Annons:
Etikettövrigt
Läst 1094 ggr
CarolinePettersson
2015-07-01 10:22

Stulen bild

Då har jag också som många andra drabbats av bildstöld gällande en naturbild på en dovhjort  På följande annons 

1.  http://www.blocket.se/ostergotland/JAKTARRENDEN_till_HUNTAMORE_AB_61121726.htm?ca=12&w=2  (Bild 2 av 4 ) 
2. http://www.blocket.se/ostergotland/JAKTER_med_Huntamore_AB_61005752.htm?ca=12&w=2 ( Bild 1 av 5 ) 

Dock nu verkar det som de har plockat bort bilden 

Jag har varit i kontakt med Teste (bildombudsmannen ) Han tycker jag ska fakturera 

"Hej

Jag tycker att du skall skicka faktura till dem.
Om du kontaktar skattemyndigheten brukar du kunna få ett F-skattenummer som du kan använda till ditt blivande företag.
Använd då det.
Du skal fakturera för 1. skälig ersättning
plus moms 25 procent för skälig ersättning

2. utelämnat namn på fotograf (inte alltid man får ut)
3. skadestånd

Har du problem återkom

Hälsningar

Staffan Teste" 

Men vad är skäligt att fakturera ? 
Det är ett företag som använt sig av bilden, inte en privatperson.

Annons:
[Juel70]
2015-07-01 10:33
#1

Kan man bara fakturera  som ett företag  eller blivande företag? Kan man inte fakturera som privatperson?

tlover
2015-07-01 10:34
#2

Om du absolut inte skulle komma vidare borde du kunna kontakta blocket om att det företaget använder stulna bilder.

Men försök med fakturering i första hand (då jag inte är en fotograf vet jag inte hur mycket).

l'm back

CarolinePettersson
2015-07-01 10:37
#3

#1 jag tror man kan fakturera oavsett, men jag ska denna vecka starta företag så då kan det vara bra att få in det där på en gång. 

Jag printscrenade alla bevis igår vilket var tur för idag var bilden bortplockad, men jag har alla bevis kvar på datorn, så tänker inte släppa det här.

[Carpinus]
2015-07-01 10:40
#4

#1 Jag skickade in ett foto till en fototävling som en kommun arrangerade. Den fick pris, och kommunen frågade om de fick använda den i sin marknadsföring mot betalning. Fast när det visade sig att jag för att få betalt måste ha f-skattenummer så skänkte jag bilden till dem.

Sindri
2015-07-01 10:42
#5

Begär 3000:- för bilden. Plus moms och övrigt som Teste skrev.

Betalningsvillkor 10 dagar netto

Avsluta med:

"Efter 10 dagar debiteras 12% dröjsmålsränta ".

(Egentligen gäller 30 dagar om man inte kommit överens om annat, men nu har ju företaget inte ens frågat)

Du kan anmäla ditt företag som Enskild firma till Skattemyndigheten. Tror du får ett F-skattenummer rätt omgående. Sen kan du börja sälja bilder!

Utan F-skattenummer betalar nog ingen . Då kan du betraktas som anställd och då kan företaget bli skyldiga att betala skatt och soc. avgifter för dig. 

BO skriver att du gärna får återkomma om du får problem. Kör hårt!

CarolinePettersson
2015-07-01 10:42
#6

Jag har frilansat för en tidning de senaste 4 åren och de har dragit skatten åt mig och betalat ut som lön när de använt mina bilder.  
Borde inte kommunen också kunnat gjort så ?

Annons:
CarolinePettersson
2015-07-01 10:47
#7

Tack Sindri ! 

Så då ska jag fakturera 3000kr  för bilden + skadestånd 3000kr  (100% påslag?) 

Men vad är utelämnadet av namnet värt ?

[Carpinus]
2015-07-01 10:52
#8

#6  Ja, hade den goda viljan funnits från kommunen och jag hade varit lite mer påstridig hade det kanske gått att lösa, men jag var nog mest smickrad över att de ville ha min bild och såg det därför som en engångserfarenhet. (Hade kommunen redan när de utlyste tävlingen upplyst endera om att man som deltagare medger att kommunen får dispositionsrätten och/eller att man kunde få betalt under förutsättning att F-skatteskattenummer finns hade allt varit glasklart.)

För den som är driven fotograf och delvis försörjer sig på fotograferandet tror jag att det är en annan sak än mitt nöjesplåtande.

minowi
2015-07-02 09:33
#9

Du behöver inte ha f-skatt för att fakturera. Du kan utnyttja någon av de företag (ex frilans finans) som fakturerar åt dig och sedan betalar ut lön till dig. Jag skulle även kontakta företaget innan och meddela att jag kommer skicka faktura och att jag har skärmdumpar som bevis. Ingen anledning att vara otrevlig så länge de vill göra rätt för sig. Lycka till!

CarolinePettersson
2015-07-02 11:20
#10

Jag har mailat företaget men inte fått något svar överhuvudtaget, de har plockat bort bilden men Bildombudsmannen tycker fortfarande att jag ska fakturera för tiden de använt sig av bilden.

Sindri
2015-07-02 12:29
#11

Absolut!

Upp till toppen
Annons: