Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2460 ggr
Roonja
8/24/15, 9:12 AM

Bästa objektivet till Canon EOS 550D

Jag har en canon EOS 550D och skulle vilja köpa ett objektiv. Inte allt för dyrt. Det bästa med relativt bra pris helt enkelt. :) Har ni förslag? :) 

Tack på förhand :)

Annons:
MagArne
8/24/15, 9:18 AM
#1

Vitsen med systemkameror är att man bestyckar dem med objektiv efter vad man har tänkt sig att fotografera. Det finns tyvärr inget objektiv som är bra till alla typer av fotografering, än mindre inte allt för dyrt.

Har du möjlighet att svara på följande frågor så blir det lättare att ge dig bra råd

Är du helt utan objektiv idag?
Vad har du redan för objektiv?
Vad har du tänkt dig att fotografera?
Kommer du fotografera vid dåligt ljus? T.ex. skymning samt inomhus
Hur mycket pengar är du villig att lägga på ett objektiv?

Roonja
8/24/15, 9:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Ja, jag är helt utan objektiv. 
Jag fotograferar djur. Gärna skarpa närbilder. Ja, jag fotograferar ofta inomhus. 
Max några tusen kronor:) 

Ofta ser bilderna ut såhär när jag fotograferar med kameran.

JazzBass
8/24/15, 9:32 AM
#3

Vad har du använt för objektiv då du tog den bilden?

Med tanke på att du fotar en del inomhus så skulle jag rekommendera ett begagnat Sigma eller Tamron 18-50/2,8. Mycket ljusstarkare än alla vanliga kitzoomar och har ungefär samma zoomomfång som de vanliga 18-55:orna som ofta följer med i kamerakiten. Ett sånt borde kunna hittas för under tretusen kronor utan problem. Ett annat alternativ är Sigma 17-70/2,8-4 med stabilisator (OS), det tappar en del ljusstyrka i långa änden (70mm) men har däremot lite större omfång och bättre närbildsegenskaper. Det är ett mycket bra och mångsidigt objektiv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
8/24/15, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
JazzBass
8/24/15, 9:52 AM
#5

Kan du ta bilder med kameran har du ju ett objektiv påskruvat. Vilket är det? Tyvärr har dina bilder tappat all exifinformation, annars hade jag kunnat kolla upp saken ganska lätt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
8/24/15, 10:15 AM
Annons:
JazzBass
8/24/15, 11:53 AM
#7

#6 - Vad står det på det då? 🙂 18-55?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
8/24/15, 12:39 PM
#8

#7 När man köper kameran får man med originalobjektet, så ja det borde väll vara det antar jag. kan inte kolla på kameran just nu :)

JazzBass
8/24/15, 12:51 PM
#9

#8 - Det finns ju flera olika objektiv  som kan komma med i kamerakitet, så det är därför bra att veta vilket det är fråga om. Oftast är det fråga om nån typ av 18-55/3,5-5,6, men inte alltid. Dessa 18-55:or finns också i lite olika versioner, med och utan stabilisering, och nyare och äldre, så därför frågar jag. Men du kan ju kolla upp det när du har tid. Tipsen på nya objektiv jag gav i #3 står jag för fortsättningsvis iaf. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
8/24/15, 12:59 PM
#10

Min kamera är 3 år gammal ungefär. Ska kolla vad jag har för objektiv. :)

perk
8/24/15, 6:19 PM
#11

Två ”billiga” och bra objektiv, dock ingen zoom. De blir ett 80mm objektiv på din kamera istället för 50mm, då brännviddsförlängningen är på 1,6 på den.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ef5018stm

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

JazzBass
8/24/15, 11:08 PM
#12

#11 - Nej, objektivets brännvidd är en fysisk egenskap hos det, och den ändrar naturligtvis inte då objektivet monteras på kameror med olika sensorstorlek. Men, det kan förstås vara bra att veta att 50mm anses som en normalbrännvidd (=varken tele eller vidvinkel utan mitt emellan) för småbildsfilm-kameror eller fullformatkameror. De flesta systemkamerorna idag i lägre prisklasserna är dock utrustade med aps-c-sensorer som är något mindre till ytan.

Då ett 50mm-objektiv monteras på en kamera med aps-c-sensor, så kommer det uppfattas som mer tele än normal, eftersom man med en mindre bildsensor fångar en mindre del av bildcirkeln som objektivet projicerar mot sensorn. Samma effekt får man genom att beskära alla kanter runt en bild; den blir så gott som identisk med resultatet man hade fått om man tagit bilden med en kamera med en mindre sensor.

Varför detta om cropfaktorer ska ältas och tas upp för personer utan erfarenhet av småbildskameror utan kanske endast den egna systemkameran, är en gåta för mig och en sak jag irriterar mig på precis varenda gång det händer. Det är enbart förvirrande för den oinsatte. Så TS: För att undvika onödig förvirring, kan jag lova dig att om du rattar zoomen på ditt objektiv till 50mm, så ser du genom sökaren vilken bildvinkel alla andra 50mm objektiv kommer att ge dig monterade på just din kamera. Tro inte att det blir nåt 80mm objektiv av det. Men, om du nån gång uppgraderar till fullformatkamera och monterar objektivet på den, så kommer du använda en större del av objektivens projicerade bildcirkel, och uppfatta bildvinkeln som vidare. Du skulle på fullformatkameran behöva ett 80mm objektiv för att erhålla samma bildvinkel som 50mm brännvidd ger på en kamera med aps-c-sensor. Det är detta som perk avser med sitt inlägg, men jag tycker att du tillsvidare inte behöver bry dig om det här desto mer. Ju mindre sensorstorlek, desto kortare brännvidd behövs för att få en bildvinkel som är "normal", alltså så som 50mm blir på en fullformats- eller småbildskamera. Normalobjektivet till min Nikon 1 har  18,5mm brännvidd och det motsvarande till min Mamiya 645 har 80mm brännvidd, så go figure… För aps-c-sensorkameror ger ca 35mm brännvidd normal bildvinkel, så det kan vara bra att skaffa ett objektiv av den brännvidden istället för 50mm då den är mer mångsidig enligt många inklusive mig själv. Igen, ratta gärna objektivet till 35mm och se vilken bildvinkel du får med alla 35mm objektiv på din kamera.

Ursäkta det lite röriga inlägget, jag skyller på att det är läggdags här nu, men hoppas nånting av det går fram i alla fall. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
8/25/15, 7:53 AM
#13

#6 Vad är det du inte är nöjd med ditt originalobjektiv? Vad saknar du och förväntar är bättre på ditt nya objektiv du ska köpa?

Annons:
Roonja
8/25/15, 8:30 AM
#14

Relativt dålig zoom. Svårt att ta närbilder. Kan inte zooma när jag ska ta bilder på fåglar. Pixlig bild :/ Hade 18-55 mm på mitt objektiv jag har nu.

MagArne
8/25/15, 9:31 AM
#15

#14 Låter som om du behöver två objektiv

Ett macroobjektiv för närbilder. Fungerar för övrigt utmärkt till andra bilder med så som poträttfotografering.
T.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32410 

Telezoom för fågelfotografering.
T.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2148019 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62203

Pixlig bild låter som om du kör med för låg kvalité inställd i kameran eller att bilderna sparas med för låg kvalité i bildredigeringsprogram. Om du inte redan gör det, se till att kameran är inställd på högsta Upplösning och kvalité för JPEG. Gör du många och stora redigeringar på dina bilder bör du ställa in kameran för RAW-format istället då dessa extra stora filer är mer lämpade för redigering.

Inkanyezi
8/25/15, 11:31 AM
#16

Kanske det ska tilläggas att det beror väldigt mycket på vilka fåglar och hur nära de är. Om du vill ha detaljerade bilder av fåglar måste de endera vara mycket nära eller mycket stora om man ska kunna få närbilder av dem med brännvidd upp mot 250 mm.

Långa teleobjektiv som är mer lämpade för att fotografera fåglar kostar mycket mer, och de är mycket svårare att få skarpa bilder med, eftersom de är så tunga att de knappast kan användas på fri hand. Långa teleobjektiv som är bra kostar också en hel del.

Ska du ta bilder på fåglar handlar det mer om att smyga nära fåglarna. Det handlar helt oavsett hur man gör mer om kunskap och tålamod än om utrustning, även om man behöver just ett relativt långt teleobjektiv för att få bra bilder av fåglar.

250 mm kan man använda till småfåglar som man matar in på något sätt, så att man kan komma riktigt nära. De är ju inte större än hamstern, och om du kan få närbild med 55 mm av din hamster på omkring en halv meters håll, så kan du med 250 mm få motsvarande närbilder på ungefär två meters håll. Teleobjektivet kommer inte att ge närbilder av små djur på längre håll än några meter. Stora djur som hästar däremot kan man få ganska stora på bilden på hyggligt avstånd.

Upp till toppen
Annons: