Annons:
Etikettövrigt
Läst 950 ggr
[AnimalLover1]
6/29/15, 9:07 PM

Osmart att skaffa objektivet?

Är det osmart att skaffa ett 18-55mm nu i efterhand? Jag köpte inte kitet och ångrar det nu och tänker att jag kanske borde ha gjort det.

Annons:
[Outlawly]
6/29/15, 9:08 PM
#1

Du kan ju köpa ett begagnat :)

JazzBass
6/29/15, 10:06 PM
#2

Om det var ett dåligt drag eller inte beror på vad för objektiv du köpte istället för kitzoomen.

Om du behöver ett 18-55 så kompar jag Outlawlys förslag att köpa begagnat; kitzoomar säljs väldigt billigt som begagnade, och de är ofta i utmärkt skick då folk säljer dem då de byter upp sig, inte för att de blivit dåliga på nåt vis.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[AnimalLover1]
6/30/15, 1:11 AM
#3

Ni menar typ blocket eller tradera? Ska kika där isf :)

[AnimalLover1]
6/30/15, 1:16 AM
#4

Det finns ingen som bara säljer objektivet utan de finns bara till salu tillsammans med kameran.

MagArne
6/30/15, 7:30 AM
#5

Vilken kamera har du tänkt bestycka med ett 18-55 objektiv?

JazzBass
6/30/15, 8:05 AM
#6

Vad har du för objektiv idag då?

Prova lägga upp en köpes-annons om du behöver en kitzoom.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Jalking
6/30/15, 11:25 AM
#7

Är det en Pentax så har jag ett som jag aldrig använder. Har bättre objektiv som täcker det brännviddsområdet. Jag misstänker starkt att många gör som jag, köper en kamera med kitobjektiv, och när sen fotointresset vaknar och man har köpt några fler objektiv som man har valt aktivt blir det medskickade liggande hemma i nån låda. Du har gott hopp om att hitta ett till salu billigt, avsett vilket märke på kamera du har.

[AnimalLover1]
6/30/15, 5:19 PM
#8

Har en Nikon d5200 tillsammans med Nikkor 50mm f1.8 och 55-200mm f4-5.6. Vill skaffa ett 18-55mm pågrund av att jag tycker att båda mina objektiv är för långa för att fota inomhus t.ex,, 50mm går väl men fortfarande för lång för att fota t.ex gruppfoton. Sen kanske det finns andra motiv att fotografera utan att vilja stå allt för långt bort, t.ex stora slott. :) Vet ju inte om det är nödvänligt att skaffa det, är ju bara en vilja!

[VSK]
6/30/15, 6:21 PM
#9

När jag köpte min Pentax K3, så köpte jag med kit 18-55. Inte för att jag direkt behövde det, men jag gav under halva köpepriset för objektivet i kit jämte köpa det löst.. Nån gång kanske man måste fota där miljön kanske är sån att man inte vill använda dyrare objektiv, eller nåt sånt.

Eller man kanske skall ut på en hel dag och ryggen inte pallar med tyngre objektiv, så då är ju 18-55 ganska så lätt.

Finns många användningsområden för "reservobjektivet" 18-55.

JazzBass
6/30/15, 6:33 PM
#10

#8 - Då förstår jag bra att du vill ha nåt annat som komplement. Ett 18-55 är ett bra val, men inte speciellt ljusstarkt för inomhusbilder om man inte vill använda blixt. Men kameran tål ju höga iso rätt bra så månne det inte funkar hyfsat ändå. Annars kan du hålla utkik efter t.ex. ett Sigma 17-70/2,8-4,5, som jag tror man hittar till hyfsat pris . Nyaste versionen som går till f/4 i teleänden är lite bättre men betydligt dyrare, gissar jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[AnimalLover1]
6/30/15, 9:07 PM
#11

#9 Var osäker på ifall jag skulle skaffa hela kitet från början (kameran + 18-55mm + 55-200mm) men gjorde det ej då det blev dyrare och jag trodde att 18-55 bara var onödigt, men ångrar det nu :/ #10 Tack för tipset! Ska hålla utkik efter det.

Veda
7/2/15, 12:26 PM
#12

Om det är smart eller inte beror på kvalitén på kitobjektivet. Själv missade jag när jag köpte min första kamera, en Canon 1000D, att det fanns två olika 18-55 och att det jag fick med för ca 200 kr extra var det sämre av dem. Jag köpte senare istället ett 18-135 (Canons) som jag använder som "normalobjektiv". 

Nu har jag köpt en 700D istället och då köpte jag med 18-55 STM som ingick som kitobjektiv och det är betydligt bättre klass på än det första. Men mest använder jag mitt 18-135 eller Tamron 90 mm makro.

[AnimalLover1]
7/2/15, 5:39 PM
#13

#12 Har sett att det finns flera olika 18-55, prisskillnaden är ganska stor. Så vad är ens skillnaden mellan de? Vill ju inte köpa "fel".

Annons:
Inkanyezi
7/2/15, 7:36 PM
#14

Det finns egentligen bara två aktuella modeller, den ena utan och den andra med stabilisering. Historiskt finns också en tidigare modell, också med eller utan stabilisering, och de är också lite olika beroende på vad man kan ställa in på objektivet. De nuvarande modellerna kan man bara ställa bländare på från kameran.

Sedan finns ju en hel del andra objektiv också. Men av Nikons 18-55 är det billigare utan stabilisering. Det dyrare stabiliserade är något mindre.

Men det finns också en del annat att välja på, och om du letar begagnat finns det ett par generationer före, både med och utan stabilisering. Man brukar kunna hitta dem för några hundralappar. Och bildmässigt lär det inte skilja beroende på årsmodell. Den nyaste stabiliseringan är något bättre, men man klarar sig mycket bra utan stabilisering i det brännviddsområdet. 

Så risken att köpa fel är minimal, bara du ser till att priset är rätt. De aktuella objektiven kostar nya ungefär femtonhundra och tvåtusentrehundra. Äldre begagnade objektiv bör man kunna få för ungefär hälften.

Upp till toppen
Annons: