Annons:
Etikettredigera-mina-bilder
Läst 1758 ggr
skogstossan
2015-07-18 06:38

Tårtbild i behov av tillpiffning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här bröllopstårtan levererades igår. När den var färdig för fotografering var jag extremt missnöjd. Därför brydde jag mig inte så mycket om att bakgrunden var skrynklig och lite skitig. Det skulle ju ändå inte bli någon portfoliotårta.  Men så är det något med min kreativa process som gör att jag måste ha lite distans till det jag gjort innan jag kan bedöma om mitt arbete är bra eller dåligt. 

Nu har lugnat ner mig och tycker att tårtan verkligen skulle passa i mitt portfolio. Men jag skulle vilja ha hjälp av någon kunnig att räta ut skrynklorna i bakgrunden. Kanske vitbalansen skulle behöva justeras också?

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
2015-07-18 07:57
#1

Om du tog den i RAW, så kan du ju utan problem pilla med vitbalansen om du vill ha tonen något annorlunda. Men jag tror inte att det behövs. Också när man är medveten om ljuset, eller kanske just därför, slås man ofta av att det finns en variation i hur toner man tror är neutrala kanske inte blir det på bilden.

När det gäller skrynklighet i bakgrunden tror jag mer på att göra dygd av nödvändigheten, genom att framställa det som att det är avsiktligt.

Det som har hänt är att det finns en skrynklighet, och att det på något ställe finns mer tydliga veck, och att tårtan faktiskt är ljusare än bakgrunden, så att alla små skillnader i ton där kommer fram ganska ordentligt.

Tårtans färg är också varmare än bakgrundens, och det kan hänga ihop med pigmenten och att bakgrunden kanske innehåller vitmedel, eller den infärgning för att ge mer vitt intryck, som kallas blåelse

Om det finns mer utrymme runt omkring tårta och fat, kan ett av sätten att göra det mindre framträdande vara att vinjettera. Vinjettering kan göras endera som det är vanligast, att man gör hörn och kanter mörkare, eller tvärtom, att man låter dem tunnas ut mot en ljusare nyans, som kan gå mot helt vitt, något som ofta har gjorts på bröllopsbilder. Innan digitaltekniken använde vi olika sätt att åstadkomma det fotografiskt, både vid tagningen och i mörkrummet.

Jag tror att det första steget kan vara att lägga in suddighet i bakgrundens mer skarpa veck, och att kanske prova en vinjettering som går mot ljusare, för att dämpa ojämnheten i bakgrundens belysning, ojämnhet som helt enkelt beror på att ljuset kommer från höger.

Skillnaden i vithet mellan tårtan och bakgrunden kommer att finnas kvar också om man ändrar Vitbalans, och jag tror att det kan bli pilligt att hitta balansen. Kanske en minskning av mättnaden kan göra den mindre framträdande, men först skulle jag nog tänka mig att göra bakgrunden mera suddig och lägga vit vinjett.

Truffles
2015-07-18 09:11
#2

"Skrynklorna" stör inte mig alls. Antar att det beror på hur man tittar på bilden, själv använder jag just nu mobilen, men jag fick en känsla av marmor i bakgrunden. Och marmor är ju åter superhett i köket. 😃 För övrigt var det en mycket vacker tårta!

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

papa-bear
2015-07-18 12:04
#3

#2 håller med angående marmorkänslan. kanske skulle skrynkla lite mer pappersbakgrunder och vrida och vända dem för att få till rätt effekt. om jag minns rätt använder skogstossan ljuset från fönstren, inte studioljus

[VSK]
2015-07-18 13:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Är absolut ingen fena på Photoshop, och bilden har massor med brister, men drog ihop den snabbt för att visa hur det kunde bli om man gjorde om allt utom objektet. Tålamodet tröt snabbt med trollstaven.

papa-bear
2015-07-19 11:30
#5

#4 på min skärm syns ju tårtan tydligare nu när du lekt med bakgrunden, så trots dåligt tålamod (🤦‍♂️) har du lyckats bra

[VSK]
2015-07-19 11:41
#6

#5

Tack.

Annons:
skogstossan
2015-07-19 12:54
#7

Tack så mycket för all feedback! 

Inkanyezi: Jag var ju medveten om alla skrynklor i bakgrunden när jag fotade, på så vis var det ju avsiktligt. Men så ångrade jag mig efteråt och kände att det kanske skulle vara en enkel sak att piffa till. Samtidigt har jag inte riktigt tiden att sätta mig in hur man gör med vinjettering och sånt just nu då jag jag är alldeles fullbokad med bröllopstårtor. Tänkte försöka mig på att förstå det där när högsäsongen är över. 

Däremot ska jag köpa mig ett en ny bakgrund utan blåelse då det är något som verkligen stör mig. Mer än skrynkligheten faktiskt! 

Truffles: Tack! Ja, det kanske påminner om marmor och jag har hört att det ska vara hett nu.;) 

papa-bear: Jag använder mig inte längre av fönsterljus. Sedan jag gick från hobby- till företagsbakerska är min tillverkningslokal en mörk källare med lysrörsljus. Jag investerade därför i dagljuslampor som jag tycket är jättesvåra att arbeta med. Det blir inte riktigt samma känsla som med fönsterljus. Förhoppningsvis lär jag mig tids nog att hantera dom. 

VSK: Det där blev ju väldigt skarpt och väldigt blått. Jag har lite svårt för när det blir för blått även om jag föredrar blått framför att det blir för gult eller grönt. Vitbalans är det absolut svåraste att hantera tycker jag. Så himla svårt att hitta balansen.

bakministeriet.blogspot.com

[VSK]
2015-07-19 13:01
#8

#7

Nu sparade jag inte filen men det är hur enkelt som helst att välja vilken färg du vill. Jo det är svårt med färger. Jag kör endast med färgprofil för min skärm och har ej kalibrerat den manuellt heller. Dessutom så har jag ingen skärm för bildredigeringen egentligen då det är en TN-panel, och man måste sitta exakt rätt då för att inte få färgskiftningar.

Dessutom så måste jag köra med förstoring i webbläsaren för annars så ser jag inte mkt, så det är svårt att se hur bilderna blir egentligen för min del. 

Tror det är den första 4K-skärmen för hemmabruk som inte kostade väldigt väldigt mkt jag har.

Upp till toppen
Annons: