Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1359 ggr
Dudeson
2015-09-17 17:40

Objektiv för fjället.

Hej.
Har en Nikon D3100,(just införskaffad), med ett
AF-S NIKKOR 18-55 mm f3.5-5.6G VR objektiv. Vad vore ett lämpligt objektiv, "billigaste bästa", för fjällvandring?  Gillar att fotografera "landskap med djup" . Studerar för tillfället- har inte tillgång till fett konto. Vågar man köpa beg.?

Tacksam för svar/Tomo

Annons:
KimE
2015-09-17 17:51
#1

Vad brukar du bära förutom kameran och vad har du för mål med fjällvandringen?

Dudeson
2015-09-17 20:38
#2

Rygga med tält, sovsäck, liggunderlag, Trangia, mat o lite ombyte. Vandring med övernattning i tält samt några toppbestigningar, ( ej klättring med rep o säkring).

KimE
2015-09-17 21:02
#3

Klara dig med det objektiv du har och njut av vandringen så du inte begränsar din vandring pga hög vikt.

IdaKw
2015-09-17 23:57
#4

Jag hade mitt 18-55 med till Helags, passade perfekt och tog ingen större plats :)

JazzBass
2015-09-18 09:00
#5

Jag tror du klarar dig riktigt hyfsat med ditt 18-55. Jag tror det delvis för att du troligtvis kommer fota mest i relativt bra ljus, och delvis för att jag gissar att motiven i huvudsak kommer vara landskap, dina vänner som är med, och detaljer. Till allt detta räcker kitobjektivet långt. Visst kan det finnas tillfällen då du vill ha både mer vidvinkel och mer tele, men jag tycker inte man ska gå och förköpa sig på utrustning som kostar, tar plats och väger utan att veta om man behöver den eller inte. Vill du köpa nåt mer än det du har så skulle jag nästan säga att ett stativ är viktigare, speciellt om du tänkt fotografera landskap i skymningen eller gryningen då ljuset är snyggast. Man behöver ofta blända ner mot f/8-11 eller längre för att få tillräckligt stort skärpedjup, och då det innebär mindre ljusinsläpp kan man behöva så långa slutartider att man inte klarar sig så bra handhållet. Lågt iso är helt klart att föredra när man fotar landskap.

Tillbaka till utrustningen… Rent allmänt tycker jag begagnat är ett mycket bra alternativ för att spara pengar och dessutom slippa förlora en massa pengar om/när man säljer vidare. Jag har jag har köpt massor begagnade objektiv men har aldrig stött på nåt problem. Däremot har jag haft problem med objektiv jag köpt nya, inklusive absoluta proffsobjektiv. Samma sak med kamerorna; den enda kamera jag haft problem med är den jag köpte ny; en Nikon D90 år 2010.

För att få bra bilder krävs dock mycket mer än ett vackert motiv. Inte minst kräver det att man förstår sig på grundläggande exponeringsteori så man kan undvika groparna som man kontinuerligt faller i om man fotar enbart på helautomatik. Lite kunskap i bildbehandling skadar inte heller; kameran kan inte veta hur mycket kontrast eller färgmättnad just du vill ha i dina bilder. Speciellt om en bild ser lite halvtrist ut brukar man kunna vinna massor med t.ex. lite ökad kontrast.

Om du med din kitzoom märker att du zoomar ut och in hela tiden och stöter på ändlägena för ofta i jakten på de bra bilderna, så skulle jag här sist vilja tipsa på att läsa på om bildkomposition. Istället för att stå på stället och zooma och på det viset avgränsa ditt motiv, prova gå framåt och bakåt, ner på huk eller upp och stå på en sten. De lite udda vinklarna ger ofta intressanta bilder. På nätet finns en massa andra tips på hur man kan tänka när man avgränsar sina motiv, alltså komponerar. Här är några jag hittade när jag googlade "photo composition tips":

http://www.digitalcameraworld.com/2012/04/12/10-rules-of-photo-composition-and-why-they-work/
http://www.photographymad.com/pages/view/10-top-photography-composition-rules
http://www.digital-photo-secrets.com/tip/3372/18-composition-rules-for-photos-that-shine/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Dudeson
2015-09-18 09:39
#6

Tack för era tips.

Får köra med det jag har tillsvidare och prova mig fram . 

IdaKw , kan du bjuda på en bild från Helags?

Ursäkta nybörjartänk JazzBass , men menar du att skaffa ett stativ kan vara ett nog så bra alternativ stället för ett dyrt  ljuskänsligt objektiv?

Tack för länkarna / Tomo

Annons:
JazzBass
2015-09-18 10:10
#7

#6 - Ja och nej, det beror på vad du vill fota. Vill du fota dina vänner vid lägerelden skulle du nog älska t.ex. Nikons nya och ljusstarka (men inte precis jättebilliga) AF-S 24/1,8 på grund av att du kan öppna bländaren ända till f/1,8 och få ner slutartiden (och/eller slippa tvingas använda t.ex. iso 6400) på det viset. Men står du vid ett vackert landskapsmotiv där du vill använda f/11 för skärpedjupets skull, eller om du vill göra vattnet lite mjukare på bilden genom att använda lång slutartid och ND-filter, så har du klart mer nytta av ett stativ. Också för nattfoto (inklusive sen skymning och tidig gryning) är ett stativ nästan helt oundvikligt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Dudeson
2015-09-18 10:19
#8

#7 - Ok, då förstår jag att det är ett stativ jag behöver.
Tack för svar/Tomo

JazzBass
2015-09-18 12:32
#9

Ok. 🙂 Kom ihåg bara att stativ är ganska otympliga och tunga att släpa på, så det lönar sig att kolla in vad för alternativ som finns. Det finns få stativ som är både lätta och bra, och speciellt inte i den låga prisklassen under ca 800kr, men även ett billigt stativ från t.ex. Biltema för ett par tre hundralappar går att använda om man använder tids- eller fjärrutlösare (trycker man direkt på avtryckaren svajar kameran och man får suddiga bilder) och förstår att det är ömtåligare byggt än "riktiga" stativ.  Har du pengarna så rekommenderar jag dock varmt ett rejälare och stadigare stativ, t.ex. Manfrotto eller Sirui, med kulledshuvud. Kolfiberstativ är lätta och stadiga och därför bra för en som ofta reser eller promenerar långa vägar med stativet, men smakar det så kostar det tyvärr. Själv är jag aldrig på några längre utfärder så jag har klarat mig bra med mitt Manfrotto (190XPROB) med skilt kulhuvud än så länge.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[SirKnasen]
2015-09-18 21:37
#10

Ett 18-105 VR som är billigt och dessutom inte väger speciellt mycket.
Med det kan man fånga det mesta. Med ett 18-55 kan du väl fånga lite mossa på stenar och några renar på 2x2 pixlar i dina 14 megapixelbilder.

JazzBass
2015-09-18 22:14
#11

#10 - Det där var väl lite onödigt nedvärderande. Exakt hur mycket större på bilden tror du renarna en kilometer bort skulle bli med endast dubbelt längre brännvidd? 4x4 pixlar antar jag? I praktiken lika smått, så hur menat du att 18-105 skulle vara så mycket bättre? Visst är det trevligt med lite längre brännvidd, men nu har TS ett helt nytt 18-55 och att ersätta det genast med ett 18-105 anser jag är en synnerligen dålig idé i det här fallet. Bättre att komplettera med ett tele istället om man nu måste bränna pengar på längre brännvidd.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Dudeson
2015-09-18 23:49
#12

#9 JazzBass
Lätt stativ  = svajigt enligt många,  men tänkte att jag kunde fästa en slinga, typ försträckt bomlina, underkant stativhuvud/mittpelare, med en karbinhake i änden av slingan.  Sedan en nätkasse som man kan lägga en sten i och fästa nätet i karbinen.
Borde ge stadga och låg tyngdpunkt kan man justera med en nätt clamcleat på slingan :-) /Tomo

[SirKnasen]
2015-09-19 00:09
#13

TS frågar ju efter billigast möjliga lämpliga objektiv till fjällvandringen och om nu 18-55 objektivet som finns att tillgå inte duger åt TS, vilket jag antar att det inte gör eftersom frågan ställs så får man väl ge bästa tänkbara svar vilket är ett supezoom objektiv.

Jag hade då aldrig gett mig ut på fjällvandring med ett 18-55 som enda objektiv. Zoomofånget är på tok för begränsat och bära med sig två eller fler objektiv är för tungt.

Försök låna ett superzoom av bekantskapskretsen om pengar är ett problem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: