Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 665 ggr
Plupp73
6/16/15, 8:53 AM

Objektiv för Pentax K

Har en Pentax K-S1 som jag köpt nyligen och är väldigt nöjd med. Till den ingick Kit-objektivet 18-55mm som fungerat bra hittills. Nu börjar jag dock få behov av att kunna zooma in föremål på avstånd bättre.  Har varit ute på Cyberfoto och tittat på objektiv till Pentax K-serien, funnit följande och undrar om någon har bra reflektioner över vad man bör köpa här:

- Sigma AF 70-300f/4-5,6 APO

-Pentax SMC DA 50-200 4-5,6 ED WR

-Tamron AF 70-300 4-5,6 DI LD

Eller skall man ha 18-200 mm spann - eller vad är bäst här?

Annons:
MagArne
6/16/15, 9:15 AM
#1

Den frågan är inte lätt att svara på.

Är du på semester och vill resa lätt är ju 18-200 eller liknande klart smidigt. De är dock sällan lika skarpa i kanterna som säg ett 50-200. Jag hade ett 18-140mm till min gamla Nikon som var perfekt på resande fot och det var väldigt sällan jag ville ha mer Zoom. Ville jag ha mer Zoom så var det helst över 300mm jag hade velat ha vid dessa tillfällen.

Personligen hade jag spanat på 70-300 objektiv men Pentax SMC DA 50-200 4-5,6 ED WR är ju klart prisvärt.

[VSK]
6/16/15, 9:57 AM
#2

#0

Var beredd på att Sigma´s objektiv väldigt ofta har problem med fokus på kameror, undantaget Nikon generellt sett. (iaf om man skall tro diverse forum).

Man kan oftast finjustera fokus i kameran och binda det till respektive objektiv, men ibland så räcker inte ens det, utan objektiv måste in på verkstad för justering. 

Eftersom detta kamerahus du har inte är väderskyddat, så är det ju inget måste att köpa väderskyddat objektiv, men har du tänkt att köpa nytt Pentax kamerahus i framtiden som har väderskydd, så kan det ju vara värt att samla på objektiv med väderskydd redan nu.

Pentax SMC DA 50-200 4-5,6 ED WR är ju väderskyddat. Dock så är inte bildkvaliteten objektivet erbjuder det bästa. Faktum är att jag var så missnöjd med detta på längsta brännvidden så jag skickade tillbaka det. Upp till 150-160 mm nånting så var det helt okej för pengarna.

Men säg de objektiv i den klassen som visar skarp bild på längsta brännvidden?

Kan du tumma lite på bildkvalitet vid längre brännvidder och vill ha väderskydd så kan jag ändå rekommendera 50-200. Just för väderskyddets skull och mera tryggt sen om du byter kamerahus med väderskydd.

Efterföljaren K-S2 har väderskydd.

Har du råd, så skulle jag hellre köpa Pentax SMC-DA 18-135/3,5-5,6 AL (IF) DC WR, vilket Cyberphoto har 1000 kr rabatt på just nu. Detta objektiv Har ED-glas vilket inte 18-55 har om jag minns rätt. Så detta objektiv har möjlighet till bättre bilder jämte 18-55. Och detta är oxå väderskyddat (och mer framtidssäkert).

Pentax är erkänt kända för sina vädertätningar.

Upp till toppen
Annons: