Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 2187 ggr
[SarahOhrn]
9/22/15, 1:18 PM

Skriva ut foto - konstiga färger

Jag vet inte riktigt om det här är rätt forum men jag testar. Jag har ett foto jag ska skriva ut och ha på en begravning på fredag och börjar få lite panik. Aldrig haft det här problemet förr men har sällan skrivit ut foton och inte på denna skrivare. Jag använder den bara till att skriva ut tavlor jag gör och det är inga färgfoton på dom. Men nu har jag i alla fall problem, jag har en skrivare som heter Officejet 7610 och tar upp bilden i Photoshop för att ändra storlek på den. Fotot ser jättebra ut på datorn och det är fotat med systemkamera. 

Men när jag skriver ut den blir den grönaktig alt. blåaktig… Ser ju inte så värst bra ut med gröna tänder liksom. Men ingen tendens alls till det på datorn, jag fattar inte. När jag gör mina tavlor kör jag i  CMYK-läge, men antar att jag ska ha på RGB när jag ska skriva ut detta fotot som är fotat i RGB på kameran? Men får ändå inte till det. Det är t ex en svart port som bakgrund och den blir liksom ljusare svart med lite grönt inslag vid utskrift. Jag vet inte vad sjutton jag ska göra?! Varför diffar det så extremt? Aldrig varit med om det på min tidigare skrivare. Och detta känns inte som en skitskrivare heller den har funkat jättebra annars för att få till färger osv men man får ju mixtra lite då med men det är svårare med ett foto än bara vanliga färger på text mm. Använder även bra fotopapper, satinfotopapper från Scandinavian photo, svindyrt! :P Så det bör inte bero på det heller. Även testat på ett billigare glansigt fotopapper men typ samma problem bara att det blir lite olika nyanser då papprena är lite olika vit färg men fotot blir "missfärgat" på båda…

Någon som kan hjälpa mig med tips?!

Annons:
Inkanyezi
9/22/15, 2:15 PM
#1

Nej, för utskrift ska du använda CMYK, men det kan ju tänkas att du har problem med profileringen av skrivaren.

Kameran har ingen annan möjlighet än RGB, men det finns flera olika varianter med olika färgdjup. När man gör bilder för nätet ska man alltid presentera dem i sRGB, som i vissa program enbart kallas RGB. Det finns flera olika varianter, men många som skriver ut brukar redigera i aRGB. Skrivaren ska däremot få CMYK, men det kräver att du har gjort en skrivarprofil.

Den vanliga utskriftsrutinen gör om bilden till CMY, också när du matar in den som RGB, och det kan tänkas att skrivarprogrammet gör ett bättre jobb än vad Photoshop förmår så länge du inte har gjort en skrivarprofil.

[SarahOhrn]
9/22/15, 7:27 PM
#2

Hm måste plugga på lite om att göra en skrivarprofil, noll insatt i sånt :) Tack för infon!

JazzBass
9/23/15, 8:35 AM
#3

Då min printer ännu var hel så hittade jag färgprofiler på pappertillverkarnas egna nätsidor för väldigt många printrar inklusive min Epson R1900 (RIP…)  Kolla där. 

Själv har jag aldrig behövt tänka eller jobba i CMYK så jag kan inget om det, men det ska gå bra att printa om man använder rätt färgprofil.

En som kan massor om det här med profiler är Stefan Ohlsson, som också skrivit många inlägg på fotosidans forum. Där finns massor med värdefull information som kan vara till stor hjälp när man har problem med att utskrifterna inte blir som man vill ha dem.

En viktig grej är förstås att skärmen man granskar bilden på också är kalibrerad och visar alla färger rätt, annars har man inget vettigt att jämföra utskriften med.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: