Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1775 ggr
[sstorm]
2015-08-07 13:43

Svart streck i bilden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har köpt en Canon EOS 500D begagnat, tanken var att i huvudsak använda den för att filma. Fick hem kameran igår och upptäckte idag att det blir ett svart streck i bilden när jag fotograferar. Vad beror det på? Går det att ordna på något sett?

Jag har kontaktat säljaren och hoppas vi kan lösa det på något sett så båda blir nöjda, för den fungerar felfritt att filma med :-)

Bifogar bild tagen med kameran.

Annons:
MagArne
2015-08-07 13:54
#1

Du kan alltid testa att uppdatera firmware i kameran och se om det löser problemet. Snabbt och gratis att testa i alla fall.

http://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos_500d.aspx?type=firmware

Annars misstänker jag defekt sensor eller annan elektronik i kamerahuset. Klart det går att byta defekt komponent men kostar säkert mer än vad kameran är värd.

Inkanyezi
2015-08-07 14:05
#2

Att det är ett utläsningsfel på en senselrad eller flera är helt klart, men det går inte att sia om vad orsaken är, mer än att det troligen är fel på sensorns elektronik. Om jag var i ditt läge skulle jag föreslå att köpet går tillbaka.

Att det inte blir när man tar video kan bero på att samplingen är annorlunda och att kanske just de raderna inte blir lästa, eller att de blandas med andra rader och inte framträder lika tydligt.

Upp till toppen
Annons: