Annons:
Etikettövrigt
Läst 1624 ggr
pernillaa
2015-09-07 13:16

Objektiv att fota natthimlen med?

Jag behöver tips på ett objektiv som är bra att fotografera på natten med, typ norrsken, till en Canon eos 60D?!
Får gärna vara ett fast objektiv och så vidvinkel som möjligt och helst så billigt som möjligt också.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
2015-09-07 13:30
#1

Kan denna vara bra?

Canon EF 28mm f/2,8 IS USM

Ha en bra dag! // Pernilla

[VSK]
2015-09-07 13:37
#2

Runt 15-50 torde ju uppfylla alla krav gällandes astrofoto skulle jag tro. Beror ju på exakt vad man vill fota osv. Exakt vad 28mm gör och inte göra gällandes norrsken får nån annan svara på.

Inkanyezi
2015-09-07 14:14
#3

En svårighet med moderna kameror när man vill fotografera natthimlen är att autofokus sällan fungerar bra när det är väldigt lite ljus, och i norrsken kan det vara omöjligt att hitta någon sådan kontrast som behövs för fokusering.

Därför är det värdefullt om objektivet har en avståndsskala, så att man manuellt kan ställa in det på oändligt avstånd. Man bör också kontrollera att inställningen verkligen blir oändligt. I en del fall kan avståndsskalan vridas förbi och stoppläget ligga längre bort, och på en del objektiv stämmer skalan inte alls. Därför bör man prova ut var skärpa ligger på oändligt.

JazzBass
2015-09-07 14:39
#4

I och med att du har 60D med cropsensor så skulle jag inte rekommendera nånting över 20mm, helst under 16mm.

Ett bra objektiv som är både ljusstarkt och vidvinkligt är Tokina 11-16/2,8. Det kom en ny version av objektivet häromåret som säkert är grymt, men kostar en rejäl slant. Den gamla versionen var erkänd som en av de allra bästa - om inte rentav den bästa - vidvinkelzoomen för kameror med cropsensor, så jag skulle spana efter ett begagnat sådant. Eller sen nåt begagnat 16/2,8 av äldre modell, (ett sånt fisheye finns om jag inte minns fel)  men de kan vara svåra att hitta till bra pris.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

HellviHumle
2015-09-08 00:14
#5

Du kan väl börja med kitobjektivet. Klart billigast och går ju ner till 18 mm. Själv har jag använt 17 mm/bl 4 till mina bilder. Dock fullformat då.

HH

Upp till toppen
Annons: