Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1564 ggr
ljungensjenka
2015-07-27 09:06

Hjälp

Jag har sedan några månader tillbaka DN Nikon D5200 som jag är supernöjd med, den är helt perfekt för mig. Jag har provat mig fram och nog använt alla lägen på kameran utom Manuellt. Men då jag väldigt gärna vill lära mig min kamera fullt ut så känner jag att det är dags att börja nosa lite på det manuella läget. Men, jag vet att man ska kunna ändra både bländare och slutartid (Eftersom det är manuellt läge) men jag kan bara ändra slutartiden :/ Det finns en liten "ratt" som man kan ändra den på och det är där man ändrar bländaren i A-läget och slutartiden i S-läget. Så någon som vet hur man ändrar bländaren i manuellt läge? Har verkligen försökt hitta men misslyckats ;)

Annons:
Inkanyezi
2015-07-27 09:11
#1

Det är samma knapp som används för exponeringskompensation. Den är märkt med plus och minus +/-. Man håller den intryckt och rullar på hjulet.

JazzBass
2015-07-27 09:53
#2

Som #1 säger. 

Dessutom, om du vill lära dig manuella läget fullt ut, se även till att stänga av auto-iso, då det ofta är på som standard. (Obs. Även om du ställt in ett visst isotal kan även autoiso vara aktiverat, så det är viktigt att gräva fram inställningen i menyerna och stänga av).

Vidare kan du ha stor nytta av att lära dig bländartal-skalan, om du inte redan kan den:

…1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 …

Varje steg till höger på skalan halverar ljusinsläppet och ökar skärpedjupet med 50%, och tvärtom; varje steg till vänster dubblerar ljusinsläppet och minskar skärpedjupet med 50%. Jag tycker det är lättare att lära sig exponera helmanuellt när man tänker i hela steg (alltså en dubblering/halvering av bländare, slutartid eller isotal), snarare än med tredjedelsstegen som ju är standard på alla nya kameror. De kan vara förvillande innan man lärt sig att det faktiskt är tredjedels steg som det är fråga om. Jag tyckte åtminstone det var så i början.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ljungensjenka
2015-07-27 10:27
#3

#1 Tack så mycket!
#2 Tack! 🙂

Upp till toppen
Annons: