Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1032 ggr
[Carpinus]
2015-09-20 09:18

Kontakt mellan kamera och dator bryts. Tips?

Attans! Min lilla kamera Samsung (PL170) som är en trogen kamrat och följer mig i fickan på alla mina vandringsturer har problem med hälsan. Det är inga problem att fotografera och den tar laddning, men när jag skall ansluta till datorn för att tömma bilder bryts anslutningen till datorn. Jag har testat flera datorer med samma resultat, så felet lär ligga i kameran. Är det kört nu, eller är det någon som har något tips om egna åtgärder?

Annons:
Inkanyezi
2015-09-20 09:27
#1

Det allra enklaste är att göra som alla andra och inte ansluta kameran till datorn, utan ta ur minneskortet och stoppa in det i en minneskortläsare. Många av de nyare datorerna har inbyggd minneskortläsare, men det finns också billiga som man kan sätta i USB.

Möjligen kan det helt enkelt vara fel på din sladd, men att koppla kameran till datorn är sällan det bästa sättet att föra över bilder.

[Carpinus]
2015-09-20 09:33
#2

#1 Tack för snabbt och konstruktivt tips! Jag skall kolla upp den möjligheten snarast, istället för att skrota kameran - läsaren kan man ju ha användning för av även om man byter kamera. Är läsarna kompatibla med olika format av kort, eller är de anpassade för respektive format?

(Eftersom kameran tar laddning med kabeln har jag utgått från att felet inte ligger där, men så behöver det ju inte vara.)

Taggeman
2015-09-20 12:26
#3

Finns läsare för olika kort här exempel på en med USB 3 anslutning. https://www.netonnet.se/art/foto/tillbehor/minneskortlasare/transcend-ts-rdf8k/169367.9029/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Carpinus]
2015-09-20 12:33
#4

#3 Perfekt - det underlättar att slippa tänka på formatet!

Inkanyezi
2015-09-20 13:11
#5

Det kan ändå vara kabeln, eftersom laddningen inte går genom samma ledare som datat. De två yttersta är för strömmatning, och om det är tveksam kontakt i en av de två mittre, påverkas inte laddningen, men dataöverföringen. Det är ganska lätt att kolla med en annan sladd om det är en standardkontakt, ex. mini-USB. De flesta av kortläsarna använder den kabeln.

[VSK]
2015-09-20 18:48
#6

Jag har den Taggeman länkar till och jag måste säga att den funkar bra. Väldigt bra prestanda på USB 3. Får runt 90 MB/S i test med mitt minneskort.

Annons:
[Carpinus]
2015-09-20 19:10
#7

#6 Ytterligare en anledning att välja den läsaren! Fast jag har tittat runt lite och hittat några som passar specifikt till det kort jag har, till ett avsevärt lägre pris. Kanske idé att testa någon dem, ifall det är så att felet ligger i kameran så att jag ändå måste investera i en ny?

Den kamera jag har var inte dyr, men den har motsvarat alla mina förväntningar och behov, så jag kanske köper en likadan…  🙂

[VSK]
2015-09-20 19:18
#8

#7

Nu minns jag inte "fabrikatet" (läs stämpelnamn) jag hade men det var en liten kortläsare som man stoppade direkt in i USB-kontakten (utan kabel), påminde lite om ett vanligt USB-minne men lite större. Kostade runt hundringen då jag köpte det.

För det första så var det urusel hastighet. Okej, det var bara USB 2.0 men hastigheten var långt under det. Det var därför jag bytte till den länkade läsaren. 

Nu behöver ju kanske inte alla vara i samma bristfälliga kvalitet som den USB 2.0 jag hade, men jag tycker inte det är värt att chansa när den länkade inte är alltför dyr.

USB 2.0 har en teoretisk toppfart på 480 Mbit/s (60 MB/S) men man får nog räkna med bra mkt lägre än så. Min "sticka" jag hade som jag skrev om tidigare i tråden kom upp i 10 MB/S. Det är exakt samma minneskort som jag får 90 MB/S med i den länkade läsaren.

Har man många bilder så vill man att det ska gå undan. Speciellt om de är hög Upplösning.

[Carpinus]
2015-09-20 19:32
#9

#8 Jag är pensionär och har gott om tid (inbillar jag mig), så om det tar lite tid gör det samma. 🙂Dessutom samlar jag inte på mig bilder i kameran, utan tömmer i regel samma dag som fototillfället.

Däremot vill man ju inte gärna tappa i kvalité från kort till dator.

[VSK]
2015-09-20 19:35
#10

#9

Du kan inte tappa kvalitet så länge det handlar om digitalt. Antingen så lyckas kopieringen eller inte.

[Carpinus]
2015-09-20 19:44
#11

#10 Trösterikt - tack! 👍

[VSK]
2015-09-20 19:47
#12

🙂

[Carpinus]
2015-09-25 09:02
#13

Införskaffat en multikortläsare för en hundring. Fungerade alldeles utmärkt och  bara marginellt långsammare än kabeln.

Annons:
[VSK]
2015-09-25 09:04
#14

👍

Upp till toppen
Annons: