Annons:
Etikettövrigt
Läst 2977 ggr
[AnimalLover1]
2015-08-15 08:52

Mörka & blåa bilder

Hej! Ibland har jag problem med att jag får för mörka och blåa bilder, vad kan det bero på? Det krävs ganska mycket redigering tycker jag, för att få bilderna mindre blåa. Dock slutar det alltid med att bilden får en jättekonstig färg, blandning mellan gul och blå typ. Men det är bara ibland färgen och ljuset blir fel, för ibland blir bilden i bra ljus samt färg. Använder "scene>husdjursläget" så kan varken ändra vitbalansen eller exponeringen. Men tror inte det är det som är problemet, för det blir såhär ibland även om jag fotar med andra inställningar, ibland. Någon som vet varför?

Annons:
Inkanyezi
2015-08-15 09:40
#1

Och om vi inte kan se någon bild med fenomenet du beskriver handlar det ju bara om gissning. Mitt förslag är att du visar ett par bilder, presenterade i varsitt inlägg i tråden, och helst tagna i olika slags ljus, med det som du nämner, att bilderna blir sådana som du säger.

Viktigt är att du lägger upp bara en bild i varje inlägg, och att den bilden inte är bearbetad på något sätt, utan kommer direkt ur kameran. Annars blir det inte möjligt att ge dig mycket vettig information om var problemet ligger.

[AnimalLover1]
2015-08-15 09:47
#2

Ok! Ska ta och lägga upp ett par oredigerade bilder senare.

[AnimalLover1]
2015-08-15 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Verkar som att de oftast blir blåa när det är sol och jag fotar i skuggan.

[AnimalLover1]
2015-08-15 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

.

[AnimalLover1]
2015-08-15 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

Bagtjesen
2015-08-15 17:13
#6

Alla bilderna och mer eller mindre alla inställningar är på automatik, i husdjursläget. De här lägena är bra, för det mesta, men ju svårare ljusförhållanden det är ju lättare är det även för automatiken att göra fel.

Vitbalansen är på automatik, och den gör nästan aldrig helt rätt på någon kamera, oavsett fabrikat. Manuellt sett skulle du naturligtvis ha använt 'molnigt' i Vitbalans. Eller ställt in vitbalansen manuellt efter ett gråkort.

En bild jag kollade på hade ingen exponeringskompensation, och det är en svår exponering eftersom mycket är mörkt medan kaninen är väldigt ljus. På det sättet har kameran gjort rätt för att kaninen är väldigt bra tecknad i pälsen.

Sedan är inställningarna i övrigt - det kameran valt, inte optimala.

a) du har högt ISO, och det behövs inte, framförallt eftersom du har ett förhållandevis stillastående motiv. så, …

b) slutartiderna är väldigt korta, ända ner till 1/1250s, vilket för det mesta fryser vingslagen på t o m en fågel, och det behöver du ju absolut inte?!

När det är lite skuggigt och mörkt så ger ett lite högt ISO mer brus och konstiga färgtoner.

Ser inte vilket objektiv du har men f5.6 är på många framförallt billiga objektiv inte så bra, och det gråblå och lite diffusa oskärpan kan komma  att bidra till intrycket.

Det är alltså många komponenter som bidrar till att det blir och blir lite att felaktigheterna inte bara adderas utan också multipliceras en del.

Så jag skulle ha  satt ISO till 200 (-1EV) valt att använda A-läget och bländare f8 (-1EV) och slutartiden  ca 1/300s (+2EV). Men framförallt beror nog mycket på att du användre automatisk Vitbalans. Med en vit kanin skulle jag försökt ställa vitbalansen med ett gråkort, tror att det skulle vara där jag skulle börja. Men du koomer säkert att få fler synpunkter på bilderna från andra och mer kunniga…

Det du skriver om att det är svårt att redigera de här bilderna*! Precis! Att ställa in så att kameran skapar rå-filer samtidigt som den gör en  JPG-fil är det bästa. Felaktig Vitbalans justeras då normalt bara med en enda inställning, och vanligtvis blir alla färger rigtigt hyfsat bra. RawTherapee är ett gratis-program för att hantera rå-filer (.NEF för Nikon).

Vad som man sen kan göra åt bilderna i efterhand är en annan 'story",


Annons:
[AnimalLover1]
2015-08-15 19:15
#7

Tack för ditt svar, lärde mig en massa nytt där :)

De två första bilden är tagna med ett 55-200 4-5.6 och den sista är tagen med ett 18-55 objektiv.

Använde mig av husdjursläget just för att jag inte fattar hur man ställer in så det blir bra på S, A och M, men lär mig fortfarande.

Och med det läget kan man ju inte justera ISOn så därför det är så högt :/

Kanske inte är nödvänligt att ha så korta slutartider men har jag för lågt så blir bilden suddig.

Dessutom så undrar jag, när husdjurläget ställer sig själv på 1/1000 f.4 så blir bilden ljus, men om man ställer in det själv på manuellt så blir bilden jättemörk, varför? Borde inte ljuset vara likadant? Eller är det min kamera som är konstig?

[AnimalLover1]
2015-08-15 19:21
#8

Som du skrev "Så jag skulle ha  satt ISO till 200 (-1EV) valt att använda A-läget och bländare f8 (-1EV) och slutartiden  ca 1/300s (+2EV).", när jag ställer in det på M så blir bilden nästintill svart, och ställer jag in det på A så ställer sig slutaren in sig på typ 1/5 och är hur seg som helst och självklart blir bilden blurrig.

Eller kanske jag som förstår dåligt…

Bagtjesen
2015-08-15 20:21
#9

Ok, AnimalLover1, om du inte klarar av att ställa in på t ex A-läget, och hantera manuellt så är det enklaste lösningen endera att lära sig det , eller att även producera en .NEF fil med kameran, som jag sa tidigare och sedan sätta rätt färgbalans och lite ljus et c i efterhand, då med t ex RawTherapee. Det är ALLTID svårt att rätta till det här i en JPG-fil, nästan helt OMÖJLIGT även med de bästa redigeringsprogram.

Det du skriver om i #8 gäller nog det du gör i en helt annat ljus än då du tog bilderna ovan. Det jag skrev om gällde en av din bilder då. Vi människor har pupiller som gör att vi tror att det är samma ljus, men det kan ändå vara dubbelt så ljust eller bara hälften så ljust, våra ögon fixar det, men kameran behöver känna till ljuset mycket noggrannare!

Om du kontrollerar exakt din belysning och ser till att inget i ljuset förändras, så skall det bli en bra bild om du vet hur kameran föreslog när du tar en provbild, och du sedan justerar runt de värdena manuellt. Det jag skrev gällde ju just en enda bild och de värden som "djurläget" fick fram. Om man tänker i EV (hela steg i slutartider 1/50s, 1/100,s 200, 400, 800, 1600 så är varje steg 1EV). För bländare är det f1.4 f2, 2.8, 5.6, 8, 11, 16, 22 som också vardera utgör 1EV. När det gäller ISO så är det 100, 200, 400, 800, 1600 som utgör varje steg om 1EV.

Vad jag gjorde var att ändra (i EV) -1, -1, +2 vilket gör noll, så det blir samma exponering men med kanske lite bättre världen för objektivet oich kameran. Men det gäller ju bara en enda av dina bilder. Men dessa inställningar bör ge en bättre bildkvalitet, och mindre konstiga färger, FÖRUTSATT att du har rätt Vitbalans.

Det är fullt möjligt att i en mindre mörk situation så blir bilden bättre ändå med "husdjurläget". Att fotografera utomhus när det är molnigt är lättast för kameran, och då menar jag mer öppet och inte under en buske! Solen skickar alltid mer blått ljus mitt på dagen, så tidiga förmiddagar, före 9-10, och sena eftermidddar sommartid, efter 16 brukar ge ett rödare, och varmare ljus.


[AnimalLover1]
2015-08-15 20:42
#10

Ok! Tack för att du förklarar. Ska fortsätta försöka lära in dethär.

Bagtjesen
2015-08-16 11:33
#11

Hej igen, AnimalLover1. Jag tog mig lite tid på söndagsmorgonen och sparade hem din bild, #3. Och tog in den i både LR och DxO Optics, och lät båda de programmen göra automatiska ändringar av vitbalansen. Och de ändrade då på hårfint när hur jag skulle ha ändrat om jag gjorde det manuellt. Om du vill kan jag visa dig hur den bilden blev, bara utav ändring av vitbalansen?!


Martin
2015-08-17 08:05
#12

#7 "Dessutom så undrar jag, när husdjurläget ställer sig själv på 1/1000 f.4 så blir bilden ljus, men om man ställer in det själv på manuellt så blir bilden jättemörk, varför? Borde inte ljuset vara likadant? Eller är det min kamera som är konstig?"

Vad blir det för ISO på husdjursläget respektive när du gör det manuellt?

mvh Martin

Bagtjesen
2015-08-17 11:23
#13

#12 Martin, ursäkta att jag hoppar in: jag tror att det då är A eller M läge och att hon då kanske manuellt valt både ISO och kanske även WB, för att precis som hon säger så i Scen: husdjur så görs det automatiskt,  men inte tillräckligt bra under de svåra ljusförhallandena.


Annons:
[AnimalLover1]
2015-08-17 15:31
#14

#12 Den ligger på auto, så kan inte bestämma själv.

Bagtjesen
2015-08-17 19:59
#15

AnimalLover1 - jag kan inte skicka eller lägga upp ett exempel på rätt Vitbalans? Och att det är orsaken till huvudproblemet med att använda automatik under svåra ljusförhållanden.


Inkanyezi
2015-08-17 22:08
#16

#3 När det är sol och du fotograferar i öppen skugga, så kommer i stort sett allt ljus från himlen, som ju är blå med en Vitbalans av omkring 8000 K eller ibland ännu mer. Vanligt dagsljus med sol ligger på ungefär 5500 K. Det är alldeles självklart att bilder i öppen skugga får blåstick om kameran är ställd på dagsljus.

För att få rätt färg kan man enklast välja Vitbalans för öppen skugga, som faktiskt finns bland valen man kan göra. Symbolen för öppen skugga ser ut som en husvägg med skugga. Kameran har i de flesta fall ingen möjlighet att avgöra att ljuset är så blått, och särskilt om det också finns solbelysta partier i bilden kommer AWB att i första hand välja dagsljusbalans, som alltså är fel.

Det finns också möjlighet att göra en egen Vitbalans, endera genom att ställa in kamerans Vitbalans genom att mäta upp vitbalansen mot en referens, med en menyinställning i din kamera som har en symbol som ser ut som två kilar som pekar mot varann och en boll emellan. Den kallas PRE hos Nikon, och man behöver en duglig referens för vitt för att använda den.

Enklare, om man vill ta bilder i sådant ljus, kan vara att spara RAW och omvandla bilden efteråt med någon av alla råfilsomvandlare som finns. Nikon har en som brukade skickas med, men som annars kanske kan laddas ner, och det finns flera omvandlare som är gratis. RawTherapee är en av de mer lätthanterade. Jag använder Darktable.

Och jag kan trösta dig med att det inte är någon annan heller som får rätt färger i skuggan utan att ställa in vitbalansen eller se till att färgen blir rätt i efterhand från råfilen. Det är en av svårigheterna som finns när vi fotograferar.

Så kameran kan göra det du vill, och det kan göras rätt, men den behöver någon form av hjälp från din sida. En del saker måste man lära sig för att det ska kunna bli rätt.

[AnimalLover1]
2015-08-18 07:24
#17

#15 Jovisst får du det!

[AnimalLover1]
2015-08-18 07:26
#18

#16 Tack för ditt svar med. Mest det att jag är lat och bara ställer in på djurläget så allt blir liksom huller om buller, färgerna osv. Har börjat använda M nu och det fungerar (såklart) bra, och att man kan justera vitbalanden själv.

Inkanyezi
2015-08-18 07:45
#19

Vitbalansen kan justeras i alla lägen utom Auto. Samma gäller kompensation, som man kan använda för att göra bilden ljusare eller mörkare.

Men själva grunden handlar om att veta vad som händer när man gör ett val, när man ställer in exempelvis ISO, slutartid eller bländare. Att veta vad resultatet blir i bilden. Och det är inte så enkelt som att gå efter ett recept, vilket är vad kameran gör när den står i något av de automatiska lägena.

Man bör ha grepp om vad dynamiskt omfång är, och om man vill offra det för att få bättre skärpa exempelvis, genom att höja inställningen ISO, som gör allting ljusare, inklusive bruset. När allting blir ljusare och det dynamiska omfånget också krymper, betyder det i många fall att de ljusaste partierna blir urfrätt vita.

För att förstå det behövar man ha lite hum om vad dynamiskt omfång betyder, vad det innebär i gestaltningen av bilden. Precis som den som målar med penslar och färg på duk behöver man ha kunskap om verktygen man använder, för att kunna fatta beslut om vilket av dem man ska ta. ISO, slutartid och bländare är sådana verktyg som står oss till buds när vi ska fotografera, och det är inte kameran som gör suddiga bilder, mörka eller blå, utan det är den som tar bilden. Om man överlåter allting åt kameran kan det bli lite hur som helst.

Bagtjesen
2015-08-18 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hej AnimalLover1, då kommer en av bilderna. Den här är gjord utifrån din JPG-bild men intagen i Photoshop CC 2015 (med senaste uppdateringarna), för att jag ville testa den. Om du vill testa detta i en testversion av PS CC 2015, så:

1. Öppna din bild.

2. Filter.

3. Camera Raw

4. Ändra Vitbalans från "Som fotograferat" och till "Auto" -du kommer då att se att bilden ändras, åtminstone i det här speciella fallet till det bättre och "Temperatur" +20 och Toning +25. Sedan laborerade jag med Temperatur+23 och Toning 0, det blev ännu mer neutralt i mina ögon. Men bilden du får här är den med Vitbalans satt till Auto. Hur det kommer att se ut på din skärm är svårt att sia om, om den inte är färgkorrigerad. Men om bilden blir bra på flera datorer och på någon smartfån så är det nog så långt man kan komma!


Annons:
[AnimalLover1]
2015-08-18 13:03
#21

Oj vad fin bilden blev haha. Själv har jag Photoshop CS2, och har mixtrat med massa olika inställningar men det slutar nästan alltid dåligt. Ska testa sen, men det kanske inte finns samma inställningar?

Inkanyezi
2015-08-18 13:32
#22

Algoritmen för automatisk Vitbalans i Photoshop och Lightroom har förbättrats i de senare versionerna. Men du kan prova att sätta Vitbalans efter någonstans i kaninens päls. Det blir olika resultat beroende på precis var du sätter pipetten.

[AnimalLover1]
2015-08-18 15:43
#23

Okej!

[AnimalLover1]
2015-08-18 17:46
#24

#20  Dessvärre verkar det som att det inte finns någon "Camera raw" på PS CS2.

Bagtjesen
2015-08-18 19:34
#25

#24 - Vet inte om det finns där, eller om den finns där men inte fungerar så bra -som Inkanyezi säger så har den vitbalans-algoritmen (beräkningsmetoden) utvecklats mycket sedan dess.  Jag har inte heller testat hur RawTherapee eventuellt skulle fungera med jpg-bilder, men inte ens Camera Raws största och oftast bättre konkurrent (enligt min mening) fungerar så bra med jpg så jag har ingen riktig lösning.

Din lösning, tycker jag,  för den närmaste framtiden, är att använda rå-filer, .NEF, och jpg i din kamera och att använda t ex RawTherapee för att behandla dem innan konvertering till JPG (eller annat bättre som stöds i din version av PS CS2). Men på sikt bör du absolut lämna Scen:djurmotiv automatiken. Du kommer säkert att göra misstag på vägen dit, och missa någon bild, men med rå/NEF så går det ndå oftast att rädda, så varför vänta.

Du försöker använda M-läget och det är kanske onödigt svårt - jag och mpnga andra förespråkar att på relativt lugna fotoobjekt använda A för bländarförval, och då blir det att välja de andra som ISO och WB manuellt, och bara se till att slutartiden är lite som du behöver på det lugna föremålet. På snabba föremål så skulle S och välja slutartid och låta bländaren variera istället (men det är mest för andra som läser inläggen).

Men om du har en del annars bra bilder som du vill ändra vitbalansen på så pröva PS CC 2015 i utvärderingsversion (tror att den fungerar 30 dagar och att du kan spara "konverterade" bilder, men minns inte). I annat fall lämna över bilder till någon för det är lätt och snabbt att fixa till - men det blir inte 100% av resultatet om plåtat rätt från början! Lycka till!


[AnimalLover1]
2015-08-18 19:40
#26

#25 Tack så mycket för all hjälp och tips! Ska självklart använda dessa tips i framtiden.

Upp till toppen
Annons: