Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2217 ggr
Anngerd
2015-06-11 22:55

Fotoutställning eller fototävling

Hej! Är det någon som kan tipsa om någon fotoutställning eller fototävling?

Annons:
JazzBass
2015-06-12 07:51
#1

Var? När? Genre…?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ru4real
2015-06-12 10:10
#2

Om du bor i närheten av sthlm så har du ju alltid fotografiska museet att gå till.

Denna kommentar har tagits bort.
Anngerd
2015-06-12 20:44
#4

Jag tänkte mig nu i sommar när det gäller fototävling. Naturfoton i alla de former. Men sedan skulle jag vilja ställa ut några bilder, är amatör men har hållit på ett tag. Är det någon som ställt ut på fotografiska?

Inkanyezi
2015-06-12 21:08
#5

Man ska nog vara ganska etablerad för att ställa ut på Fotografiska, och de flesta är utländska fotografer som redan har nått ganska stor berömmelse. Som relativt ny och okänd fotograf antar jag att du kanske hellre söker andra vägar. Det finns en del privata gallerier som välkomnar fotografer, och vi har väl några medlemmar som har ställt ut på olika håll.

Jag antar att du har satt ihop en portfolio med sådant som du har gjort och som du kan visa. Det finns många gallerier, inte bara i Stockholm, utan också i andra städer. Det finns också mer oväntade ställen där man kan sätta upp en utställning. Till en del handlar det om fantasi och att man kan övertala någon som har en lämplig lokal.

Och i många fall kan man hitta det på nära håll. Pellepiano har exempelvis ställt ut i en lokal i sin förort i Stockholm, och min syster gjorde något liknande på sitt lokala bibliotek, med sina kollage.

Så fråga runt, och prova också andra möjligheter än gallerierna. De flesta med galleri har ett behov av lönsamhet, och om man verkligen tror på sina möjligheter att sälja bilder, kan det vara idé att satsa på ett galleri. Men då gäller det också att satsa hårt. 

Om du känner att du har ett koncept som håller för en utställning och har möjlighet att presentera det bra, är det egentligen bara att fråga runt och kanske helst tänka lite utanför lådan. Det finns många lokaler som skulle kunna utnyttjas för utställning, även om deras huvudinriktning är en annan.

pellepiano
2015-06-12 22:18
#6

Jag har haft turen att träffa de som håller i utställningslokalen här i Hökarängen för en massa år sedan. Tack vare det har jag fått ha några utställningar där. Men jag tror de flesta orter kan ha utställningar på bibliotek mm eller andra lokaler som Inkanyezi sa. Fotografiska har nåt de kallar för Höstsalongen och dit kan alla skicka in bilder till, så väljer de ut de som de tycker passar in. Jag har försökt i två gånger nu, men de har inte nappat . Kanske tredje gången gillt =) .

Annons:
ru4real
2015-06-15 17:43
#7

Höstsalongen har stängt sin intagning för årets salong. Och det tydligen extremt hög klass på årets bidrag. Kan meddela att mina blev refuserade :)

Anngerd
2015-06-15 19:42
#8

Tråkigt att de blev refuserade men, du försökte i alla fall. Skrev du om dig själv? Vad hade du fotat? berätta jag är nyfiken och det är säkert fler som är nyfikna.

pellepiano
2015-06-16 10:04
#9

Mina blev också refuserade. De bilderna kommer från ett projekt om min påhittade fotograf Sven Boqvist. Bilder kan ses på "hans" hemsida http://www.lutzimages.com/thepennpals

Anngerd
2015-06-18 17:25
#10

Hej! konstigt tför du har snygga och proffsiga foton. Undrar vad som tilltalar?

Upp till toppen
Annons: