Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1505 ggr
michellemimmi
8/30/15, 5:52 PM

Kritik mördarsnigel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycks om min mördarsnigel? :)

Hjärta/Mimmi

Annons:
michellemimmi
8/31/15, 4:04 PM
#1

Är det ingen som har någon kritik att ge?

Hjärta/Mimmi

MagArne
8/31/15, 8:27 PM
#2

Jag tycker skärpedjupet är för kort men färgerna är fina.

JazzBass
9/1/15, 9:28 AM
#3

Jag tycker det är en lyckad bild överlag, och har inte några problem med varken skärpedjupet eller nån annan teknisk detalj. Skärpan ligger rätt, ljuset är lagom mjukt och färger och kontraster väl inställda. Kompositionen är också bra tycker jag. Möjligtvis kunde man prova en lite varmare Vitbalans men jag är inte säker på om det skulle bli nåt bättre av det. 

Det jag tycker är lite synd dock är att bilden inte berättar så väldigt mycket. Då sniglar ju knappt har några synliga ögon är det svårt att få nån direkt kontakt med snigeln, även om det hjälper upp lite att den verkar titta neråt och vara på väg dit. Men den verkar inte ta sikte på nånting direkt intressant, som t.ex. nån blomma eller nåt att äta upp, utan det är bara grus framför den. Men som sagt, det är svårt det här med att fånga uttryck och händelser med såna här långsamma och relativt uttryckslösa djur som motiv, och utgående från det så tycker jag ändå trots vad jag säger ovan att du lyckats väl med den här bilden, inte minst då allt det andra sitter riktigt bra. Fint fotat! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

michellemimmi
9/1/15, 6:07 PM
#4

#2 , jag vet inte varför, men jag har någon konstig kärlek till korta skärpedjup just nu ;D

#3 , ja det är lite krångligt det där med att fånga uttryck/känsla med såna här sega smådjur. 
Själv tycker jag att jag hittade honom just där, mitt i allt grus på väg ner är himla lyckosamt i och med att han fick "äga" hela bilden själv då  :) "softa"  och behagliga bakgrundsfäger och skarp snigel var vad jag var ute efter med den här bilden! :D

Tack för eran kritik :)

Hjärta/Mimmi

Bagtjesen
9/2/15, 11:05 AM
#5

#4 Du har f5.6 och troligen ca 25 cm avstånd. då har du bara ett skärpedjup om 7,5-10 millimeter. Skulle tro att du kunde förbättrat skärpedjupet till f11 och fått runt drygt 15 mm skärpedjup, men tror inte det skulle göra så mycket till bilden. Mindre bländare än f11 (f16 f22) gör skärpedjupet visserligen lite längre men påverkar andra detaljer också och det försämrar ju huvudelen av motivet något, och kanske blir andra ointressanta detaljer mer framträdande - särskilt om det är en lite stökig bakgrund, som här. Närbild har alltid sina optiska konsekvenser.

Ett sätt att laborera med är att eftersom du troligen använt automatisk fokus, så får du outnyttjad fokus framför, och med manuellt fokus skulle det gå att placera fokus en aning bakom huvudet och få lite mer fokus lite längre bak med samma bländare, men det handlar om millimetrar.


JazzBass
9/2/15, 11:38 AM
#6

Jag tycker kort och gott att man ska använda den bländare som ger en det resultat man vill ha själv. Personligen tycker jag den valda bländaren här funkar alldeles utmärkt.

#5 (referens rättad) - Vill inte märka ord egentligen, men ordet "förbättra" känns fel då man talar om skärpedjup. Det är bättre att tala om att öka eller minska skärpedjupet tycker jag, så blir det inte så värdeladdat.

Ett tips förresten om man vill förlänga skärpedjupet utan att offra bakgrundsoskärpan: Välj en längre brännvidd och mindre bländare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Bagtjesen
9/2/15, 12:14 PM
#7

#6 Tror att du menade mig #5 och inte den som initierade tråden, michellemimmi. -Jag skriver det inte rent ut, men jag tycker att hon använt rätt skärpedjup! Jag kommenterade på marginalerna! Håller med dig om att mitt ordval var felaktigt! Jag använde det nog omedvetet p g a att jag ville säga att där går gränsen för ev förbättringar, eller det som är helt bra - så helt rätt påpekat.


JazzBass
9/2/15, 1:33 PM
#8

#7 - Ja du har rätt, så jag korrigerade den felaktiga referensen.  🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

michellemimmi
9/5/15, 10:16 PM
#9

Tack för alla svar :)

Nu undrar jag om jag har missuppfattat skärpedjup. Är det den delen i bilden som är skarp? Eller hur man ska förklara… 

Och manuell fokus, det tycker jag är rent ut sagt skitsvårt! Jag tycker att allt bara blir suddigt. Finns det något knep hur man kan tänka/göra? Bör man använda stativ? 

Sorry för alla dumma frågor och om jag verkar seg. Men jag är utbränd pga jobbet och tar in information lite halvdåligt nu för tiden, haha ;)

Hjärta/Mimmi

Inkanyezi
9/6/15, 10:18 PM
#10

Ja, skärpedjup är det som är skarpt. 

Manuell fokusering funkar inte bra på DSLR-kameror, men man har hjälp av en liten indikator som lyser när man har skarpt i den valda AF-punkten.

Ska man kunna bedöma skärpan ordentligt kan det bara göras i direktvisning, om kameran också har förstoring av den del som man granskar skärpan på. Det finns inte hos alla DSLR med direktvisning, och jag vet inte om D3200 har det.

Med normalzoomen är det praktiskt taget ogörligt att fokusera manuellt med DSLR, så den där millimeterbedömningen av skärpedjup kan man nog drömma om, men att åstadkomma det i praktiken? Jag tvivlar.

Så med kameran du har tror jag att det är bara att fortsätta som du gör, men när du tar extrema närbilder kan det vara idé att blända ner lite grann, för att både få lite bättre skärpa och mer skärpedjup. Faktiskt är kamerans ljuskänslighet så bra, att när motivet har så pass litet dynamiskt omfång kan man höja ISO rätt mycket, så att man kan få kort slutartid också när man bländar ner.

michellemimmi
9/7/15, 8:17 AM
#11

#10 Tack än en gång för din expertis! :) får snart börja skriva ut dina inlägg och göra mig en egen instruktionsbok ;)

Hjärta/Mimmi

Upp till toppen
Annons: