Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1035 ggr
michellemimmi
7/28/15, 6:42 PM

Köpa systemkamera

Hej där ute!
Jag är nu ute efter en billig kamera i den här oändiga kameradjungeln. Jag har googlat, kikat på forum och frågat runt utan att få något vettigt svar. 
Jag tänkte om jag kanske kan hitta någon här med samma intresse som jag :)

Till att börja med kan jag skriva att jag har inte någon kamera alls just nu, senast jag rörde en systemkamera var på gymnasiet då jag gick Digitalfoto A. (år 2006)
Vad vill jag göra med min kamera? Jo, jag vill fota fina närbilder på insekter! Men även kunna ta ett vanligt foto på en hund eller ett hus. Och jag orkar inte bli lurad av säljare på elgiganten eller netonnet osv osv…

Till min fråga: Är detta möjligt i prisklassen ca 4000-5000? Helst ännu mindre om det går! Jag kräver ingen proffsutrustning, jag vill bara inte tröttna för att det går åt skogen för att jag har köpt skitgrejer… 

Exempelvis denna: https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d320018-55vriisvart/171610.9026/

Den är jättebillig, är det en okej kamera? Kan man hitta billiga objektiv till den? (Antar att jag vill ha makro objektiv om jag ska fota närbilder?)

Tacksam för svar! :)

Mimmi

Hjärta/Mimmi

Annons:
[HelwardMann]
7/28/15, 7:02 PM
#1

Jag är inte själv bekant med den kameran, men Cyberphoto har gett den betyget "Bra köp!" och Cyberphoto har jag aldrig känt mig lurad av.

Kolla in testet själv på http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD32001855VR. Där finns även en flik med testbilder, så man själv kan se hur den presterar.

Vad gäller makro, så går det att få bra resultat med mellanringar. Det är helt enkelt bara en distansring, utan optik, som man sätter mellan huset och optiken. Det fungerar så, att när objektivets brännpunkt kommer längre ifrån sensorn, ökar förstoringsgraden, eftersom ljuskäglan hinner spridas mera innan den träffar sensorn. Det blir inte riktigt lika bra som ett riktigt makroobjektiv (och ibland fallerar autofokus), men det kan vara ett alternativ värt att överväga, om man inte har råd med hela paketet. http://www.cyberphoto.se/search?q=mellanringar

felixhaljeskog
7/28/15, 7:07 PM
#2

Det är en bra instegskamera, jag använde mig själv av en D3100 när jag först började å det är ju inte så jätte stora skillnader mellan dessa, och den lärde jag mig väldigt snabbt!

Billiga objektiv går att hitta men beror ju helst på vad för något objektiv du vill ha? Tele, vidvinkel, macro (närbilder) osv? Bästa är ju att börja med kitobjektivet å testa runt lite å se vad det är du gillar att fotografera :)

Sen hänger det mesta på dig själv också, du kan fortfarande ta jätte dåliga bilder med en bra kamera, så ju mer du går in för fotograferandet ju mer lär du dig och ju bättre bilder kommer du ta :)

michellemimmi
7/28/15, 8:20 PM
#3

Tack för svaren! :) Jag ska nog slå till på en sån. Men nu finns det ju massa olika paket att välja… Är detta värt eller är det dåliga grejor? 
https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d320018-55vr55-200vrtillbeh/200391.9388/

Som sagt, jag är ute efter att kunna fotografera insekter på nära håll. :)

Om någon orkar, så får den gärna förklara kort vad de två olika objektiven är till för. Vad jag förstod så är ena till för närbilder och andra för långdistans? Men blir det bra bilder? Bör jag köpa det enkla paketet (första inlägget) och köpa till ett bättre objektiv för närbilder eller duger dessa?

Hjärta/Mimmi

[SirKnasen]
7/28/15, 9:02 PM
#4

Jag hade köpt en D3200 ihop med ett 18-105 VR objektiv. 18-55 är förvisso skarpt men för begränsat zoomomfång och för bökigt att byta objektiv stup i kvarten på fotorundorna till vardags.
https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d320018-105vrtillbehr/188849.9388/

55-200 VR  objektiv dyker dagligen upp på tradera för 7-800kr om tycker 105mm är för kort. Nästan så även 200mm är i kortaste laget om man verkligen vill ha ett telezoom utöver 18-105 objektivet. 

Varken 18-55, 18-105 eller 55-200 är speciellt bra för macrofotografering. (Insektsfotografering på nära håll)

Leritza
7/28/15, 10:18 PM
#5

Har ingen erfarenhet av kameran i fråga men dock äldre versioner av 18-55an och 18-105. Hade jag varit du hade jag satsat på paketet med 18-55 och 55-200 att börja med. Enbart 18-55 funkar bra om man inte tar mycket på avstånd. Byta objektiv är inte så jobbigt. Och vet man vad man planerar att fotografera är det inte säkert att byta ens behövs. 18-105an är jag inte så förtjust i. Det hänger mest vet att jag behöver mera tele än vad 18-55an men inte vill ha med mig min andra superzoom.

[HelwardMann]
7/28/15, 10:34 PM
#6

Eftersom jag kör Canon, kan jag inte tillägga så mycket om just de objektiven. Men jag kan försöka förklara lite hur jag använder olika objektiv. Detta är mitt sätt att jobba, och ingen definitiv handbok. Så länge man kan skapa den bild man vill ha, finns det egentligen inget rätt eller fel objektiv.

Korta objektiv (vidvinkel, c:a 30-35 mm eller kortare) använder jag för att få ett brett synfält, utan att behöva stå i Stockholm för att fota Domkyrkan i Uppsala. Ska man ha ett riktigt brett synfält, behöver man gå ned ännu lägre än det 18-55 som du nämner. Till den kameran du kikar på, skulle jag föreslå runt 10 eller 11 mm. Nackdelen med så korta brännvidder, är att de ofta gör synfältet skevt, och raktecknande vidvinkelobjektiv är i regel väldigt dyra.

Normalobjektiv (mellan c:a 30-80 mm) ger ett synfält som stämmer ungefär överens med ett människoöga. Utmärkta "semesterobjektiv", eftersom de ger en bild som stämmer skapligt med vad man själv sett. Även skapliga till porträtt och närbilder.

Korta teleobjektiv (mellan c:a 80-150 mm) är vad jag föredrar till närbilder och porträtt. Den lite längre brännvidden gör att man inte behöver trycka upp kameran i ansiktet på den som ska bli fotograferad eller stå 7 cm ifrån det där snygga ornamentet man "bara måste" ha en bild på.

Teleobjektiv över c:a 150 mm är bra om man behöver fota något på långt håll. Ju längre brännvidd, ju längre ifrån motivet kan man vara. Ett typexempel är skygga, vilda djur.

Makro innebär att motivet avbildas i naturlig storlek eller större. Alltså inte att en utskrift av en myra blir lika liten som en myra, utan att 1 mm i verkligheten tar upp 1 mm eller mer på kamerans sensor eller på filmen. Detta är perfekt till exempelvis insekter, som du själv nämner att du vill fota. Makroobjektiv ligger ofta på omkring samma brännvidder som jag här har kallat korta teleobjektiv, och är ofta en fast brännvidd, d.v.s. inget zoom. Jag fotar inte mycket makro, och jag äger ingen makroutrustning själv, men ett av de trevligaste objektiven jag haft nöjet att testa låg på 180 mm. Det finns även zoomar med makrofunktion av varierande kvalitet, men dessa är i regel inte full makro, utan avbildar bara i ungefär skala 1:2, d.v.s. 1 mm i verkligheten blir ½ mm på sensorn eller filmen.

Annons:
Florrpan
7/29/15, 7:50 AM
#7

Du kan ha billigaste möjliga systemkameran med ett macro objektiv och ändå ta bra bilder. Det är det vettigaste svaret… förstår inte hur du inte hittat detta?

Du har fått svar på det mesta, men här kommer en till detalj… En kamera med utvikbar skärm kan vara behändigt för macro beroende på hur djupt och vilka vinklar mm du ska fota i.

michellemimmi
7/29/15, 3:59 PM
#8

Tack allihopa för tipsen! :) det blev den kameran med grundpaketet (1a inlägget) . Ska lära mig alla funktioner nu och önska mig ett schysst Macro-objektiv i födelsedagspresent istället! ;)

Hjärta/Mimmi

michellemimmi
7/29/15, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Såhär blidde mitt insektsfotograferande med min nya kamera. Blir definitivt ett nytt objektiv i september. Gu så roligt det var att krypa runt i diket och leta insekter :D

Hjärta/Mimmi

[HelwardMann]
7/29/15, 7:54 PM
#10

#9 Snyggt. Du har fått skärpan bra placerad, på ögonen, och även ett lagom skärpedjup, så att skärpan sträcker sig en liten bit ut på vingarna, och bakkroppen lite suddig. Också bra komponerat, med insekten diagonalt placerad i bilden, och den skarpaste delen lite nedanför mitten av bilden.

michellemimmi
7/29/15, 8:25 PM
#11

#10 Tack så mycket! :) Ja jag blev faktiskt rätt nöjd!

Hjärta/Mimmi

Upp till toppen
Annons: