Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1266 ggr
Iwantafantasylife
7/21/15, 5:15 PM

Första systemkameran?

Hejhej!

Jag går och funderar på att äntligen köpa min alldeles egna systemkamera, har lånat vänners kameror innan men ser mig fortfarande som en nybörjare som vill utvecklas. 

Jag är ute efter en kamera som jag kan ha med mig ut i skogen. Jag fotar mycket djur och natur, mycket rörliga objekt helt enkelt. 

Har tittat mycket på Nikon D7100 och det är många som har tipsat om den. Men det kanske är en för komplicerad kamera för en nybörjare? 

Om jag har förstått rätt så är det viktigaste objektiven? Men vilka objektiv skulle ni rekommendera för mig som vill fota mycket rörliga objekt, djur och natur?

Min budjet ligger på ungefär 10 000kr. 

Jätte tacksam för svar!

Annons:
Kerstinfalk
7/21/15, 5:21 PM
#1

Om du gillar att vara ute i naturen så tycker jag att du kan satsa på att köpa en kamera med vädertätning.

Pentax har mycket vädertätat.

Om du vill ha ut mest för den mängden pengar så borde du kika på begagnatmarknaden. Det finns många bra objektiv och hus till mycket bra pris. För 10 000 kan du få flera objektiv och ett mycket fint hus som du kan utvecklas länge med.

[[Boris Sager]]
7/21/15, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag gillar verkligen Nikonkamerorna! Tycker färgsättningen är bra. Har haft D70 och D80. Har också D60, som var min första digitala systemkamera. Den du beskriver har jag inte haft, men den låter bra. Här âr min D60.

MagArne
7/21/15, 6:21 PM
#3

D7100 är ett bra val om du vill börja fotografera på riktigt. Instegsmodellen D3200 är bara smidig att använda på autolägen när man på semestern bara vill sikta och trycka av. När man vill vara kreativ och laborera eller situationen kräver speciella kamerainställningar är en avancerad kamera så som D7100 helt klart att föredra med sina extra rattar och knappar.

Du får dock vara beredd på att läsa både kamerans manual samt teori hur fotografering gå till för att dra nytta av alla finesser som D7100 besitter.

Köp D7100 i kit/paket med t.ex. ett 18-105 objektiv. Mycket mer tillåter inte din budget men 18-105 duger helt klart att börja med. Rörliga objekt får du försöka fotografera utomhus där ljuset är mycket starkare än inomhus. När du börjar bekanta dig med kameran kommer du också veta vad du vill komplettera med för objektiv. Det finns inget objektiv som är bra på allt utan du behöver flera och byta.

Florrpan
7/21/15, 8:38 PM
#4

Instegsmodeller som D3200 skulle fungera fint för dig, det är en bra start. Billigare kamerahus men fortfarande samma bildkvalité som dom dyrare kamerorna.

Jag är nu en Canon användare och skulle rekommendera dom då jag och många andra finner dom enklare att hantera och lära sig (kan ha ändrats i nya Nikon modeller dock).

Men annars handlar allt om vem som tar bilden, och vilket objektiv, inte hur dyr kamerahuset är. Börja med något billigare helt enkelt, få ett bra objektiv, typ 18-135mm eller 28-135, då har du bred vinkel, kan zooma samt ta macrobilder. Bra för det mesta alltså!

#2 Bilden är suddig, bilden konstigt redigerad (vänstersidan??) och saknar kontrast & ljussättning. Inte den bästa bilden att köra som exempel imo :P

[[Boris Sager]]
7/21/15, 10:39 PM
#5

Förlåt #4. Tyvärr är jag ingen mästerfotograf, inte ens fotograf kanske, men gillar att fotografera.

Iwantafantasylife
7/21/15, 11:52 PM
#6

Tack så jätte mycket för era svar!

Florrpan, vad skulle du rekommendera för Canon kamera då? 

Vad är det för skillnad på Nikon 3200 och 7100? :)

Annons:
Florrpan
7/22/15, 12:25 AM
#7

Har själv varit sugen på en canon 100D, den är lite mindre och behändigare att ta med. Annars skulle jag nog säga 700D, den har utvikbar skärm och touchscreen, mycket behändigt för filmning bland annat, eller konstiga vinklar.

Har själv kört med 600D(sen 2012) och har varit väldigt nöjd med den, bytte precis ut den mot en mer professionell kamera, 70D.

Eftersom jag inte kan så mycket om Nikon så vet jag inte för/nackdelar mellan modellerna, så jag ska inte säga något om dom mer än att jag inte förstod menysystemet "out-of-the-box" så att säga.

Alla bilder här har jag tagit med 600D, för referens. Samma bilder kan du ta med de billigaste systemkamerorna, bara man kan hantera kameran och har bra objektiv.(samt hanterar lite efterbehandling i datorn)

https://www.facebook.com/fredrik.s.westerlund/media_set?set=a.3253846959538.137685.1667993055&type=3

#5 Det kändes bara konstigt att du visade en medelmåttig bild för att visa kamerans kvalité (antog att det var därför)

Iwantafantasylife
7/22/15, 1:10 AM
#8

Canon 100D låter ju himla bra och storleken verkar väldigt behändig! Ska definitivt kolla mer på den! 

Men vad är ett bra objektiv?  Är det olika objektiv för att fota landskap och för att fota djur och rörliga objekt? Skulle du i så fall kunna ge några förslag på objektiv som du tycker är bra? :)

Jätte fina bilder du har tagit föresten! :)

Florrpan
7/22/15, 1:31 AM
#9

millimetern på ett objektiv avgör brännvidden du ser.(hur mycket du ser på sidorna)

Lägre, t.ex 18mm, ger en bred bild och man kan få med mycket natur och omgivning, medan t.ex 135mm tar dig "längre fram", dvs zoom, och du fångar inte upp det som är bredvid dig.

Anledningen jag rekommenderar 18-135, eller den jag använder, 28-135mm USM är för att den fungerar lite som ett allround objektiv. När du börjar vill du kunna fota mycket och inte tänka på att byta objektiv hela tiden, men ändå testa dig runt på olika brännvidder. Djur kan man fota med alla objektiv, men lite zoom är alltid bra för att komma nära djuren utan att påverka dom. 

Fasta objektiv ger bästa kvalité, dvs, objektiv som inte har en zoom. objektiv med zoom kan ge små böjningar och färgavvikelser i kanter(går att fixa i kameran/programmet enkelt). Köp ett 50mm objektiv (kostar ca 900kr), då har du även ett grymt objektiv för porträtt(djur, människor) med grymt skärpedjup. Annars är 18(28)-135 bra för det med.

Börja med allround, sen går du vidare därifrån tycker jag!

Rekommenderar att du går å känner lite på kamerorna i butik också :)

Tack!

[[Boris Sager]]
7/22/15, 4:44 AM
#10

Förlåt igen #7, tänkte inte att den skulle recenseras, bilden var från den kameran och jag hade den I min iPhone. För spontan :(

MagArne
7/22/15, 1:45 PM
#11

#6 Här kan du jämföra D3200 mot D7100
http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon-D7100

Poängen får du ta med en nypa salt men du får ett hum om vad som skiljer dem åt. Det D7100 främst vinner på är att den är utrustad med extra knappar och reglage för enklare och snabbare kamerainställningar. Den har även bättre autofokus vilket gör att den oftare prickar rätt samt att du kan justera snävare var och hur du vill att kameran ska fokusera. Detta är troligtvis inte så mycket du kommer använda dig av första månaden men sen är det klart trevliga finesser. Många av dessa inställningar finns på D3200 också men då behöver man gå långt ner i menysystemet och det är oftast för sent att hinna ta bilden.

Samma sak gäller Canons kameror 1200D motsvarar Nikons D3200 och 70D är likvärdig 7100D. 

Men D3200 och 1200D tar båda utmärkta bilder, inget snack om saken.

[SirKnasen]
7/22/15, 3:51 PM
#12

D3200 har fått en ersättare. D3300

Iwantafantasylife
7/23/15, 5:30 PM
#13

Tack så jätte mycket för alla svar! Jag har lite att fundera på nu!

Annons:
Tessan01
7/25/15, 8:45 PM
#14

#7 Super häftiga bilder du tagit! 😃

Aquila-e
7/28/15, 7:08 PM
#15

Min första systemkamera som jag köpte förra sommaren är en nikon d7000 . Eftersom jag var helt säker på att jag skulle fortsätta med fotografering hoppade jag över de så kallade "instegsmodellerna" då jag visste i förhand att jag ändå skulle tröttna på dem. Tycker d7000 är mycket kamera för rimligt pris och den är väldigt gedigen och känns bra i handen. Annars låter pentax bra.

[Elucai]
7/29/15, 2:15 PM
#16

Oavsett vilken kamera du köper kommer du ändå vilja byta upp dig i framtiden om intresset blir starkt. Objektiv köper du ett riktigt bra som du har länge medan kameran kan vara sådär, och som du sedan uppgraderar. Så gjorde jag, och har inte ångrat mig en endaste gång. Efter Canon EOS 1100D som jag bara hade i några månader innan jag insåg att jag aldrig skulle utvecklas med den bytte jag till Canon EOS 700D som jag blev riktigt god vän med och lärde mig det mesta jag kan idag med.

Så mitt tips; köp en halvbra kamera och ett riktigt himla bra objektiv, sedan byter du upp kameran när du känner att du vill utvecklas mer.

Upp till toppen
Annons: