Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1800 ggr
sasha_setter
2015-07-14 22:58

(H) Tollarvalp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Skulle vilja ha hård kritik på dessa två bilder som jag tog på grannens tollarvalp idag. 

Tack på förhand

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
sasha_setter
2015-07-14 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Andra bilden

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

luckydragonriderkin
2015-07-18 16:46
#2

jag tycker att bild 1 är super snygg och färgerna är perfekta 🐶

tyvärr stör nosen lite grann i.o.m att den inte är i skärpa, så kanske beskära bilden lite i botten. och även försöka ta bort strecket i högra botten :-)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

luckydragonriderkin
2015-07-18 16:47
#3

och bild två, det är en väldigt fin hund och en fin pose och bakgrund och allt. ljuset bakom hunden är också snyggt.

synd att den är så mörk 🤔 (hunden alltså)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

sasha_setter
2015-08-11 14:33
#4

Tack så jättemycket!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Bagtjesen
2015-08-11 15:04
#5

Tycker att bild #0 på sitt sätt är intressant, men tycker inte att kompositionen alternativt beskärningen igenom ögat till vänster är så snygg. När man tar en så där lite extrem närbild och vill ha hård kritik så bör man bearbeta och retuschera mer. Det som stör mest är att ögonen reflekter en så ohomogen natur framför hunden. Mycket av intryck i en bild görs ju av hur ögonen presenterar hur hunden tänker - i det här fallet.

Bild #1 är mycket bättre på sitt sätt, fin torra gräsfärger/ax som harmoniserar med hunden och det gröna ger lite kontraster (grönt och rött) harmoniserar delvis, men det är lite för ofta använt, t ex rött hår och gröna kläder, så att det åtminstone i det fallet blir lite ointressant, här är det bra. Har inte titta i bilddata hur du exponerat eller var du exponerat, men du skulle kompenserat lite för att få det av hunden som vetter mot betraktaren lite ljusare. Skulle tro att 1/2 till 2/3 bländarsteg skulle gjort susen. Bakgrunden är redan ljus men den skulle inte ha påverkats så mycket ändå, och hundne är ju det viktiga.


Bagtjesen
2015-08-11 17:44
#6

Fick lite tid över och kollade på bild #1: Jag  testade din bild lokalt här med Photoshop CC 2015, och om du har den eller liknande Photoshop kan du gå tillbaka och öppna bilden i Camera RAW, och ljusa upp den lite,  öka exponeringen med drygt 1 steg. Men det är inte troligt att du skulle beövt kompensera så mycket om du kompenserat vid fotograferingstillfället, då hade kameran nog tagit mer hänsyn till kompenseringen när den skapade bilden i JPG. Det går att förbättra hela bilden, i ett nafs, som jag tänkte, men det blir inte samma fina resultat som om du använt en reflexskärm eller t o m lite svag blixt för att lätta upp, när du tog bilden. Bäst är om du kan gå tillbaka till en rå-fil, om du din kamera har det och du har ställt in den till det.

Ett annat alternativ är att separarera ut hunden från bakgrunden och fixa till dess ljus, och då finns det flera möjligheter  bl a att fejka ett riktat ljus snett från höger också, med ett resultat nästan som om du använt reflexskärm!

Du har också möjlighet att lägga upp bilden i foto.ifokus i "redigera mina bilder",  eller i bildredigering.ifokus.se, och låta folk testa. Det är något jag själv skulle göra om jag själv hade tagit bild #1 men inte kunde fixa till det själv.  Själv hinner jag inte, för det är kräftskiva ikväll!


Annons:
Upp till toppen
Annons: