Annons:
Etikettbildhantering
Läst 3788 ggr
[luneri]
7/13/15, 12:10 AM

Ändra upplösning på bild?

Hejsan

Jag ska trycka upp en bok med illustrationer, och tänkte att den här frågan var bäst lämpad för detta forum där jag kan tro att ni har koll på det här med bildupplösningar. 

Bilderna behöver vara i 300 DPI. Jag har dumt nog scannat in dem i 200 DPI. Till min fråga så undrar jag om man enkelt kan lösa det genom att gå in i Photoshop - Image size - och sedan ändra Upplösning? Möjligheten finns i programmet såg jag, men blir kvaltiteten på bilden lika bra som om jag hade scannat in bilden i 300 DPI? 

Vissa bilder har jag även gjort digitalt och är i 200 DPI. Skulle vara en lättnad om jag slapp göra om dem. 

Tacksam för svar och skulle hjälpa mig mycket :)

Annons:
JazzBass
7/13/15, 7:03 AM
#1

Upplösning i DPI (eller egentligen borde man prata PPI när det gäller utskrifter) saknar nästan helt relevans innan en bild är utskriven. Kärnfrågan här är enligt mig:

Ska bilderna skrivas ut i mindre eller större fysiskt format i jämförelse med ursprungsbilderna?

Att du skannat i 200 DPI (här är det relevant med DPI) skall inte vara nåt problem alls om bildbredden och höjden är minst tredjedel kortare jämfört med de ursprungliga bilderna. Ska de däremot vara lika stora eller större får du antingen scanna om bilderna eller interpolera upp dem. Jag antar att en interpolering räcker ganska långt. (* Då förstorar du helt enkelt bilderna i PS: Mata in nya bildstorleken i centimeter samt önskad Upplösning (300 PPI) så kommer PS förstora bilden så den blir rätt. Du kan välja mellan några olika förstoringsalgoritmer, och välj den som står lämpar sig bäst för förstoringar (best for enlargements).

Dock så ställer jag mig lite frågande om du faktiskt scannat i så låg Upplösning som 200 DPI. Kolla bildstorleken i pixlar före och efter interpoleringen jag tar upp här ovan, och jämför. Växer bredd och höjd med 50% fler pixlar så har du scannat i 200 DPI. I övrigt har nog bilden bara blivit angiven att skrivas ut i 200 PPI av nån orsak.

(* Gör gärna en provutskrift (med rätt sorts papper) i den önskade bildstorleken efter interpolering, och och se om du tycker det ser bra ut. Gör det det är det bara att tuta och köra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[luneri]
7/13/15, 10:47 AM
#2

De är i den storleken som är tänkt, men någon cm mindre bara. Det är tryckeriet som säger att det behöver vara 300 DPI och eftersom  jag inte har koll på det där får jag förhålla mig till det. Framsidan är dock större, men jag gjorde den i storleken som den skrivs ut i eftersom det behövdes några mm extra för bokens kanter och visste inte riktigt hur jag skulle lösa det annars. 

Kände inte till interpolering, men läser om det nu. Jag hade ingen koll tidigare vad gäller DPI som behövs scannas in i, men man lär sig alltid något nytt :) Nu vet jag till nästa gång och lär inte gör om det misstaget! 

Tack för hjälpen!

[luneri]
7/13/15, 1:16 PM
#3

Jag tror trots allt att jag scannar in på nytt. mycket omarbete, men lönar sig förmodligen. Jag har lärt mig en del på vägen iaf :)

[luneri]
7/18/15, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har ändrat alla bilder nu utom framsidan. Anledningen är att jag inte riktigt minns hur jag gjorde den. Den är i A4 Storlek, men inscannad med 200 DPI. 

Skulle man kunna göra så att man bara ökar den i 300 DPI i Photoshop och behåller den som A4?  Den är i A4 men ska ner till A5 i storlek sedan när tryckningen väl sker. 

Skickar med bild på själva upplösningen och storleken.

Inkanyezi
7/18/15, 1:04 PM
#5

Ett krux med det här är att du kanske inte riktigt förstår vad "upplösning" är, och att begreppet DPI ofta förväxlas med PPI, pixlar per tum. Tryckerierna är de första att massakrera sitt eget uttryck, Dots Per Inch.

Dots per inch, DPI är ett begrepp som bara är fel, fel, fel i alla program som hanterar bilder. Ingen annanstans än i skrivaren eller tryckeritet uppstår punkter, och de är många, många fler än pixlarna. En bild med en miljon pixlar skrivs ut med ungefär fem miljoner punkter i en vanlig skrivare. 

Så när nu tryckeriet använder en felaktig term behöver du inte känna dig mindervärdig för att du inte riktigt förstår vad de menar, för de förstår inte heller vad de talar om eller begär. Vi kan inte påverka antalet punkter de trycker med eller skriver ut, annat än indirekt genom hur många bildelement vi bygger upp vår bild med.

På tryckeriet menar de antagligen att de vill ha trehundra pixlar per tum till bilderna för att få tillräcklig kvalité, men de använder felaktigt DPI om pixlar per tum, så det du ska göra i bildbehandlingen är att se till att dina bilder har tillräckligt många pixlar för att kunna skrivas ut i formatet de ska göras i boken.

Tryckeriet borde kunna hantera om du levererar många fler pixlar än de begär. Det är inte du som ska formatera för utskrift, utan det är den som skriver ut som måste göra det. Det krav de ställer är ett minimikrav. Vanliga bilder från en kamera har oftast många fler pixlar än trehundra per tum vid utskrift. Det är inte heller nödvändigt för alla bilder att ha så stor täthet på pixlarna, utan det viktiga är så klart vad bilden säger, och att dess tekniska kvalité i övrigt är bra. Hur det än görs, måste man ändå alltid i slutänden ställa in parametern om PPI när bilden ska skrivas ut, vare sig det görs manuellt eller mjukvaran sköter det sömlöst.

En digital bild innehåller aldrig några DPI, utan den innehåller bara pixlar, bildelement, och hur många det blir per tum beror på hur många man har och hur många tum bilden ska bli. Men bilden har alltid en Upplösning i pixlar, och aldrig några tum. Längdmåttet eller ytan sätts när man ska skriva ut bilden, i formatet man väljer för utskrift. Så länge bilden är digital har den inga fysiska mått utöver antalet pixlar på två ledder, bredd och höjd. "Inch" är alltså fullständigt irrelevant för en digital bild, eftersom den helt saknar mått i tum.

Däremot har naturligtvis längdmåtten en viss relevans till boksidorna, och hur stor boken ska bli när man mäter den med tumstock. Om den är tolv tum hög och bilderna ska vara tio tum höga, så betyder trehundra pixlar per tum att de måste innehålla minst tretusen pixlar på höjden. Om det behövs interpolering för att åstadkomma det, kan det göras endera när man förbereder bilden själv, eller så kan tryckeriet göra det när den ska tryckas. Om de inte vill, kan man lätt göra det själv, men det enklaste förhållningssättet är inte att ta upp den där rutan med tummått, utan att man ser till att bilderna innehåller tillräckligt många pixlar.

[luneri]
7/18/15, 2:03 PM
#6

Tack för informationen! 

Jag känner att det är en hel vetenskap kring det här och mycket att lära sig, om så ganska nyttig information. 

Om jag förstår det rätt nu så är bildfilen för liten för att tryckas då den bara når upp till 2339 i höjd? Är det möjligt att interpolera den här bilden?

Annons:
JazzBass
7/18/15, 6:36 PM
#7

En stående A5:a är 21cm hög, ca 8,5 tum. 8,5 tum x 300 pixlar / tum = 2550 pixlar. Alltså, för 300 ppi på en hel A5 skulle du behöva 2550 pixlar på höjden. Om du har ram runt bilden torde pixlarna du har tillgodo räcka till, annars är det enkelt att interpolera upp bilden lite. Scanna om den lär du knappast behöva göra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[luneri]
7/27/15, 4:17 PM
#8

Tror jag gjorde rätt nu när jag interpolerade. Det var endast baksida och framsida som behövde interpoleras eftersom jag glömt hur jag gjorde dem och blev nöjd med resultatet. Resten kunde jag fixa på nytt. Vissa bilder blev dessutom bättre än första versionen. 

Jag hade framsidan och baksidan sparad som A4 och skickar in dem i den storleken för bästa resultat ifall att. Jag komprimerar dem alltså inte till A5 utan hoppas att de på tryckeriet kan göra det. 

Tack för er hjälp! Nu har jag lärt mig desto mer på köpet dessutom :)

Upp till toppen
Annons: