Annons:
Etikettövrigt
Läst 1854 ggr
Paxxie
2015-07-21 12:03

Kan ej formatera minneskort

Hej! Jag har en Canon eos 1000d som börjat strula. Har använt ett sdhc 4gb minneskort så länge jag kan minnas, men idag fick jag meddelandet "kort ej formaterat. Formatera kort med kameran." När jag sedan försöker formatera kortet står det "Kan inte formatera, byt kort." Har öppnat kortet i datorn och alltid ser normalt ut. Finns inga bilder alls på kortet. Provade även ett annat minneskort men det fungerar inte heller. Inget av korten är skrivskyddade. Någon som har några idéer på vad som kan vara fel?

Annons:
JazzBass
2015-07-21 12:35
#1

Prova formatera det i datorn och sen på nytt i kameran, om det skulle hjälpa.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-07-21 12:59
#2

Om det går att kopiera filer till och från kortet i datorn, så är det i kameran felet ligger, endera i kretsarna som ska driva kortet eller i kontakterna, så att exempelvis ett av blecken inte ger kontakt.

I ocn med att du har provat med ett annat kort är det sannolikt att felet ligger i kameran.

Paxxie
2015-07-22 13:39
#3

#1: Gjorde det och det fungerade tyvärr inte. :/

#2: Ja, det verkar onekligen så. Lät någon annan titta på den idag och han sa att det troligtvis är något fel med kontakterna. Den har krånglat på lite olika vis ett tag nu och jag har tänkt byta upp mig snart ändå, så köpte faktiskt en ny idag. :)

[SirKnasen]
2015-07-22 17:51
#4

Vad blev det för ny kamera då?

Paxxie
2015-07-22 21:15
#5

En Canon Eos 70D. :) Har inte haft mycket tid att kolla på den ännu, men den känns mycket mer avancerad än 1000D. Ska bli kul att experimentera med den imorgon!

Upp till toppen
Annons: