Annons:
Etikettarkitektur-och-gatufoto-ej-kritik
Läst 2143 ggr
pellepiano
8/11/15, 10:59 PM

Dubbelt perspektiv ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… i New York.

Annons:
Bagtjesen
8/12/15, 12:26 PM
#1

Väldigt häftig bild! Kollade Exif och fick fram att det var 4.25mm brännvidd om jag såg rätt. men då beror väl det på redigering e dyl. Ibland känner jag också att jag skulle behöva lite häftigare vinkel än 18mm på min D7000. Berätta gärna vad du hade för objektiv och vad du gjort - som sagt väldigt häftig bild!


Inkanyezi
8/12/15, 12:50 PM
#2

Brännvidden kan nog stämma, och såvitt jag förstår är det ett vertikalt sveppanorama med en Sony kompaktkamera vars kortaste brännvidd är knappt fem millimeter. De där fem millimetrarna motsvarar väl ungefär 28 mm på en småbildskamera eller i närheten av de arton millimeter som kitobjektivet på de flesta systemkameror har som kortaste brännvidd.

Sveppanoramat öppnar nya möjligheter för panoramabilder som bara finns hos kameror som har det. Man trycker ner knappen och sveper över motivet, så levererar kameran en bild av hela svepet. Jag vet inte om fler än Sonys kameror har det. 

Pellepiano har en Sony DSC-WX5

Den har en del annat godis också som HDR-tagning och lite smått och gott. Den kom ut för fem år sedan och är som jag ser det en väldigt vettig kamera.

Bagtjesen
8/12/15, 1:05 PM
#3

Tack Inkanyezi, jag såg modellbeteckningen i Exif men har för lite kunskap om deras modeller. Har bara en kompakt kvar från 2006, tror jag.

Tror jag förstår hur sveppanorama kan fungera och hur bearbetningen borde ske i processorn, och det är nog ett steg på vägen, men frågan är hur det idag står sig visavi multi-bild panoramor, finns säkert både fördelar och nackdelar med båda sorterna, men det får visa sig med tiden.

Men Pellepianos bild är jäkligt bra!


pellepiano
8/13/15, 9:18 AM
#4

Ja precis, det är en del av ett panorama. Liknande kan säkert göras med en halv fisheyebild också. Jag tycker det är roligt då det blir lite förvirrande perspektiv =) Jag gillar också att göra panoramor som är 360x180, dvs som fångar precis allt och som man kan navigera i . Då använder jag just ett fisheye och tar separata bilder runtom, samt upp och nedtill också. Det som jag gillar mest är ett på Big Ben , taget från insidan av en telefonkiosk, för att få det lite annorlunda.

http://www.lutzimages.com/pellepiano/qtvr/flash/big_ben/telefonkiosk_pano.html

Bagtjesen
8/13/15, 9:37 AM
#5

Tack för beskrivningen av tillvägagångssättet. Ja, big ben kiosken blev fin - intressant med den funderingen som ledde fram till den. Panoramor är roliga men jag har aldrig gått så långt att jag lagt till navigering, utan det har blivit beskurna och visserligen 360 mrn inte 180. Det saknas ett fisheye för mig för att nå dit. Tack för din inspirerande bild och ditt bidrag tilll "perspektivförvirringen" 😃


Upp till toppen
Annons: