Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 5777 ggr
Fjällfoto
2015-07-14 11:59

Dator för bildbehandling

Hallå, det är så att jag är så illa tvungen att köpa en ny dator då den jag har nu är på väg att gå sönder.

Jag är sugen på en Macbook pro men den är lite för dyr för mig som student. 😉

Finns det några förslag på andra datorer (PC) som har bra skärm och klarar av Photoshop, Bridge, Lightroom och Indesign? Helst inte för dyr då…

Tack på förhand! 😃

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Annons:
Niklas
2015-07-14 12:04
#1

Om du funderade på MacBook Pro, varför inte en MacBook Air som kostar mindre? Det är vad jag använder.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Florrpan
2015-07-14 12:06
#2

Pratar vi bärbart eller stationär dator?

Det du ska kolla efter är en kraftig processor då all bildbehandling kräver processorkraft, en fördel är minst 8GB RAM. Intel i5 processor helst.

[VSK]
2015-07-14 12:16
#3

#0

Vill du ha en dator med Windows i så finns det en hel uppsjö utav de.

Eftersom du kommer hålla med på bildredigering, så tycker jag följande krav är minimum:

Full HD skärm (1920x1080)
8 GB arbetsminne
Dedikerat grafikkort på minst 2GB VRAM (dedikerat = separat)
CPU 3.1 Ghz 2 kärnor, två virtuella kärnor (Hyperthreading), alternativt 4 kärnor om det är AMD, men rekommenderar Intel alla dagar i veckan.
Hårddisk/SSD: 1TB SSHD (hårddisk med SSD-cache skulle man kunna säga), eller 240-256GB SSD och nån pigg USB-disk. -finns datorer med plats för två hårddiskar/SSD men de brukar kosta en rejäl slant. Väljer du SSD så kanske du kan lagra bilder i nåt molnbaserat?

Det är bara du som vet önskemålet på vikt och storlek på datorn. Köper du en Windowsdator med ovan spec, så får du nog räkna på runt 8 papp iaf. Prisjakt är din vän.

Fjällfoto
2015-07-15 11:48
#4

Har hört att pro är bättre, men fungerar air lika bra kanske man ska satsa på en… Har ni några länkar? 🙂

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Niklas
2015-07-15 12:26
#5

MacBook Pro är kraftfullare men det betyder inte att MacBook Air inte är tillräcklig för fotoredigering. Du kan läsa mer på Apples hemsida: http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-air


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[SirKnasen]
2015-07-15 18:12
#6

Vad gör ni för redigeringar som kräver dessa monsterdatorer?
Dra i lite reglage för kontrast, färgåtergivning, Vitbalans och dylikt kräver ju i stort sett ingenting.
Okej om man gör stora tunga renderingar men det är väl knappast något en fotoredigerare gör?
Tycker min lilla MacBook Pro 13" mid-2014 2,6GHz i5 dual core med 8GB RAM gör jobbet minst lika bra som min MacBook Air 13" early-2014 1,4GHz i5 dual core och 4GB RAM.
Skärmen är ju betydligt trevligare i Pro modellen men har kopplat till en extern 24" Dell IPS skärm för de små 13" skärmarna är för små att jobba med.

Och som vanligt nämns ingen budget så vi kan ju omöjligt ge förslag på en vettig dator med mest bang for the bucks när vi inte vet vad den får kosta.

Annons:
hydman
2015-07-15 18:17
#7

Vill nog också slå ett slag för valet av skärm. Allt i ju frågan om vad man skall använda datorn till. Men för den som inte sysslar med väldigt krävande uppgifter så tror jag man klarar sig ganska långt med en hyfsat vanlig maskin. Däremot tror jag inte att man skall glömma skärmen och lägga en del slantar där. Har själv jobbat på en liten laptop, förvisso Retina ganska länge. Köpte en skärm nu i veckan (för att använda när man har gått om tid) och fick hem den igår. Har knappast lärt mig utnyttja den än men en sak är klar; det är en jäkla skillnad. 

Så rådet får bli: oavsett maskin - glöm inte skärmen!

[VSK]
2015-07-15 18:23
#8

Skärmen är det viktigaste av allt när det handlar om bildbehandling. Men såna bärbara drar lätt iväg i pris. Det finns ju färgprofiler kan kan kasta in och på så sätt få helt okej färg även om skärmen är lite billigare, men visst kommer man inte ifrån att en bra kalibrerad skärm är bra.

Florrpan
2015-07-16 13:16
#9

#6

Borttagning av störande objekt, maskning, mer avancerade retouch (flera lager tonsättning, blur för mujkare hud mm), panoramabilder(stitching) för att inte tala om när man redigerar RAW bilder på 200-350DPI och filerna ligger mellan 300-1500MB i photoshop.

Ja, visst fungerar en segare dator, men det är en jävla skillnad när du kollar på seriös redigering. Så det är alltid förekommligt med en snabb processor som kan beräkna dina ändringar snabbt så man slipper sitta och vänta på diverse penseldrag i photoshop.

För övrigt är alla i5 QUAD core, och 1.4GHz modellen har nog en turbo runt 2.1GHz. Så ja, i5 är bra processorer, precis som jag rekommenderade :)

[VSK]
2015-07-16 13:20
#10

Snart är Windows 10 här, och skall man köpa ny dator så bör man köpa en med så många fysiska kärnor som möjligt, Hyperthreading inkl, så i5 går absolut bort då i7 är betydligt mer framtidssäkert med sin HT samt större cache än i5. 🙂

Men allt handlar ju om hur musikalisk plånbok man har.

[SirKnasen]
2015-07-16 14:21
#11

Ibland går det fynda om man kan nöja sig med en generation äldre hårdvara. Exempelvis denna Asus Zenbook som är det närmaste en MacBook Pro man kan komma utan det lysande äpplet på baksidan av skärmen. Det ska tydligen gå att uppgradera RAM-minne i efterhand på NX500 modellerna om jag fattat det hela rätt. 12.000kr är så billigt så det måste vara något hake/fel? Är det svenskt tangentbord?

http://www.proshop.se/Barbar-Dator/ASUS-NX500JK-DR027H-2457875.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

JazzBass
2015-07-16 15:36
#12

#9 "…för att inte tala om när man redigerar RAW bilder på 200-350DPI…"

Vad har dpi med saken att göra så länge bilden är i datorn och inte på ett papper? Om du hade sagt t.ex. >100 megapixlars bildfiler" (t.ex. panoraman) istället så hade jag förstått dig bättre. DPI är bara ett upplösningsvärde för en utskrift. (Det här med att Upplösning nämns i irrelevanta sammanhang är en s.k. "pet peeve" för mig, ungefär som ordet "analog" för äldre tidernas kameror med film i är för en av våra andra Medarbetare här, Inkanyezi).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Florrpan
2015-07-16 16:55
#13

#12 Har fått för mig att högre DPI på bilderna är lite tyngre för datorn pga att pixeltätheten i bilden är mycket större. Jag sparar alltid ut bilder i 72DPI för webb(standard), annars tenderar bilderna att kunna bli suddiga. Så har nog inte alltid med papperstryck att göra.

Annons:
Niklas
2015-07-16 19:42
#14

DPI står för dots per inch, punkter per tum. Det påverkar inte vad skärmen visar. Storleken på filen är fortfarande samma. Prova att ändra DPI-värdet på en bildfil och ta tid när du gör någonting med den. Det kommer att ta lika lång tid..


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JazzBass
2015-07-17 10:11
#15

#13 - Ja, det är som Niklas skriver. Pixlarna har ingen täthet förrän de visas på skärmen eller skrivs ut, pixel för pixel. 300 dpi (eg. ppi) är standardkrav för en högupplöst utskrift, men även om det står 72 dpi/ppi i bildfilens Metadata så kan du skriva ut den i vilken ppi som helst.

OT: Jag sportade ett tag med att ange upplösningen för mina bilder till antingen 1 eller typ 10000000 dpi, och det gick finfint, ingen märkte nån skillnad. Förrän en dag då en kompis i bandet skulle lägga in text på en bild jag tagit vilket inte gick så bra. Han funderade vad felet var, och jag testade själv. Texten blev mikroskopiskt liten, så jag blev tvungen att välja fontstorlek typ  5000 istället….

Efter det har jag börjat ange 100 som ppi-värde för bilder som ska visas på skärm, och 300 för bilder avsedda för utskrift. Jag har räknat ut att min externa 24" skärm har en Upplösning på 93 dpi,  min arbetsskärm på jobbet 109 ppi, och min iphone drygt 300 dpi. Bara att dividera skärmens bredd/höjd i pixlar med den fysiska bredden/höjden i tum, så får man fram dess faktiska Upplösning i dpi, dots per inch (ppi= pixels per inch). Standardvärdet 72 dpi  kommer av nån uråldrig skärm som IBM tillverkade en gång i tiden. Moderna skärmar har ofta som du märker högre Upplösning än det. 

Ursäkta för att det blev lite off-topic det här, men hoppas att nån tycker det är givande information iaf. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Florrpan
2015-07-22 15:20
#17

#16 Det är ju upp till dig. Pro är ju klart starkare, men Air är lättare att bära med sig. Båda kommer fungera, men Pro kommer göra en smidigare jobb i redigeringar.

Niklas
2015-07-22 21:50
#18

#16: Om du har råd med MacBook Pro skulle jag rekommendera den. Jag har haft tidigare modeller av bägge. Skärmen på Pro är väldigt bra. Den har dessutom 8 GB RAM, vilket är tillval till MacBook Air. Det bör du ha som minst.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: