Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1569 ggr
Idlil
8/8/15, 11:32 AM

(H) nyckelpiga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan förbättras o vad är bra i bilden m.m' :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Annons:
Bagtjesen
8/8/15, 2:12 PM
#1

Bra skärpa på nyckelpigan och dessutom några blommar utspridda på andra ställen i bilden. Bra utnyttjande av bilddiagonalen och den behöver inte gå från hörn till hörn utan går bra med att diagonalen börjar en aning upp från nedre högra hörnet och stannat en bit nedanför det västra övre.  Att nyckelpigan också är mitt i bild stör mig inte då den tittar nedåt, och just p g a bilddiagonalen.

Det som foto-tekniskt sett är sämre är att bilden är på tok för överexponerad särskilt baktill på nyckelpigan. Så din ljusexponering tycker jag är fel, eller om du har dragit i för mycket i PSE8.  Om du har kvar en rå-bild, Canon inställd på att även producera .CR2 filer (förutom .JPG), så kan du gå tillbaka till och använda det program som följer med Canon-kameror för att justera till bilden. Finns även andra gratisprogram som RAW-Therapee som hanterar rå-filer. Så kolla över dina inställningar och hur du motljuskompenserar.

Signaturer med logga tycker jag inte man skall flytta runt i bilderna utan hålla i hörnen - det finns ju en tradition hos fotografer som kommer från konstnärer där man placerar signaturer et c i endera av nedre bildhörnen. Även om loggan i ditt fall inte famträder så tydligt beroende på färgval et c så tycker jag ändå att den är störande mitt under bildcentrum. Åtminstone om du tycker att själva bilden är viktigare än din logga?!


Idlil
8/8/15, 4:48 PM
#2

Tack så mycket.

Ja, den blev allt lite för överexponerad, det håller jag helt klart med dig om o har fixat till det nu.. :)

Varför jag har den 'mitt i' är för att mina bilder har blivit stulna ett antal gånger när jag har haft i hörn så då väljer jag istället att ha loggan närmare objektet men så att den smälter in mer i färgerna.

Tack för din kritik

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Bagtjesen
8/9/15, 11:57 AM
#3

Hej Idil, oavsett om du har loggan mitt i eller vid sidorna så går det alltid att redigera bort loggan, det finns t o m program som gör det mer eller mindre automatiskt, så din placering av loggan utgör ingen som helst säkerhet.  Det finns t o m program som tar bort logotyper eller copyright-text som ligger mitt över huvudobjektet i en bild, och du ser inte att bortredigeringen äår gjord! 

Jag förstår att du kanske tänker på att man kan beskära bort en logga om den sitter i kanterna, men hur många sekunder tar det inte med verktyget att helt retushera bort din logga i en JPG eller annat format? Så placeringen ger ingen säkerhet.

Det finns metoder att använda steganografisk kryptering inne i en fil, och det finns program och tjänster som söker efter den personens personliga kryptering bilder på hela nätet, det är det enda som är någorlunda säkert.


ssofia
8/12/15, 9:42 AM
#4

Men vilken fantastisk bild! Jag hade gärna haft den som foto-tapet här hemma :)

Det enda jag tänker på är att jag hade justerat vitbalansen en aning mot det kallare hållet (så nyckelpigan blir mer röd-röd än röd-orange)och dragit ner högdagar.. men bilden är helt magisk! :D

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Idlil
8/12/15, 10:19 AM
#5

oj tack så mycket ssofia! :D funderar på att göra den till en stor caravantavla faktiskt, fixar till de också så blir den nog ännu bättre :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Bagtjesen
8/13/15, 12:39 PM
#6

Idil, det vore roligt att se hur bilden ser ut efter att du minskat överexponeringen, och hur du då tänker dig slutresultatet?! Det är roligt för mig (och troligen andra som ger kritik) att få lite feedback, så att vi och andra ser att/om vi tänkt tänkt rätt.


Annons:
Idlil
8/16/15, 9:08 PM
#7

#6 . själcklart kommer ni få det! När jag har tid att vara inne på datorn!
Är just nu bara inne på min mobil varje gång

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Upp till toppen
Annons: