Annons:
Etikettövrigt
Läst 1120 ggr
Elin2001
2015-09-18 22:33

Hjälp med fotografering (nybörjare)

Hejsan! Jag tänkte ge mig ut imorgon och fota min hund. Jag är nästan helt nybörjare och använder nästan bara automatiskt på allt och tar fotot ;) Det brukar ge ett ganska bra resultat men jag hade tänkt att ta lite "mer avancerade" bilder imorgon. Så vad ska jag tänka på? Vilka inställningar osv. Jag har ingen riktig idé med bilderna utan vill helt enkelt bara få fina bilder på min hund. Jag har en Canon 1000D tror jag den heter och har ingen aning om vilket objektiv men jag tror det är den man får med. (Jag köpte kameran begagnad från min faster) Jag är "bara" 14 år så försök förklara så enkelt som möjligt ;)

Annons:
Inkanyezi
2015-09-18 22:42
#1

Fortsätt gärna med automatiskt på allt och tänk mer på hur du vill gestalta bilden, hur du vill visa hunden i sin omgivning. Det finns liksom inte mycket som är "mer avancerat", utan när man gör egna inställningar handlar det oftast om att man vill ge sin bild ett visst uttryck, exempelvis att man vill isolera sitt huvudmotiv från bakgrunden. (Det gör man genom att ställa bländaren på det lägsta värdet, vilket innebär störst öppning, och se till att bakgrunden är ganska långt bort och huvudmotivet nära. För att ställa bländaren stor är det enklast att använda programläget Av. Då sköter kameran resten. Vill man låta kameran sköta det, väljer man porträttläget.)

Men ibland vill man ju ta bilder när hunden rör sig, och då kan den enklaste vägen vara att använda ett annat av kamerans automatiska lägen, det som vi ibland kallar "springgubben" - dvs sportläget.

Elin2001
2015-09-18 23:19
#2

Tack så mycket! :) Dock så brukar bilderna bli suddiga i rörelse även i sportläget.. Har du någon aning om vad som kan vara anledningen?

Elin2001
2015-09-18 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som denna till exempel fotade jag med sportläget men den bli suddig 🤪

Elin2001
2015-09-18 23:34