Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 806 ggr
zebraa
2015-08-03 20:42

Ny kamera?

Hej! Har försökt hitta någon liknande tråd men inte lyckats så startar en ny. Vet ni någon liknande kan ni väl länka?(:

Jag har en Canon 550D som jag haft i 3-4år nu och jag skulle vilja byta upp mig. Blir aldrig riktigt nöjd med bilderna, sen om det ligger i att jag redigerar fel eller liknande vet jag iofs inte. Använder manuella inställningar samt ps och lightroom(vid snabb redigering).

Fotar mycket hästsport och då krävs en snabb autofokus, och den fungerar inte super bra. Ibland missar jag helt ekipaget för att fokusen tar för lång tid även om jag ställt in fokuspunkten på mitten utav bilden. Ja, kameran ska iallafall användas till hästfotografering. 

Har funderat på om jag ska gå över till Nikon, men deras objektiv är så galet mycket dyrare än Canons.. Canon 50mm 800kr - 1000kr. Nikon 50mm 5000kr. En liiten prisskilland ): Och eftersom jag har 3st objektiv till canon redan känns det lite jobbigt att byta. Men samtidigt är Nikon kamerorna billigare än Canon. Sen kanske det räcker att köpa ett nytt objektiv då jag funderar på Tamron 70-200 f/2.8, men jag vet inte. Har ni något tips på vilken kamera som skulle passa? Canon 5D III är ju väldigt lockande såklart men 24 tusen har jag inte^^

Sen en till fråga som jag aldrig fattat, megapixeln? Spelar den någon roll? Har 18 på min nuvarande kamera.

Annons:
Inkanyezi
2015-08-03 20:58
#1

Megapixlarna spelar ingen som helst roll i sammanhanget, men kamerans autofokus kan ju vara helt avgörande om man ofta tar snabba förlopp.

Men AF hänger inte enbart på kamerahuset, utan också på objektivet. Olika objektiv är olika kvicka på att ställa in fokus, och det du föreslår, 70-200 f/2,8 hör till de bättre. Däremot är 550D kanske inte det bästa huset i dagens läge.

Eftersom du har en del Canonobjektiv, kan det ju vara lämpligt att hänga kvar i Canon-systemet, och kanske också att i första hand se till cropformat. Canon EOS 70D är kanske den som skulle passa dig bäst. 7D finns fortfarande kvar, med samma sensor som i 550D, men bättre AF, seriehastighet, sökare mm. Men den nyare 70D har mer godis.

zebraa
2015-08-03 21:10
#2

Nej okej va bra. Ja ett 70-200 f/2,8 blir det nog någon gång snart(: Beroende på om jag vill ha en ny kamera mer eller kan behålla min 550D ett tag till :/

Cropformat? Har läst på lite om dom båda,  men 7D känns inte jätte annorlunda från den jag har nu. Visst finns det mer och bättre saker men jag vet inte riktigt. Sen är 70D inte jätte mycket dyrare än 7D(:

Upp till toppen
Annons: