Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1871 ggr
Fjällfoto
2015-06-15 16:35

Bröllopsfest

Hej!

Jag ska fotografera endast en bröllopsfest nu på lördag och jag kan (efter ett antal bröllop i bagaget) säga att festen kanske inte är min starkaste sida. Har ni några tips och tricks till mig? Ska jag fota med blixt? Hur ska jag rikta den? Vad har ni för knep på fester?

Tacksam för snabba svar! 😃

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Annons:
Inkanyezi
2015-06-15 22:47
#1

Det går inte riktigt att säga på förhand vad som passar bäst för din bröllopsfest. Det hänger väldigt mycket på lokalen och antalet människor. Om det är en mycket stor lokal och väldigt mycket folk är det ingen idé att försöka med något studsljus mot väggar och tak, utan då är det bara blixt rätt på som gäller, typ vimmelfoto.

I en mindre lokal med måttligt antal deltagare kan man ha glädje av två blixtar, exempelvis kamerans inbyggda för direktljus och en extern som man riktar mot tak eller vägg. Jag brukar sikta "i krysset", ett hörn bakom mig. Direktljus gör att man får hyggligt mycket ljus där man ska ha det, och det indirekta ger ljus i lokalen.

Några bilder utan blixt brukar också kunna bli bra, men är lite mer knepiga, eftersom man får passa på vid stilla moment och hålla kameran rejält still. Bönpåse mot väggen eller stödd mot toppen av en flaska är stöd jag har lyckats bra med. Man får improvisera. Det brukar inte vara läge att använda stativ.

Upp till toppen
Annons: