Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1739 ggr
nitisen
2015-06-14 20:09

5D mark I vs. 5D mark II

Hej!

Min Canon eos 550D börjar ge upp efter några år i min ägo. Jag vill nu byta upp mig lite men jag vill samtidigt inte kasta ut allt för mycket pengar, då jag helt enkelt inte har möjlighet till det just nu. Jag tänkte köpa ett nytt hus begagnat.

Hittat en Canon eis 5D mark I för runt 3000:- men jag hittar även en 5D mark II för 8000:-, denne med batterigrepp. Jag är inget fotoproffs direkt utan en hobbyfotograf som fotar miljö/natur och djur. Mycket hundar i rörelse och mycket porträtt. Rekommendationer?!

Rekommendera gärna prisvärda objektiv för porträtt, natur och vidvinkel.

Jax <3

Annons:
Inkanyezi
2015-06-14 20:19
#1

Det hänger ju lite på vad du har för objektiv om man ska se det som helt rationellt att byta till en fullformatskamera från Canon eller om kanske någon annan skulle kunna passa bättre. Den som Canon har i samma format som din och som passar för den fotografering du nämner är EOS 7D, men också ett par av de nyare, 60D och 70D är lite mer kamera än 550D och tar samma objektiv.

Om du har flera fullformatsobjektiv och vill gå upp i format är det vettigt med en 5D för 3000. Den har mycket bättre sökare än cropkamerorna och den kan också ge bättre bildkvalité. 

Vidvinkelobjektiv till 5D kostar en del mer, likaså porträttobjektiv. För 550D och andra kameror i samma format är 50 mm ff/1,8 ett väldigt bra budgetobjektiv för att ta porträtt och det finns också dyrare med större öppning. För 5D är 85 mm f/1,8 kanske det mest lämpliga och det kostar lite mer, men är inte särskilt dyrt.

nitisen
2015-06-14 20:25
#2

Läste att 5D mark I var dålig på foto i rörelse.. men det var bara en recension..
Just nu har jag bara kitobjektivet och ett 50mm f/1.8 vilket är det jag använder jämnt jämnt jämnt! Dock vill jag införskaffa ett 70-200mm och har även kikat på 15-85mm. Det som behövs mest just nu är nog ett bra vidvinkel eller något annat bra för att fota landskap och liknande.

Åker till Island om två månader och vill kunna fota där. Får lite panik då kameran inte vill samarbeta som den ska. Har kikat på 7D också men upplever att de är dyrare i vissa fall.

Jax <3

Upp till toppen
Annons: