Annons:
Etikettövrigt
Läst 1120 ggr
Elin2001
2015-09-18 22:33

Hjälp med fotografering (nybörjare)

Hejsan! Jag tänkte ge mig ut imorgon och fota min hund. Jag är nästan helt nybörjare och använder nästan bara automatiskt på allt och tar fotot ;) Det brukar ge ett ganska bra resultat men jag hade tänkt att ta lite "mer avancerade" bilder imorgon. Så vad ska jag tänka på? Vilka inställningar osv. Jag har ingen riktig idé med bilderna utan vill helt enkelt bara få fina bilder på min hund. Jag har en Canon 1000D tror jag den heter och har ingen aning om vilket objektiv men jag tror det är den man får med. (Jag köpte kameran begagnad från min faster) Jag är "bara" 14 år så försök förklara så enkelt som möjligt ;)

Annons:
Inkanyezi
2015-09-18 22:42
#1

Fortsätt gärna med automatiskt på allt och tänk mer på hur du vill gestalta bilden, hur du vill visa hunden i sin omgivning. Det finns liksom inte mycket som är "mer avancerat", utan när man gör egna inställningar handlar det oftast om att man vill ge sin bild ett visst uttryck, exempelvis att man vill isolera sitt huvudmotiv från bakgrunden. (Det gör man genom att ställa bländaren på det lägsta värdet, vilket innebär störst öppning, och se till att bakgrunden är ganska långt bort och huvudmotivet nära. För att ställa bländaren stor är det enklast att använda programläget Av. Då sköter kameran resten. Vill man låta kameran sköta det, väljer man porträttläget.)

Men ibland vill man ju ta bilder när hunden rör sig, och då kan den enklaste vägen vara att använda ett annat av kamerans automatiska lägen, det som vi ibland kallar "springgubben" - dvs sportläget.

Elin2001
2015-09-18 23:19
#2

Tack så mycket! :) Dock så brukar bilderna bli suddiga i rörelse även i sportläget.. Har du någon aning om vad som kan vara anledningen?

Elin2001
2015-09-18 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som denna till exempel fotade jag med sportläget men den bli suddig 🤪

Elin2001
2015-09-18 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Medans denna fotade jag med auto och den blev inte alla lika suddig? 🤪 (förvirrad) 😃

Inkanyezi
2015-09-19 07:28
#5

Det finns flera saker som man själv kan göra något åt, och också ett par som man bara måste godta, som gör att bilder blir suddiga när hunden rör sig.

Det som främst försvårar att få skärpa är att det är ganska lite ljus. Ju mindre ljus som finns, desto svårare har kameran att ställa in de olika saker som hjälper dig att få skarpa bilder.

Det handlar främst om slutartiden, men också om en inställning som vi kallar ISO, och som när man ökar den ger möjlighet att ta skarpare bilder på sådant som rör sig. Man kan se ISO som om det handlar om kamerans känslighet för ljus, det är enklast, men det är inte riktigt sant. Just för de här bilderna hade det hjälpt att höja ISO mer än vad kameran själv gjorde. 

Bilden som är tagen framifrån fick en slutartid av 1/500 sekund, medan den som är tagen från sidan fick drygt dubbelt så lång tid, 1/200 sekund. Kameran har använt ISO 400 för båda.

När man själv tar kontroll över fler av parametrarna, kan man se till att slutartiden håller sig på ett värde som man godtar. Kameran har ett val på programratten som heter Sv, där man låter kameran sköta allting utom slutartiden, som man väljer själv. För att det valet ska fungera bra måste kameran också ha frihet att ställa in ISO högre, så man bör då ha Auto-ISO inställt utan att begränsa det uppåt.

Att bilden från sidan blev mer suddig hänger också ihop med att kameran inte är stilla, men inte heller följer hunden ordentligt. Rörelsen är för stor för att stabiliseringen ska klara det, och alltihop blir suddigt. Du hade behövt kortare tid, och jag skulle nog tänka mig betydligt kortare tid än 1/200 sekund, kanske så kort tid som en tusendels sekund.

Men om kameran kan ställas in för olika slags stabilisering, kan man också ställa in den så att den bara stabiliserar för rörelse uppåt och neråt, men inte för att man följer motivet med en svepande rörelse åt sidan, panorering. Det läget skulle ha förbättrat skärpan betydligt också vid den alltför långa slutartiden.

Om du själv hade ställt ISO, hade du kunnat ta med ISO 1600 för att få skarpare bild. Man minskar det dynamiska omfånget när man ställer upp ISO högre, och det gör att man får lite mer brus i bilden, men man kan få den skarpare. När ljuset är "mjukt" som här, troligen molnigt, är dynamiska omfånget inte så stort i motivet, så det gör inget att man har mindre dynamiskt spelrum, dvs förmåga att återge både ljusa högdagrar och djupa skuggor.

Så det du kanske skulle göra i stället för sportläget, kan vara att låta kameran sköta bländare och ISO, medan du själv väljer tid, dvs Sv. När du snurrar hjulet för att välja tid, kan du sätta den till exempelvis 1000, som betyder att kameran kommer att ta på en tusendels sekund.

Jag vet inte om din kamera kan ställas in för att välja gränserna för automatisk inställning av ISO, men det kan vara bra att låta den ta med minst ISO 1600 om det går att sätta en minimigräns. Då ger man den också möjlighet att få lite mer skärpedjup genom att minska bländaröppningen. Du får kolla bruksanvisningen för din kamera och menyerna för att se om det går att göra.

En del av oskärpan, och antagligen en ganska betydande del, är att du inte håller kameran riktigt stadigt när du trycker av. Både när man följer motivet, panorerar, och när man inte gör det, är det viktigt att man inte ruskar om kameran på något sätt just när man trycker av. Det har med själva tekniken i avtryckarfingret att göra och i handen som håller kameran. Högerhanden måste ha ett bra grepp, och man ska inte trycka med fingertoppen neråt, utan man måste "krama av" den. Andra sätt att trycka av än att krama tills det klickar till gör att kameran vrids och skakar till precis när man trycker, och då blir det inte skarpt.

Det där med att krama av rätt är en träningssak. Det gäller att lära sig hålla still när man tar ett motiv som inte rör sig fort, och att följa med jämn rörelse och krama av avtrycket när man panorerar, och att man inte slutar följa just när kameran tar bilden.

Så kolla i bruksanvisningen hur du kan få kameran att själv bestämma ISO och om det går att sätta den till minimum 1600, så att du kan använda Sv för att själv bestämma att slutartiden ska vara en tusendels sekund, medan du låter kameran bestämma hur mycket ISO måste höjas om bländarens största ljusinsläpp inte räcker, men att den ändå kan minska öppningen om det går, så att inte alla bilder får den allra största öppningen.

Elin2001
2015-09-19 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Tack så mycket! Så när det är full faet ska jag ha ett högt Iso? Som 1600. Dock hittar jag inte Se , men en knapp där det står ISO. ISO knappen kan man inte använda i auto läget men dock i t ex Tv. Se bilderna:

Annons:
Inkanyezi
2015-09-19 10:05
#7

Visst, fel av mig, Tv ska det vara, jag blandar ihop. Canon har det på sin ratt, medan andra märken har S för samma sak. Och jag gör så klart soppa på alltihop.

Men prova att köra med 1600 när det är lite mulet som det är nu åtminstone här där jag bor. Om det är solsken räcker det nog med 800, eller kanske till och med 400, men normalt ska kameran klara att ställa upp ISO om man har Auto-ISO inställt. Jag har inte bruksanvisningen för din kamera, men du kan kolla i den om du hittar hur den ska ställas för att det ska bli automatiskt.

Annars kör bara med 1600 och Tv, så kommer bilderna troligen att bli skarpare. Samtidigt kommer de också att ha lite mera brus.

Om det är solsken är det däremot olämpligt att gå så högt i ISO, för det där med det dynamiska omfånget. Kontrasten i bilden blir högre när ISO är högt, eftersom det dynamiska omfånget i kameran minskar. Det funkar bra i mjukt ljus, men mindre bra när kontrasten i motivet redan är hård, som vid solsken.

Så för solsken kan du nog hålla ISO på 400 om du väljer fast ISO, men jag tror att det ska gå att låta kameran sköta ISO med automatik.

Elin2001
2015-09-19 10:30
#8

Okej tack så mycket för all hjälp! :D

missan´s
2015-09-19 10:46
#9

Börja med att testa att fota en blomma eller något liknande till att börja med :)

Hundar / djur är kanske inte det lättaste att börja med då dom rör sig nästan hela tiden, så ett tips ;)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Elin2001
2015-09-19 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Lägger ut lite resultat bilder här 🙂ni får gärna ge lite konstruktiv kritik!

Elin2001
2015-09-19 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

🙂

Elin2001
2015-09-19 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

🙂

Elin2001
2015-09-19 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

🙂

Annons:
Elin2001
2015-09-19 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

🙂

Elin2001
2015-09-19 23:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Och en sista 😃

Elin2001
2015-09-19 23:03
#16

Jag gillar särskilt nr 11 och 15. Vet inte riktigt varför man fastnade mest för de!  😍

missan´s
2015-09-20 07:42
#17

#16 nejmen jag håller med, #15 och #11blev ju jättebra😉

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Veda
2015-09-23 15:10
#18

Canon 1000D har en inställning där fokuseringen följer med om föremålet rör sig. Nu minns jag inte om det är AI Fokus eller AI Servo 

 http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos_1000d/#p-specification4 

men kolla i instruktionsboken,  om du har fått med den när du köpte kameran.  Det kan hjälpa till lite i alla fall när det man fotograferar rör på sig.

Upp till toppen
Annons: