Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 854 ggr
ru4real
7/6/15, 6:36 PM

Leica

En fråga, för jag vet att expertisen finns här. En beggad Leica D-lux 4 för 5700. Är det ett bra köp? Rent Kamera mässigt tänker jag då. Vet inte så mycket om leicor i allmänhet och denna i synnerhet. Skulle vilja ha en liten och lätt kamera att ta med överallt när jag inte orkar släpa på min D7000.

Annons:
[VSK]
7/6/15, 7:33 PM
#1

Skulle gissa på att det är en Panasonic men med annan mjukvara som skiljer. Möjligtvis kanske objektivet. Mer än så har jag väl inte att komma med, utan delade bara med mig av min fundering.

Inkanyezi
7/6/15, 7:42 PM
#2

Det är alltid knepigt att göra jämförelser med specifika önskemål, och det finns kanske inte riktigt någon riktig arvtagare till D-Lux 4/Panasonic LX3, även om Panasonic LX-7 ligger nära till hands. Om man vill att det ska stå Leica på den, så är det så klart märket det handlar om, men om det är smidighet och bildkvalité respektive snabb start och bra AF och seriehastighet, då breddas spektret en del, och även D-Lux 4 försvarar sin plats. Själv tycker jag att det är lite väl mycket pengar för att få den röda pricken, men den är onekligen sobert formgiven.

Det finns också andra att titta på om man är ute efter en sober kamera som ser ut som en riktig kamera, men är liten att ta med och ger bra kvalité med bra manuella möjligheter och råformat. Flera märken kan vara aktuella, men är det Leica man är ute efter och den röda pricken, så kanske man är villig att pynta lite extra för att få det.

Jag tycker inte den är helt prisvärd, sett till vad man kan få för över 5500.

JazzBass
7/6/15, 7:44 PM
#3

Tja, ärligt talat verkar det vara ganska dåligt spenderade pengar, om man inte tycker att skalet är värt att betala extra för. Sensorn är ganska liten, 1/1,63", och objektivet visserligen rätt ljusstarkt men med ganska snävt omfång (bländare f/2-2,8, brännvidder motsvarande 24-60mm). Panasonic DMC-LX7 som lär vara rätt långt samma kamera, verkar betydligt intressantare för en mindre slant. Den har ungefär dubbelt ljusstarkare objektiv, större zoomomfång (bländare (f/1,4-2,3, brännvidder motsvarande 24-90mm) och sensorstorleken ungefär samma som Leican, 1/1,7".

Men själv talar jag varmt för lite större sensorstorlekar, då det finns att få till vettigt pris och speciellt om ljusstyrkan också är bra. En sån kamera är Canon PowerShot G7 X, med 1" sensor, bländare f/1,8-2,8 och brännvidder motsvarande 24-100mm. Såg precis att cyberphoto har erbjudande på den: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=g7x .  För under 5000kr är det väldigt prisvärt.

Jag har starkt funderat på att sälja hela mitt Nikon 1-system till förmån för denna Canon, faktiskt. Men jag får väl inte tillräckligt mycket för det systemet för att inte behöva punga ut några extra slantar, misstänker jag. Dessutom verkar det här erbjudandet inte gälla på Cyberphotos finska sidor.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
7/7/15, 8:17 AM
#4

Nikon Coolpix A då med fullstor Corp-sensor? Är ju ganska billig nu för tiden.

JazzBass
7/7/15, 9:22 AM
#5

#4 - Det är säkert en bra kamera, men med endast ett fast 18,5/2,8 vidvinkelobjektiv känns den inte så värst mångsidig.

Själv är jag faktiskt riktigt nöjd med 1" sensorstorleken (ca 9x12mm, har alltså inget med 1 tum att göra) i min Nikon 1, den ger möjligheter till korta skärpedjup och bildkvaliteten och detaljrikedomen räcker faktiskt längre än man kanske skulle tro, samtidigt som det håller nere objektivstorleken. Mindre sensor skulle jag dock inte vilja ha, då skulle inte bilderna se alls lika bra ut i full storlek på skärmen, allra minst på högre isotal.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ru4real
7/7/15, 12:42 PM
#6

Tack för all input. Jätteintressant att höra. Och jag hoppar nog över Leican. För för mycket pengar för en såpass gammal kamera.

Annons:
MagArne
7/7/15, 3:20 PM
#7

#5 Ajdå, trodde det var zoom på den. Ja då är den ju inte så värst mångsidig.

Men bland Canon Powershot så kan ju G1 X mkII vara värd att jämföra mot G7 X då den har ännu större sensor på 1,5". Men om den är bättre låter jag vara osagt.

[VSK]
7/7/15, 3:39 PM
#8

#6

Du gör klokt i att skippa den kameran. 👍

JazzBass
7/7/15, 3:41 PM
#9

#7 - Den kameran och sensorstorleken hade jag helt missat. Intressant!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: