Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 704 ggr
Anicia
6/22/15, 7:29 PM

Nästa steg inom kameratillbehör

Hej, jag har haft min systemkamera i 1 år nu och undrar var ni tycker nästa steg är att köpa för en tonåring som är någorlunda nybörjare men som gillar att fotografera?

Vid detta tillfälle har jag Canon eos 1200D och standadobjektivet Canon EF-S 18-135mm/1:3.5-5.6 IS och ett macroobjektiv som heter Canon EF 50mm/1:1.8 11

Jag konfirmerar mig i sommar och många undrar om jag önskar mig några "kamera prylar", som jag gör men denna sak ska då ligga på som mest 500 kr. Vad kan man köpa inom denna ram?

Har kollat på stativ och blixtar men vet att man troligen måste gå upp mot minst 1000 kr för att köpa något bra som håller. 

Finns det några intressanta fotofilter man borde köpa? Eller finns det några bra fotoböcker man kan önska sig?

Jag undrar också om det finns några bra redigeringsprogram för mac och iphone. 

Tack på förhand.😃

Annons:
uffelarsen
6/22/15, 7:43 PM
#1

Jag tycker att du är på rätt väg, en blixt eller ett stativ  öppnar upp för nya fotoäventyr, program och litteratur hittar du hur mycket som helst gratis på nätet, Jag hade tagit en blixt , en extern blixt är alltid guld värd. kanske du kan önska dig stativet eller blixten i julklapp :-) men observera precis som du skriver, lägg inte pengar på ett dåligt stativ bara för att du "måste" ha ett. Jag har inte gjort så många misstag med min utrustning men ang stativ så blev det fel och inte bara en gång :-( utan flera ggr, men nu har jag stativen till externa blixtar i stället . Titta på begagnat ang stativ du kan få "gamla" men superstabila stativ för en ganska så vettig peng , nackdelen är då oftast en betydligt större vikt.

Inkanyezi
6/22/15, 8:09 PM
#2

De enda filter jag tycker kan vara någon mening med är ND, tonat ND och Polarisationsfilter. Men inget av dem ska man köpa bara för att ha mer grejer, utan det är när man har bildidéer som skulle vinna på att ha ett filter som det är dags att investera i ett sådant.

När det gäller stativ, finns faktiskt ett eller annat användbart stativ för omkring en tusenlapp, exempelvis det här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3128kitnb1s

Det hänger lite på hur lång man är vilket stativ som är lämpligt, eftersom sökaren på kameran bör kunna komma upp i ögonhöjd utan att man drar upp pelaren. Triopo-stativet jag länkade klarar det för en person som är ungefär 160 cm, så det är i minsta laget om man är längre. Högre stativ kostar mer, men det lönar sig att skaffa ett som kommer upp i ögonhöjd utan mittpelaren uppdragen.

När man drar upp pelaren blir stativet mindre stadigt. I regel bör man ändå fälla upp spegeln när man ska ta med stativ, så det är vettigt att använda direktvisning när man tar saker som är stilla. Endera använder man då fjärrutlösare av något slag eller ställer självutlösaren på två sekunder för att få skakfritt.

JazzBass
6/23/15, 9:27 AM
#3

Håller med ovanstående talare.

Jag skulle vilja göra dig uppmärksam på att ditt EF 50/1,8 inte är ett makroobjektiv, utan ett ljusstarkt normalobjektiv/kort tele, perfekt för t.ex. porträtt. Ett "riktigt" makroobjektiv har idag en avbildningsskala på 1:1, eller åtminstone 1:2. 1:1 betyder att ett litet föremål kan avbildas i verklig storlek på kamerans bildsensor, som är ca 15x23mm stor i ditt fall. 1:2 betyder att det kan avbildas max hälften så stort. Objektivet ifråga klarar max 1:6,7 (enligt en snabb googling jag gjorde), vilket är en ganska blygsam max förstoring. Ditt 18-135 verkar dock klara av 1:3,6 när man zoomat in till max, så i dagsläget är det objektivet mer lämpat för makrobilder, om det är små motiv du vill fota, såsom blommor och fjärilar.

I och med att ditt 50mm objektiv är väldigt skarpt och bra, så kan du dock med små medel göra det möjligt att nå mycket högre avbildningsskala med objektivet. Det enklaste är att skruva fast en närbildslins i filtergängorna längst fram. En lins som ger en förstoring på ca 5 dioptrier skulle jag rekommendera, får man mer förstoring än det börjar bildkvaliteten lida lite väl mycket. Ett annat sätt är att skaffa mellanringar, alltså korta "rör" som man monterar mellan objektivet och kamerahuset. Det finns billiga sådana att köpa på t.ex. ebay, men då får man fota helt manuellt, eftersom man tappar den elektroniska kopplingen mellan objektiv och kamera. Man tappar dock ljus med mellanringar, men bildkvaliteten torde bli snäppet bättre än med en närbildslins, speciellt om linsen är av medioker kvalitet. Jag skulle själv satsa på en närbildslins. Vill man se lite vad man får för effekt med en närbildslins kan man prova hålla ett helt vanligt förstoringsglas framför objektivet (eller varför inte tejpa fast det, vilket jag gjort flera gånger), de funkar exakt på samma sätt men de linser som är avsedda för foto håller väl en högre optisk kvalitet, skulle jag gissa, så länge man undviker de allra billigaste. Och de går förstås lättare att montera. 🙂

Så om du vill skaffa nånting nytt som är relativt billigt så skulle jag rekommendera en närbildslins på 4-5 dioptrier.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
6/23/15, 10:15 AM
#4

Jag spinner vidare lite på det där med närbildslins.

En närbildslins som är så stark som fem dioptrier måste vara akromatisk för att kunna ge riktigt skarpa bilder. Ändå kommer den att ha andra optiska fel som kan vara mer eller mindre tolerabla, som komafel, bildfältskrökning och distorsion.

Det objektiv som lämpar sig bäst att använda närbildslins på är faktiskt din zoom, eftersom man dels har ganska smal bildvinkel, vilket inte framhäver de optiska felen lika mycket som en större bildvinkel, dels för att man genom att zooma kan påverka avbildningsskalan direkt. 

Närgränsen på ditt zoomobjektiv är 45 cm från sensorplanet, vilket innebär att avståndsinställningen svarar mot att brytningsförmågan ökar med +3 dioptrier när man ställer in kortaste avstånd. Det är då lämpligt att komplettera med en närbildslins på mer än tre dioptrier, oc den enda akromatiska jag har hittat som passar ditt objektiv är Dörr +5 dioptrier som ger möjlighet att ta mellan ungefär 20 cm och 13 cm från linsen. Tillsammans med att objektivet har stort zoomomfång ökar det möjligheterna att ta små saker väldigt mycket.

Andra linser än akromatiska är inte lämpliga, eftersom det helt enkelt inte kan bli riktigt skarpt med en lins som inte är korrigerad för färgfel. Och linser med mindre än omkring tre dioptrier är inte mycket idé, eftersom de inte förändrar avbildningsskalan så mycket att det lönar sig att skruva på en. Det är helt enkelt bortkastade pengar att skaffa linser som har lägre styrka eller med hög styrka inte är akromatiska. 

En fördel med närbildslins är att stabiliseringen fungerar normalt, och att AF kan fininställa skärpan, så att man bara behöver hålla reda på att hålla sig inom det möjliga spannet av avstånd, mellan tretton och tjugo centimeter från linsen när den sitter på. När man har en närbildslins på objektivet går det inte att få skarpt på längre håll.

Anicia
6/23/15, 12:36 PM
#5

Tack så mycket för alla svar! Väntar nog som sagt med att köpa kameratillbehör och satsar troligen på fotoböcker och andra prylar nu till konfirmationen istället. 

Samlar däremot gärna så mycket information om foto och kameran som möjlig så ni får gärna fortsätta skriva saker som är bra att veta men skriv gärna med förenklade ord! Kameraord och begrepp är något jag ska försöka lära mig mer om i sommar, då jag inte har haft tid och inte tagit mig tiden till det innan. 

Tack än en gång för alla svar!

Upp till toppen
Annons: