Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 796 ggr
[AnimalLover1]
7/2/15, 12:18 AM

Nikon 55mm 1.2

Någon som testat Nikonobjektivet 55mm al f1.2? Och isåfall, vad tycktes om den? :)

Annons:
JazzBass
7/2/15, 8:02 AM
#1

Menar du AI(-S) 50mm f/1,2? Jag har haft ett sånt, AI-S-versionen. Gedignare objektiv än Nikons gamla hederliga AI-serie får man leta efter. Skärpan var dock skitsvår att pricka rätt med på f/1,2 och f/1,4, t.o.m. med min D700 med bytt mattskiva som är speciellt gjord att funka för manuell fokus. f/2 gick redan mycket bättre.

Skärpan var ganska "dimmig" på full öppning och f/1,4 men hyfsat pixelskarp i alla fall. Massvis med vinjettering och rätt låg kontrast. Jag har bara en testbild på nätet tagen med objektivet på max öppning, och den lade jag upp mest av den anledningen att jag höll på att sälja objektivet. Ser rätt bra ut, men märk väl att bilden är förminskad och bildbehandlad (inklusive uppskärpt), absolut inte SOOC (straight out of camera).  https://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/8412718459/

Jag sålde det efter att ha ägt det ett knappt år, dels för att jag behövde pengar till ett annat objektiv, dels för att att jag inte gillade hur svåranvänt det var i och med den kritiska manuella fokuseringen som bara gjorde att jag missade alltför många bildlägen. Idag skulle jag inte tveka att istället skaffa ett autofokuserande 50/1,4, om jag behövde ett riktigt ljusstarkt 50mm objektiv. Jag har dock istället skaffat ett manuellt AI-S 50mm f/2, delvis för att jag har två gamla analoga Nikon, och så har jag ett svinskarpt Nikon AF-S 60/2,8 makroobjektiv som funkar till princip allt som en 50:a också funkar till.

Eftersom du skriver 55mm så måste jag inflika även att det finns två "makroobjektiv" i samma objektivserie, 55mm f/2,8 och 55mm f/3,5. Dessa har väldigt gott rykte, speciellt det ljusstarkare av dem, men når som sådana "endast" 1:2 förstoringsgrad medan alla moderna makroobjektiv når 1:1 (motivet kan avbildas på kamerans sensor/film i verklig storlek).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[AnimalLover1]
7/2/15, 5:26 PM
#2

#1 Tack för ditt svar! Antar att jag menade 50mm. Den låter väldigt svåranvänd, har läst många recensioner om den och många har tyckt likadant.

Inkanyezi
7/2/15, 7:43 PM
#3

Moderna DSLR-kameror fungerar inte helt bra för att ställa skärpa manuellt, och deras AF är anpassad till ungefär f/5,6. Om man vill ha optimal skärpa med ett väldigt ljusstarkt objektiv är det direktvisning som gäller, och den är tyvärr inte speciellt bra på de flesta DSLR-kamerorna. Därav kommer svårigheterna att träffa rätt med skärpan.

Man har liknande problem med f/1,8 men där är skärpedjupet lite större vid full öppning, och när kameran har finjustering av AF kan man få den att ställa precis rätt. Jag tror inte att instegsmodellerna har det. Hysteresen i AF-systemet är ofta större än skärpedjupet på riktigt ljusstarka objektiv.

Upp till toppen
Annons: