Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2589 ggr
MichaelE
7/4/15, 11:39 PM

Vitbalans vid produktfoto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har börjat ta produktfoton med plexiglasskiva för att skapa reflektion och har problem med vitbalansen.

Min utrustning är ett 75x75x75 cm fototält, en blixt på vardera sidan med 60 % styrka och kameran är en Canon EOS 7D med objektivet Canon EF 50/1.8. Inställningarna på kameran är följande:
ISO-100
F/6.3
1/100 s

Vitbalansen står på auto och tyvärr så blir inte bilderna vita (se bifogad bild på hörlurarna). Tidigare har jag kunnat få bort det i Photoshop (se bild på kameran), men nu går det inte lika bra pga plexiglasskivan.

Några förslag?

Annons:
MichaelE
7/4/15, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hela bilden på kameran. Bildspelet visar tydligen inte hela bilden.

MagArne
7/5/15, 6:44 AM
#2

Köp ett gråkort och se om det hjälper. Kostar ca 50kr på eBay. Används för att kalibrera Vitbalans. Se även över vad du har för belysning och blixtar så att all belysning har någorlunda samma färgtemperatur. Blanda t.ex inte glödlampor och dagsljus från fönster.

Inkanyezi
7/5/15, 8:08 AM
#3

Du behöver antagligen inget gråkort för ljustältet, och gråkort som säljs är sällan riktigt neutrala. Om du vill ha en hygglig referens för vitt, så kan jag annars  skicka en till dig. Men i tält behövs den kanske inte, eftersom man oftast kan ställa vitbalansen direkt mot tältets vägg.

Jag tror inte att plexiskivan ändrar ljuset, men däremot är Vitbalans "Auto" inte optimalt, utan man bör ställa balansen efter ljuset om man tar jpeg. När man konverterar från RAW är det annars ganska enkelt i ljustält, men det är lite knepigare med jpeg från kameran.

Canon gör det rätt så enkelt att ställa in med blixt, eftersom man först tar en bild att ställa balansen efter, och sedan använder den för att ställa in.

Om tältets "vita" färg har optiskt vitmedel kan det vara omöjligt att få en ren färg i ljustältet, eftersom reflexljuset inne i tältet inte kommer att ha samma färg som belysningens färg. Det felet förekommer tyvärr i många ljustält, och då får man räkna med att det blir färgstick, eftersom det orsakar blandljus - olika färg på direkt och reflekterat ljus.

För att ställa Vitbalans i tältet med blixten, sätter man den helst mot bakre väggen och tar en bild direkt mot blixtljuset genom tältväggen. Blixten bör sättas så att den belyser en stor del av ytan, och den ljusa fläcken ska helst täcka hela bilden. Om man använder en automatisk blixt ställer man kompensation plus ett och vitbalansen kan stå hur som helst.

Den bilden bläddrar man sedan fram och ställer Vitbalans manuellt från. Hur manuell balans ställs in hittar du i bruksanvisningen. Det finns en instruktion för hur man gör det på Canons instegsmodeller här: http://foto.ifokus.se/discussions/4d71449cb9cb462244059b0c-vitbalans-canon-1000d

Sedan kan du ta en provbild på plexiskivan med den vitbalansen (placerad som du brukar använda den, så att den reflekterar bakre väggen), som du bör spara i det ena läget för manuell Vitbalans. Provet på plexiskivan tar du utan att kompensera, och så kollar du att den blir jämnt grå. Om den inte blir grå, utan histogrammen för de tre kanalerna är lite förskjutna, så beror det på att det är blandljus. När du har tagit plexiskivan har du inte haft något direktljus på den, utan den har reflekterat ljus från bakre väggen som inte har någon blixt igenom. Det är troligen inte plexiskivan som färgar, utan det är den bakre tältväggen och alla delar av tältets duk utom de där blixtarna lyser igenom.

Om du i så fall vill ha bort reflexljusets färg, så kan du göra om proceduren med inställning av Vitbalans, men låta blixtarna stå på sidorna som du brukar och ta referensbilden av den bakre tältväggen. Om du gör så, kommer reflexljusets färg att bli vit, medan direktljuset, där blixtarna lyser genom tältväggen får komplementärt färgstick mot det du hade innan. Det går tyvärr inte att fixa blandljus på något sätt, utan om du har det problemet beror det på att ditt tält inte är vitt. Tyvärr är det så med ett flertal av de ljustält som säljs.

Ett enklare sätt att fixa vitbalansen är att göra det från RAW, och plocka den från den rosaliknande färgen på den "vita" ytan. Man kan göra samma sak på en jpeg-bild också, exempelvis med Raw Therapee.

pellepiano
7/5/15, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Snabbfix i Photoshop är tex Levels och ta högdager pipetten och peka på ett område som ska vara vitt. Eller kanske har en blixt underifrån  också för ljusa upp just "marken".

Inkanyezi
7/5/15, 11:59 AM
#5

Att justera vitpunkten gör visserligen att den vita bakgrunden försvinner i vitt, men det korrigerar inte färgen på de ytor som fortfarande har täthet, vilket kanske syns mest tydligt på bilden av kameran, där bakgrunden är urfrätt, men de mörka delarna av kameran är färgade i stället för neutral gråton.

Vitpunkt är histogrammets högerkant, och när man justerar den betyder det att man placerar en viss bildton i högra kanten. Vitpunkten har alltså inget med färg att göra, utan enbart ljushet. Svartpunkt är motsvarande, men i andra änden av skalan. Man bestämmer vad som ska bli svart genom att sätta svartpunkt.

Allting som är emellan vit- och svartpunkt är beroende av vitbalansen, men som redan nämnt, kan man inte få riktig Vitbalans i bildens alla delar om ljuset som belyser motivet har olika färg. Men troligen går det att komma mycket närmre, genom att sätta vitbalansen närmre den ljuskälla som dominerar. Det kan vara endera direktljuset som silas genom väggen av tältet från sidorna eller reflexljuset som studsar från väggar och tak i tältet. Kanske det som ser bäst ut ligger lite däremellan, särskilt om man väljer vitpunkt så att delar av bilden fräts ur.

MichaelE
7/5/15, 9:05 PM
#6

#2 Jag har gråkort, men skulle hellre använd det vid porträtt fotografering i min studio istället.

#3 Ska testa med att ställa in vitbalansen, det kan nog lösa problemet med den varmvita tonen.

#4 Tyvärr så fungerar inte nivåer fullt ut. Mitt favoritverktyg är selektiv färgändring och i de flesta fallen har jag kunnat plocka bort den varmvita tonen - men inte här. Under hörluren har du fortfarande gula färgstickningar kvar och det är dessa jag vill ha bort. Däremot tror jag att nivåer fungerar på bilder med kallvita toner.

#5 Den bilden har efterbehandlats med exponering, selektiv färgändring samt svartvitt justeringslager.

Annons:
Inkanyezi
7/6/15, 12:14 PM
#7

#6 En liten varning om "gråkort"

Flera av de "gråkort" som finns i handeln är inte neutrala och ger färgstick om man vitbalanserar efter dem. Historiskt har det att göra med att gråkort är ett hjälpmedel för att hitta rätt exponering, och att det användes innan färgfotografering hade slagit igenom. 

Vi har haft exempel tidigare på forumet med "gråkort" som har sålts av MediaMarkt (DigiGrey), som inte har varit grått, utan färgat, så att vitbalansen blir helt åt pipsvängen om man försöker balansera efter det. Diskussionen finns här.

Kraven för färgriktighet har också med tiden ändrats, och med digitaltekniken har vi betydligt bättre möjligheter än förr att åstadkomma rätt färg på bilderna. Det kräver dock noggrannhet vid val av referens, och en vitreferens måste vara mycket nära neutral vid alla slags belysningar för att fungera.

Grått är alltså inte alltid grått, och det är inte heller önskvärt med en grå referens när man ska ställa in rätt Vitbalans. Hellre bör kortet för vitbalansering hamna högre i tonskalan, så vitt är en bättre nyans, men också den vita måste vara neutral. Den får alltså inte ändra karaktär vid olika slags belysning, något som kallas metamer misspassning (metameric mismatch). 

När det finns optiskt vitmedel i ett material kommer det att ändra färgen på alla toner, och därför är de flesta tyger som finns inte lämpliga som referens vid vitbalansering, och det är problemet med många ljustält, att deras tyg innehåller vitmedel. 

Du har troligen ett sådant problem i ditt ljustält, men det går att komma närmre om du vitbalanserar närmre det ljus som huvudsakligen råder. Jag kan skicka dig en duglig referens för vitt om du vill ha den, ett kort på ca 9x12 cm av plast som är nära neutralvitt och utan optiskt vitmedel.

När man exponerar sin vitreferens, ska den helst hamna i den övre delen av tonskalan, långt till höger i histogrammet. Det brukar duga att sätta kompensation plus ett när man använder automatisk exponering, exempelvis TTL eller något av de automatiska programmen. Om man känner sin kamera väl, kan man få ännu bättre precision genom att göra den ännu lite ljusare, men den får absolut inte nå klippning, och helst inte hamna väldigt nära klippning. Man kan sikta på ett värde av omkring 200 - 220 i jpeg-histogrammet..

Inkanyezi
7/6/15, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag tog upp Canon-bilden i Darktable och vitbalanserade efter vredet för att låsa kulleden, vilket gjorde bakgrunden väldigt grön. Därefter justerade jag tonkurvan för att driva den röda kanalen tillsammans med den gröna till klippning i den ljusa bakgrunden, för att få bort det gröna, och jag tycker att det ser lite bättre ut. Fortfarande syns det gröna färgsticket i skuggorna invid trefotens fötter.

Färgsticket är inte "varmare" ton, utan en rosaartad färg, närmre magenta-stick, som när man korrigerar den leder till att nyanser som redan är neutrala blir mer gröna. Jag tror att det blir svårt att slippa färgstick av något slag, genom att det sannolikt uppstår blandljus i tältet av att ljuset som kommer in genom de genomlysta sidorna har annan färg än ljuset som reflekteras av övriga ytor.

Upp till toppen
Annons: