Annons:
Etikettmisslyckade-bilder
Läst 2074 ggr
meeja
8/17/15, 11:15 PM

Hjälp snarast!

Hej allesammans, Jag blir helt knäpp över hur min kamera håller på? Visst jag kan inte så mycket om själva kameran utan mer ba att ja kan få till jävligt bra bilder dagtid! Men vi säg vid kl 8 då det börjar bli mörkt, Då blir ALLA bilder suddiga? Vad gör jag för fel då? Jag vet inte vad jag ska ta mig till… Vill absolut inte under några omständigtheter använda blixt då det är hästar jag fotograferar och trav osv.. Så finns det något jag kan göra för att hindra det suddiga? Typ nå program eller inställnibg ☺ Tack på förhand och inga påhopp tack

Annons:
Sarah
8/17/15, 11:21 PM
#1

Du behöver en kortare tid så att du kan hålla kameran still när den är öppen. När det är mörkt kommer den vara öppen längre (om du har automatisk inställning) för att få in mer ljus. Så, kortare tid och större (lägre siffra) bländare :) eller stativ.

Inkanyezi
8/18/15, 6:38 AM
#2

För att komma till den kortare tiden behöver du ta kommandot över kameran på ett eller annat sätt.

Man kan tycka att det enklaste skulle vara att använda sportläget, som innebär att kameran försöker ta med kort slutartid, och det är ett sätt att få den att välja kortare tid än andra automatiska lägen. Automatiken ger kameran möjlighet att öka förstärkningen, ISO, för att ta med så kort slutartid som programmet tillåter i ljuset som råder.

Problemet är alltså i grunden att ljuset är ganska svagt, och då måste man offra någonting för att få en bild. Att skruva upp förstärkningen, så att det dynamiska omfånget krymper och bruset blir mer synligt är den mest rimliga lösningen, eftersom dina motiv är rörliga, och med för lång slutartid blir de suddiga genom att hästarna själva rör sig. Då hjälper det inte med stativ. Stativet är bara för motiv som är stilla, som man kan ta med kameran alldeles stilla.

Din kamera, om du fortfarande har EOS 1100D, är ganska bra på att klara lite svagare ljus, men det finns nyare som är lite bättre. Skillnaden är inte jättestor. Däremot finns möjligheten att kunna ta i svagare ljus genom att använda ett objektiv som släpper in mer ljus. De är ganska dyra, men om man vill ha bra bilder i svagare ljus är det en möjlig väg. Objektivet kommer man ju också att kunna använda till en nyare kamera om man bestämmer sig för att gradera upp den, så det kan vara en bra investering.

Bilden i inlägget http://ponnytrav.ifokus.se/discussions/4fb149a1d3b4fd5923007e6d-kort-pa-faljande-hastar-sokes#21 är ett exempel där ljuset var ett gränsfall för att din kamera skulle kunna klara det med inställningen du hade gjort. Där står ISO på 100, och det hade troligen varit bättre att dra upp ISO till 800. Kanske man hellre skulle använda ISO 400, det är en bedömningsfråga. Möjligen kunde man också kompensera för himlen och den vita snön som täcker en stor del av bilden och inte behöver vara väldigt väl tecknade, men då tappar man också i de vita delarna av kuskens klädsel.

I den bilden hade du "sportläget", vilket betyder att du överlät åt kameran att se till att slutartiden ska bli kort, och det har den gjort, med en åttahundradels sekund. Den är ett typfall där du kunde ha använt ett högre ISO-tal, inställningen som gör att kameran kan ta med kortare tid.

Om du hade haft ett objektiv med ljusstyrka 2,8 skulle du också ha kunnat använda kortare  tid och samtidigt fått bakgrunden och brädan i förgrunden mindre skarpa. Kameran har använt f/5,6 som är nära den största bländaren ditt objektiv har på den inställda brännvidden, 40 mm.

Så din kamera uppför sig precis som den ska efter hur du har ställt in den. Om du vill att den ska göra på något annat sätt, måste du själv ta kommandot.

Bagtjesen
8/18/15, 12:59 PM
#3

Ser inte vilken kamera du har, men många kameror kan t ex inte autofokusera om det blir för mörkt och på för långt håll.


Upp till toppen
Annons: