byter fokusen till mitten så går det hur bra som helst. Finns det någon logisk förklaring på detta eller är det trasigt?

Hjärta/Mimmi

Annons:
Inkanyezi
9/22/15, 8:36 PM
#1

Det finns en logisk förklaring, och den har med objektivets utgångspupill att göra och hur mycket av den som syns från AF-sensorn.

När man fokuserar på nära håll avlägsnar sig objektivets utgångspupill och den tar upp en mindre vinkel, sedd från sensorn, och när man använder de punkter som ligger längre ut, är det bara den ena halvan av sensorgruppen som träffas av ljus från objektivet, och därför kan den fokuspunkten inte användas för s.k. "fasdetektering" (i själva verket triangulering),

AF-sensorn har grupper av riktade sensorelement för varje fokuspunkt, och de grupperna är var och en uppdelade parvis, där den ena är riktad mot en fläck på ena sidan av objektivets utgångspupill och den andra mot en fläck på andra sidan. Det är bilderna från de sensorerna som ska passas ihop för att ställa in skärpa.

När bländaröppningen är för liten, så att utgångspupillen är mindre än avståndet mellan de där två fläckarna som AF-sensorn siktar på, kan objektivet inte fokusera automatiskt. Det händer om man har ett objektiv med liten bländaröppning, vilket det blir när man fokuserar på mycket nära håll med ett makroobjektiv. Mittpunkten fungerar då fortfarande, men fokuspunkterna längst bort från mitten får bara den ena av de två delbilder som ska passas ihop, och då fungerar inte AF.

Fokuspunkten i mitten på din kamera är den som är säkrast, bland annat för att den är en s.k. korsvis fokuspunkt. Den har fyra punkter som den siktar på med fyra grupper av sensorelement. Fokuspunkterna längre ut klarar bara att ställa skärpa på vertikala bildelement, medan horisontella linjer inte ger någon information som är av värde för att fokusera.

Det enklaste sättet att förhålla sig till det är att alltid använda punkten i mitten. Det är väldigt sällan man har orsak att välja fokuspunkter längre ut från mitten av bilden.

michellemimmi
9/22/15, 8:49 PM
#2

#1 Aha, vad skönt att veta. Nej jag skulle prova att fota ett par penslar i en burk och ville ha penseln till vänster i fokus bara för att testa! :) och som tur är så verkar man ju inte använda detta särkilt ofta nej, i och med att jag kom på det nu ;) Tack för hjälpen! :)

Hjärta/Mimmi

Upp till toppen
Annons: