Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1195 ggr
michellemimmi
2015-09-15 16:33

Nybörjarobjektiv !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har köpt detta objektiv för att fota närbilder! Vad tror ni om det? Hade många bra omdömen på hemsidan i alla fall :) Det lär ju vara bättre att fota närbilder med än objektivet jag fick med i alla fall.

Hjärta/Mimmi

Annons:
Florrpan
2015-09-15 16:39
#1

Spelar det någon roll vad vi tror om det? :P Det är i din ägo, det är ett bra objektiv. Vad mer finns att säga?

Skulle dock inte kalla det ett nybörjarobjektiv. Generellt skulle jag säga att allround objektiv såsom 18-135 osv är för nybörjare.

michellemimmi
2015-09-15 16:45
#2

#1 Har kvar kvitto och har 14 dagars ångerrätt om jag klantade mig rejält med det här köpet ;) Men det låter ju bra :)

Hjärta/Mimmi

Inkanyezi
2015-09-15 18:14
#3

Det enda som kanske talar emot det är den korta brännvidden, som gör att man måste gå väldigt nära för att ta småkryp, som den där getingflugan. Den kanske inte sitter kvar när objektivet är mindre än en decimeter ifrån. 

Det brukar vara lättare att jobba med längre brännvidd när man ska ta mycket små djur, som exempelvis mygg och flugor, eftersom man kan vara längre ifrån. Men det där objektivet är mycket bra, och det kan också fungera som porträttobjektiv, då man kan få bakgrunden mycket suddig om man använder det med stor öppning.

michellemimmi
2015-09-15 19:07
#4

#3 nej det har du rätt i. Vet du något prisvärt objektiv som skulle vara bra att fota exempelvis insekter med? :) runt 2-3000 kr tänkte jag på då!

Hjärta/Mimmi

Inkanyezi
2015-09-15 19:53
#5

Det som hamnar närmast är väl det här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624468

[VSK]
2015-09-15 20:45
#6

Jag reagerade oxå negativt på den korta brännvidden.

90-105 mm torde vara mer lämpligt för närbildsfotografering.

Annons:
Bagtjesen
2015-09-16 13:17
#7

Jag har 40mm f2.8 objektivet och det tar bra bilder väldigt jämnt och fint ljus, suveränt till stillasittande detaljer i naturen, men just lite för kort brännvidd för att vara riktigt bra på spindlar, fjärilar, och liknande, men det fungerar med lite övning. Det viktigaste när det gäller "insekter" är ju att inte kasta en stor skugga över det man vill fotografera. Skuggan skrämmer mer än att objektivet känns hotande när man fotograferar med det objektivet. Närmaste avstånd (närgränsen) är 16,3cm från bildplanet - det vita strecket på kamerahuset så man kommer mycket nära.

En sak som många glömmer är att 40mm är nära nog ett normal-objektiv till crop-kamerorna, och att det är ljusstarkt i förhållande till de zoomobjektiv som oftast följer med.  Blir riktigt hyfsade porträtt, även om bokehn kunde varit lite bättre - men lätt fixat i efterhand.


michellemimmi
2015-09-16 14:12
#8

Jag har provat objektivet lite idag med mina nybörjarskills och kommit fram till att man får fina bilder på blommor i alla fall! :) Får öva mig på insekter dock. Det här objektivet får duga tills i vår. Nu ska det bli schyssta bilder på höstfärger och sedan snö, och det verkar ju gå i alla fall! :D

Hjärta/Mimmi

Upp till toppen
Annons: