Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 705 ggr
[lilalila]
2015-06-25 14:51

Filmkamera?

Jag en  Canon EOS 1100 D. Men när man ska filma så har den inte autofokus eftersom man för sig. Så nu undrar jag om man kan köpa något slags objektiv eller en ny liten kamera. Men jag har några krav på kameran/ objektivet. 

under 4 000:-
INTE fisheye
autofokus eftersom man rör sig (uppenbarligen)
helst att det ska gå att ta kort (inget måste)
ska gå att köpa i butik.

Tack så mycket för svar!

Annons:
Inkanyezi
2015-06-25 22:27
#1

Jag tror att du har missat att det faktiskt inte går att få njutbar video med autofokus, och att man därför i regel använder manuell fokusföljning om man ska ändra fokus under filmning.

Det finns en del nyare kameror som kan autofokusera när man tar video, men man får se upp så att man hela tiden håller fokuspunkten rätt, för att inte AF ska pumpa när det kommer något annat i fokusområdet.

Kamerorna som klarar AF vid video är dels Sonys SLT-modeller, och också några av de allra nyaste kamerorna med triangulerande AF-punkter på sensorn. Jag tror att det finns ett par kameror från Canon som gör det, och Samsung NX1 gör det också. Möjligen kan Nikons 1-modeller klara det också, du får kolla. 

Men flertalet kameror gör det inte. Med 1100D kan man autofokusera innan man startar videosekvensen, och sedan slår man över till manuell fokus och om man har lärt sig hur, så kan man följa fokus ganska bra manuellt.

[lilalila]
2015-06-28 10:19
#2

Tack så mycket för svar! Men är det någon som vet om det finns något objektiv man kan köpa till?

Inkanyezi
2015-06-28 10:24
#3

Nu blir jag lite förbryllad. Har du inte ett objektiv på kameran?

Objektivet som brukar följa med duger alldeles utmärkt för att ta video, det är faktiskt inte någon skillnad på objektiv för stillbild eller video. 

Jag vet inte riktigt vad du menar helt enkelt.

Visst finns det objektiv att köpa till din kamera, hur många som helst, men för att du ska få något tips om objektiv är det kanske bäst att du utvecklar vad din tanke i så fall är med det.

Upp till toppen
Annons: