Annons:
Etikettläsvärt
Läst 1900 ggr
MartinO
8/19/15, 11:30 AM

Instamatic

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vem minns inte Instamatic. Kameran som blev var mans/kvinnas egendom och har gjort att, framför allt vardagliga bilder i massor finns att tillgå från 60- 70-talet. Läsvärd artikel i motortidningen USA-klassiker, augusti 2015.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
Bagtjesen
8/19/15, 11:41 AM
#1

Jo, jag minns också de olika modellerna, har en del bilder kvar tagna med en sådan liksom med en väldigt liten Agfa som hade kasetter. Men jag kommer inte ihåg om instamaticken också hade kassetter? Allt skulle ju vara så enkelt så vem som helst skulle lyckas stoppa in kassetten, den var ju olika utförd i ändarna också så de skulle bara få plats på ett enda sätt. I vilket fall så är bilderna relativt färglösa numera, men det skall ju gå med externa filter till PS.


Inkanyezi
8/19/15, 11:45 AM
#2

Vi kanske måste vara lite äldre för att minnas den.

Jag jobbade i fotoaffär strax efter introduktionen, och inte i någon av de fotobutiker som jag jobbade var det någon särskilt stor artikel. Tanken bakom var ju ganska klar, och problemet Instamatic skulle lösa, jämfört med tidigare kameror, var att laddningen sågs som ett problem.

Jag gav bort en kamera för sådan film en gång, men en Voigtländer.

Och även om vi inte sålde särskilt många kameror för 126-kassetten, var en väldigt stor andel av bilderna och inlämnad film i det formatet. I den andra fotoaffären där jag jobbade hade vi aldrig Kodak Instamatic kameror till försäljning, men ungefär hälften av den inlämnade filmen var 126 och därigenom dominerade den helt marknaden för framkallning och bilder.

De flesta som sysslade med foto lite mer "seriöst" såg nog ner på den, men det är obestridligt att Instamatic en gång var marknadsledande.

B0d1n
8/19/15, 12:59 PM
#3

Köpte en instamatic 100 igår (:

Upp till toppen
Annons: