Annons:
Etikettövrigt
Läst 1630 ggr
hydman
7/26/15, 7:35 AM

Bildlagring

Nyfiken på att höra vad ni har för system för lagring av bilder och back up. 

Börjar närma mig (har i verkligheten då passerat med råge) den punkt då jag måste tänka till och fundera över mitt system.

Utgångspunkten är att jag jobbar med en bärbar dator och Adobe CC. Rawfiler/DNG finns dock ej på denna dator (undantag för vissa filer som jag jobbar med i dagsläget och då under kortare tider - därefter flyttas de) utan återfinns på en extern hårddisk. I dagsläget backar jag sedan upp allt (filer, kataloger och databaser) på ytterligare två platser. Detta sker dock manuellt och trådat, via USB 3.0.

Exporterade bilder återfinns sedan i molnbaserade lagringstjänster, Dropbox, Google Drive och hos Adobe. 

Detta funkar i huvudsak ganska bra, eller har i alla fall aldrig krånglat. Har tidigare testat Crashplan men tycker att tjänsten är alldeles för långsam. Funderar dock på att hitta någon egen serverlösning, kanske Synology eller motsvarande. 

Någon med intressanta tankar eller kanske ett exempel.

Annons:
[SirKnasen]
7/26/15, 10:14 AM
#1

Vore ju bra att veta vad du kör för system för att kunna ge några bra förslag. Kör du Windows eller OSX?

Po A
7/26/15, 1:15 PM
#2

Då ska vi se…

En viktig fråga som brukar glömmas bort. Jag brukar själv fråga dom som håller på med foto om vilken backup lösning dom har, oftast blir svaret, jag har ingen, dom ligger bra på min HDD…??

Nu till din fråga.

Så här har jag det…Min C: har jag alla mina program på som är en SSD. D: som också är en SSD ligger min LRCat på. Sen ligger alla mina bilder på en externdisk som är RAID1, går den ena disken sönder så är det bara till att byta ut den. Sen gör jag en backup av den till en annan disk. Så här har jag alla mina bilder på minst tre ställe. Jag har även en disk till som jag har på ett annat ställe än här hemma. Så på totalt 4 ställe har jag mina bilder :)

Jag håller även på att kolla på en annan lösning med en Drobo som har minst 5 diskar. Jag har även ett företag som kräver bra backuplösning. Så så ser det ut i min värld :)

hydman
7/26/15, 8:51 PM
#3

OSX

[SirKnasen]
7/27/15, 7:16 AM
#4

Det inbyggda TimeMachine i OSX är ju inte så dumt för backup.

hydman
7/27/15, 7:22 AM
#5

Det förstås men det löser ju inte helheten för detta. 

Jag söker ett separat system för backup av filer, kataloger och databaser. TimeMachine får sedan tuffa på för sin del när det gäller helheten för datorn.

hydman
7/30/15, 7:01 AM
#6

Blev en NAS som är RAID1. Fortsätter sedan att backa upp på två separata externa HD. 

Håller just nu på att flytta filer. Tar lite tid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: