Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2638 ggr
Tokyo
8/7/15, 1:53 PM

Fota på dop

Jag ska fota på min systersons dop nu på söndag, och skulle behöva lite tips angående vilka akter som kan vara värda att fotografera (ska såklart också höra med föräldrarna), vad som är olämpligt att fotografera samt vilka inställningar jag bör ha på kameran. Ska sitta på främsta bänkraden och ska helst inte gå runt eftersom det stör. Jag har aldrig fotat ett dop förut (har knappt fotat människor alls förut, fotar bara djur och natur annars, mycket närbilder) så jag skulle behöva lite assistans. Fotar med en Sony NEX-5R, har inga extra objektiv utan fotar med det kameran kom med. Är nybörjare på det här med foto, och har som sagt inte fotat så mycket annat än mina husdjur och närbilder på växter/ute i skogen och så vidare. Tack på förhand! :)

Annons:
MagArne
8/7/15, 2:09 PM
#1

Spring ett varv i förväg inne i kyrkan och ta några bilder så du vet vilka inställningar du bör ha för. Du kan då även hitta en bra prats för att få till en gruppbild.

Be föräldrarna gå sakta fram till dopfunten så du hinner ta några bilder.

Du kan redan nu sätta din kamera på ett stativ inomhus i ett inte allt för ljust rum och ta samma bild fast med olika ISO. 100, 200, 400, 800 osv. När blir bilderna för gryniga för din smak? Försök om möjligt inte överstiga det ISO-talet i kyrkan. Samtidigt bör du inte ha för långa slutartider så att personerna blir suddiga. 1/30s kan kanske gå men gärna kortare.

Tokyo
8/7/15, 11:28 PM
#2

#1 Har i princip letat igenom hela kameran och hittar ingenstans där man manuellt ställer in slutartiden, har du någon aning om vart man kan tänkas göra det på min kamera?

Hur blir det om man har kameran på autoläge, dvs att den automatiskt ställer in bländaren och slutartiden?

Bagtjesen
8/8/15, 1:53 PM
#3

#2 Tokyo, om du kör med automatiskt läge så vet du definitivt inte vad du får, då väljer kameran själv bländare och hastighet, i vilken kombination som helst! Vissa kameror har andra inställningar som sport, porträtt, m m det kan möjligtvis vara en möjlighet.

Jag har tittat i den svenska bruksanvisningen och där står om guidefunktioner till inställningar, i själva kameran, men att hur du användre själva kameran skall finnas som ett program, i versioner för Windows och Mac. Så den som inte har din kamera eller liknande modeller har nog svårt att leda dig rätt.


Tokyo
8/8/15, 2:41 PM
#4

#3 Jag har varit in i kyrkan idag (vid ungefär samma tidpunkt som dopet äger rum imorgon) och testat lite olika inställningar. Vill förresten lägga till att bilderna endast har syftet att vara ett "minne" för familjen att titta på, och inte några proffsbilder som ska användas till något speciellt. Iallafall så blev det hyfsade bilder med automatisk bländare och slutartid, och med ett ISO på 400. Som tur är var det inte så mörkt som jag hade väntat mig, dessutom tänkte jag ta med ett stativ att ställa kameran på eftersom jag är ganska ostadig på hand och vill minska risken för skakiga bilder. Får väl också se till att ta flera bilder vid samma tillfälle så jag åtminstone får en hyfsat bra bild per akt.

Bagtjesen
8/8/15, 2:55 PM
#5

Kompletterar med att du bör leta efter auto-iso och om du har instänningar för att sätt fast slutartid, 1/80s eller 1/100s beroende på hur van du är. Sedan är det så att ju mer du zoomar in/ju längre avstånd till objektet dess större skakningsoskärpa brukar det bli. En gammal regel för 24x36=fullformat var att längsta slutartid var densamma som 1 dividerat med brännvidden. D v s hade man ett fast 50mm objektiv så var 1/50s oftast den längsta slutartiden man kunde ha. med ett 135mm objektiv så var 1/125s eller 1/150s det mest lämpliga. Så om du behöver zooma in maximalt vad kameran/objektivet förmår så kolla på objektivet vad langsta brännvidden där är och testa att ta några bilder med slutarhastigheter enligt den formeln, och se vad resutatet blir.

En del kameror betecknar slutartidsförval med S för 'shutter speed'.

När det gäller att ta bilder i situationer som man inte varit med om, kan det vara bra att helt enkelt gå på några sådana evenmang. Dop tar inte lång stund, hör med församlingen när de kanske har flera stycken i rad. En del dop sker oftast ute i kyrkans stora del, men en del sker också i absider som kan vara lite mörka. Sedan kan du höra med prästen var han brukar stå och var han brukar vilja att föräldrarna och eventuella dopvittnen som står framme vid dopfunten skall stå, så att du kan planera.

Ibland är ett kamerastativ nästan ett måste för att få till det med slutartiden.


hydman
8/8/15, 4:29 PM
#6

Det förefaller en smula onödigt att diskutera slutartider när man inte ens vet hur man ändrar den. 

Så vid sidan av det rent tekniska så blir mitt råd att hitta situationer och ögonblick. Tänk även på att fånga stämningen och se till att Du får en snygg bakgrund. Detta tycker jag att Du skall fokusera på utifrån omständigheterna som gäller.

Annons:
Tokyo
8/8/15, 6:27 PM
#7

#6 Tack, ska tänka på det. :)

hydman
8/16/15, 8:08 PM
#8

Hur gick det?

Tokyo
8/18/15, 12:12 PM
#9

#8 Det gick väl helt okej, trodde att bilderna blev jättedåliga först men efter att ha importerat dom till datorn och kollat på dom på stor skärm har jag konstaterat att dom blev okej ändå. Fotade även efter ceremonin på gästerna vid maten, föräldrarna som öppnar presenterna och barnet själv.

Upp till toppen
Annons: