Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 2763 ggr
Harahapsson
8/12/15, 11:05 AM

Sv/v bild med lite färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det något bra och vad är inte bra? Vad kunde jag ha gjort bättre/annorlunda? Vill ha goda råd och konstruktiv kritik.

Annons:
Bagtjesen
8/12/15, 1:30 PM
#1

Hej! Du skulle egenligen lagt in bilden i "Kritik -H/M/N" tror jag. Jag hinner inte med så mycket/detaljerad eftersom vi väntar gäster.  Tycker att det är en väldigt bra bild, och spännande. Visar också på att dte ibland blir väldigt bra när man bryter mot de vanligaste konventionerna. I det här fallet avser jag då att personen skall befinna sig mot ena kanten av bilden och titta in i bilden, d v s att den i det här fallet vara riktad åt vänster. Du har fångat ett neturat men ändå intressant ansiktsuttryck, och det finns flera djup i bilden och ytor och diagonaler som gör den intressant.  En del kanske tittar på bilden och ser den som svartvit förutom blänken i solbrillorna, men det finns små fina nyanser grönt blått och rosa och gult som ger väldigt sublima intryck på min bildskärm. I exponeringen har du fått med väldigt mycket detaljer både i det mörka och t ex på isen. En bild jag verkligen gillar!


Harahapsson
8/12/15, 1:50 PM
#2

Tack Bagtjesen, otroligt spännande att höra vad erfarna och kunnig personer som du har att säga om bilden. Jag fick en liten kick av självförtroende nu :-)

Bagtjesen
8/13/15, 11:10 AM
#3

Hej igen Harahapsson - det är inte svårt att skriva med egna ord om en bild bara man tänker igenom bilden bit för bit och tar hänsyn till komposition och tekniska utföranden, och sedan tittar på helheten både först och sist = SLUTRESULTATET. Det som jag inte skrev något om var ju i detalj kring exponeringarna och val av brännvidd et c, men framförallt skrev jag inget om hur du ev redigerat bilden, det är därför att jag inte själv är jättebra på det, men hankar mig fram och lyckas rätt ofta, men att bedömma redigeringar är svårt tycker jag, och här på forumet så kan vi ju inte lägga upp de allra största bild-filerna, men det finns proffs här så jag önskar att någon kollade på din bild ur den aspekten.

Sedan tycker jag att du sedan fått slutklämen på tråden borde berätta hur du gjorde och tänkte, innan bild och när bilden var tagen och inför och under redigeringen, för det är något som alla kan ta åt sig av och fundera ikring - det hjälper andra att inte fastna i den vanliga lunken.


Harahapsson
8/13/15, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Hejsan, det är en ögonblicksbild kan man säga, jag hade precis köpt min D7100 och tog lite bilder medans jag och min fru satt och fika utomhus. Jag valde då ut denna  färgbild och redigera den i kameran på plats och detta blev resultatet :-). Jag försökte att få med berget och blänket på isen i bilden men samtidigt ha skärpan och fokus på min fru.

Jag är helt ny i detta forum, jag tror att la bilden i Kritik M, men jag kanske gjorde fel, jag ska prova med några andra bilder så får vi se om det funkar. Vet inte om jag vågar mig på Kritik H, då får man väl så mycket kritik att man inte vågar visa sina bilder mer, hahaha.

Jag har själv inget redigeringsprogram just nu, kollar runt lite och tror jag kommer att köpa Lightroom. Har bara provat en månad som gratistest från Mac. Om man som jag, inte har något redigeringsprogram så måste jag försöka att göra bilden så bra det går direkt i kameran, det är en bra träning för mig att lära hur man ska ta bättre bilder i o m att jag inte kan redigera dem, ännu :-)

Men jag är jätteglad att du har tagit dig tid och kommenterat bilden, har aldrig tidigare vänt mig till expertgrupper som denna.

Ibland så kan det vara något speciellt i en bild som man fastnar för, men man vet inte vad det är eller varför, bilderna nedan är just sådana bilder för mig.  Är det någon mer än jag som ser/tycker det?

Harahapsson
8/13/15, 2:59 PM
#5

Glömde data om bilden högst upp:

ISO 100, f/14, 1/200, 25mm och med inbyggd blixt.

Bagtjesen
8/14/15, 11:53 AM
#6

Kul att veta! Jag undrade lite över de lite skarpa reflektionerna i de mörka glasögonen, och misstänkte vad det var.

Redigering är besvärligt men mycket kan man göra direkt utifrån en rå-fil, du behöver bara ställa in så att du producerar även en sådan fil, oftast börjar man med att ha både en bra jpeg och en .NEF som de döps till i Nikon-kamerorna. Från en råfil har an så många fler möjligheter att 'rädda' en bild eller få till en superfin bild av en redan bra bild. Själv kör jag DxO Optics Pro för råfiler, och den är lite samma som LR, men ger i mitt tycke lite bättre resultat än LR, framförallt eftersom jag tar många serietagningar och kan göra små justeringar på många bilder, och att den kan jobba snabbt med minst tre bilder på en gång när den gör redigeringarna - finns också testversion.

Ja, jag tycker också att det är bra att man tänker sig bilden färdig när man tar den. Blir den sedan inte som man tänkt sig kan det vara så att man redan  vid tagningen beskurit bilden aningen för hårt så att man inte fått med något som skapat djup, eller något liknande. Men det är ju något som man också lär sig av.

Just nu så sitter jag själv mest hemma p g a höftproblem, men jag släpar mig ut när jag kan och tar några bilder… Därför har jag lite tid över för iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: