Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1067 ggr
Fjällfoto
2015-09-16 08:12

Ljusstark normalzoom

Hej!

Jag har gjort ett liknande inlägg tidigare men jag köpte aldrig något nytt objektiv… Det är så att jag är på jakt efter en ljusstark normalzoom till min Nikon D7000, men då jag är student har jag inte hur mycket pengar som helst att lägga fram. Jag fotograferar mycket bröllop och behöver objektivet till såväl vigsel till porträtt. Dessutom hade det varit lite mysigt med ett bra objektiv att plåta porträtt inomhus med nu till jul.

Det är en djungel det här med objektiv, så jag tar tacksamt emot förslag! Jag har kollat på bland annat Nikon AF Nikkor 24-85 mm f2,8-4D iF, vad anser ni? Även Sigma AF 18-35/1,8 DC HSM men det känns som att zoomen är lite för kort…

Tack på förhand!

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Annons:
MagArne
2015-09-16 11:11
#1

Det där är en svår nöt att knäcka med bara ett objektiv.

Själv anser jag att en normalzoom är ganska onödigt om man har tillgång till en vidvinkelzoom och en kortare telezoom. För i 9 fall av 10 är det antingen ordentlig vidvinkel man vill åt eller zooma en bit till ca 100mm där även porträttfoto är lämpligt.

Men är du student går väl både ett Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX II samt ett Tamron AF SP 70-200/2,8 Di Macro bort? Men är något liknande som jag hade velat ha till en Nikon D7000 för mer seriösa fotojobb. Gärna ett fast 35 eller 50mm f1.4/1.8 också.

Bagtjesen
2015-09-16 13:04
#2

Ett "normal"-objektiv till D7000 och andra "halvformat" ligger ju runt 35-42mm på ett ungefär. Och "ljusstarkt" blir inte billigt - beroende på vad man menar med ljusstarkt. Det kan ju finnas bra begagnade objektiv till ett bra pris.

Men själv är jag helnöjd med mitt fasta 50mm f1.4 till min D7000, och min son har ett Canon 50mm 1.8 till sin Canon, och jag kan mycket väl tänka mig att köpa ett skarpt och bra och ljusstarkt 24 eller 28mm eller rent av 35mm. Jag är lite inne på det som MagArne skriver om att  det ofta  endera - det ena  inomhus och det andra utomhus. Jag var på ett namngivningskalas i förra veckan och då bytte jag mellan 18-105 och 50 hela tiden eftersom ljuset skiftade så mycket, flera EV i olika delar av lokalen. På bröllop när du sitter en bit ifrån skulle jag också byta mellan miljöbilder a la 50 mm och 105, eller 70-300 om ljuset tillåter - men jag funderar på att köpa ytterligare ett kamerahus för att slippa byten mellan olika fasta ljusstarka brännvidder.


[SirKnasen]
2015-09-18 21:25
#3

Inget av objektiven trådskaparen nämner anses väl vara "normalzoom"?
Har en D7000 jag med och funderade också länge på vad för normalzoom (vad jag anser är normalzoom) jag skulle skaffa och var länge inne på ett Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Contemporary innan det slutligen blev ett begagnat Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR. Inget fel på Nikkor gluggen jag köpte men idag hade jag nog övervägt att testa ett Sigma 17-70 innan köp för att se om bländare 2.8 vs 3.5 kan rättfärdiga Sigma gluggen före Nikkoren.

Upp till toppen
Annons: