Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 632 ggr
crystalguurl
2015-06-29 11:40

Nikon D5300 vs. D7100

Nikon D5300 VS D7100 Vilken av dessa kameror kan vara bäst? Har tänkt använde den till djur speciellt, landskap, människor mm. Vill iallafall kunna ta bilder på saker som rör sig snabbt. Vad jag läst kan D7100 ta 6 bilder per sekund, medans D5300 tar 5st. Har ni tips, vilken ska jag ha? Eller har ni tips på någon annan? :)


Annons:
Inkanyezi
2015-06-29 11:55
#1

Antalet bilder per sekund har väldigt liten betydelse för fotografens förmåga att "ta bilder på saker som rör sig snabbt". Men AF-systemet i kameran påverkar dess möjlighet att fokusera snabbt nog och tillräckligt säkert.

Av de två kamerorna är tveklöst D7100 bättre på att hitta fokus fort och att följa det som rör sig. Dessutom spar den undan råfilerna betydligt fortare också när bufferten har fyllts. De där bilderna per sekund är bara vad kameran kan klara under en mycket kort sekvens, och där är skillnaden försumbar. Däremot hur lång tid kameran behöver för att återhämta sig när man har fyllt bufferten kan vara avgörande för hur väl man trivs med den.

Det finns självklart kameror som är bättre på just de här sakerna, en av dem är Samsung NX1, men ännu har den inte lika stort objektivutbud. 

Men som sagt, antalet bilder per sekund är inte det avgörande, utan snarare hur snabbt och säkert kameran kan fokusera när man ska ta bilden. Förutom det, så har D7100 bättre sökare, och den har fler knappar, vilket kan vara förvirrande för en nybörjare, men är guld värt för den som är van, eftersom man lättare kommer åt sådant som på D5300 finns lite längre ner i menysystemet. D7100 har också ett fönster på ovansidan som visar inställningarna, vilket gör att man ser hur den är inställd utifrån utan att behöva öppna menyerna.

crystalguurl
2015-06-29 12:07
#2

#1 Så vilken rekommenderar du? :) D7100?


Inkanyezi
2015-06-29 12:14
#3

Eftersom jag inte har en aning om vare sig hur stor vana du kan ha att fotografera eller hur du kommer att använda kameran, finns inte någon specifik kamera som jag skulle kunna rekommendera. Jag kan bara lite allmänt beskriva vad som skiljer dem åt. Vilken som är bäst för dig kan bara du avgöra.

Lite hårdraget är det väl så att D7100 är klart bättre för den som verkligen vill lära sig fotografering grundligt, eller den som redan kan, medan målgruppen för D5300 är folk som (ännu?) inte har så mycket hum om hur det funkar. Just när det gäller en av egenskaperna du frågar efter är D7100 bättre, men det förutsätter också att du har förmågan att hjälpa den att hitta det du vill ställa skärpan på. 

Vilkan du vill ha får du nog välja själv.

Upp till toppen
Annons: