Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2775 ggr
Inkanyezi
2015-09-09 08:40

Tidig morgon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För omkring ett år sedan tog jag vara på en orkidé som var bortslängd. Den såg livskraftig ut, men den hade väl dumpats för att den inte längre hade någon blomstängel. Den fick bo på fönsterbrädan i köket, och då den såg ut att ha det trångt, fick den en ny större kruka i våras. Jag fyllde upp med gammal jord som jag har haft andra växter i, och där det egentligen var mest rötter som hade torkat sedan jag hade övergivit krukan på balkongen.

Så i början av sommaren sköt den nya skott, och en ny blomstängel reste sig. Den grenade sig i tre långa skott med mängder av knoppar, och nu har den tjugosex blommor. Jag har också en del andra orkidéer på gång, men den här är den som har kommit igen allra bäst hittills.

Jag har tagit bilden från platsen där jag dricker mitt morgonte, så som jag ser den vid frukostbordet. Den får massvis med dagsljus, men inte för mycket sol eftersom den står i ett norrfönster. Under sommaren var det sol ett par timmar tidigt på morgonen, men nu når solen inte in här längre.

Annons:
Inkanyezi
2015-09-09 08:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag tog en bild för drygt en vecka sedan innan alla knopparna hade slagit ut, men isolerad från den omgivning där jag vanligen ser den. Min fru älskar den här blomman.

perk
2015-09-09 09:10
#2

Måste berätta att jag har en gammal (84år) före detta arbetskamrat som också har väldigt ”gröna fingrar”. Han fick en orkidé på sin 80-årsdag som nu har 41 blommor, men den har fått fyra stänglar.

Trodde inte de överlevde med vanlig blomjord runt sina rötter.

Kul att du lyckats så med den🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Inkanyezi
2015-09-09 10:50
#3

Det är nog inte längre "vanlig blomjord", utan det  mesta av den jorden har växter som fanns där tidigare sugit ur så gott de har kunnat. Den var genomkorsad med rötter, och består nog till mer än hälften av torkat och halvt multnat växtmaterial.

Orkidén brukar ju växa på multnande organiskt material. På Kuba har jag sett orkidéer som har vildsått sig uppe i träden, i grenveck där det samlas löv och annat. I vår patio i Santiago har vi dem i en multnande stam av bananpalm.

Min gissning är att den här "jorden" som jag fyllde på med, också innehåller svampmycel som är bra för orkidén. Den ser ut att trivas, men eftersom den här krukan inte har något avrinningshål kan jag inte göra som med de andra, som jag doppar ett tag och som sedan får rinna av. Den här får i stället några droppar vatten lite då och då.

Norrskenet
2015-09-11 01:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Orkidéer är ofta tacksamma att fotografera eftersom det är lätt att "isolera " dem.

Här en bild från en av mina orkidéer.

Upp till toppen
Annons: