Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1404 ggr
Elin2001
2015-05-24 20:24

Kritik (M) Närbild blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle gärna vilja ha kritik på denna bild 😃

Annons:
Elin2001
2015-05-24 20:25
#1

Tryck på den för bättre kvalitet, men då får ni nog zomma ut lite 😉

Huygens
2015-05-25 18:48
#2

Kanske jag vill ha lite bättre fokus på hela växten och stjälken.

Elin2001
2015-05-30 17:34
#3

Ingen mer som har kritik att ge? :)!

ru4real
2015-05-31 15:33
#4

Om jag klickar upp den i maxformat så ser jag inte var skärpan ligger riktigt.  Sen kan det bli så att bilder där ett motiv är centrerat som denna, så ger det iaf inte mig ngn harmoni i bilden, den blir alldeles för statisk.

Inkanyezi
2015-05-31 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag ska försöka ge lite mer utförlig kritik.

Som Huygens har nämnt är skärpedjupet väldigt kort, så att det inte täcker hela blomman. Man kan få större skärpedjup genom att minska bländaren, som här var f/5,6. Om du hade bländat ner till f/11 skulle skärpedjupet ha räckt längre och blomman blivit betydligt skarpare. Samtidigt skulle också de små glansdagrarna i bakgrunden ha fått en annan form, eftersom öppningen inte är helt rund när man bländar ner, utan blir fem- eller sexkantig. För att välja bländare är det enklast att använda läget Av på programratten.

De små glansdagrarna i bakgrunden uppfattar jag som lite störande, främst eftersom de har ganska skarp kant, vilket är en typisk egenskap för det här objektivet. Det är oskärpan i bakgrunden som vi brukar kalla bokeh. När man minskar bländaröppningen blir det inte lika kraftig bokeh, och den tar formen av bländaröppningen som inte är riktigt rund. För att komma ifrån en del av glansdagrarna kan man kanske välja en annan riktning att fotografera, så att man får sidoljus i stället för mer eller mindre rakt framifrån.

Kompositionen är väldigt enkel, och kanske inte särskilt genomtänkt. Blomman är i stort sett mitt i, men man brukar få mer spänning i kompositionen genom att placera sitt huvudmotiv asymmetriskt i bilden. Det är värt att prova.

Blomman har blivit lite överexponerad, eftersom kamerans ljusmätare har tagit stor hänsyn till det gröna bakom. Metoden att minska exponeringen är att använda kontrollen för exponeringskompensation och ställa den lite mot minus. Det är en knapp som är märkt +/- som man håller in och snurrar på en ratt. Man får komma ihåg att ställa tillbaka den till noll sedan.

Om du tittar på histogrammen för de olika kanalerna, rött, grönt och blått, så ser du att både röd och blå kanal har klippt, dvs stapeln längst till höger är hög. Man ska försöka exponera så att det inte blir någon höjd alls ute i höger kant av histogrammet, och här hade det kanske behövts ett helt steg minus. Jag skickar med histogrammet för röd kanal, där man ganska tydligt ser att det är många pixlar som har nått klippning, där de inte längre ger några nyanser.

Så det du kan tänka på är att bilden ofta blir mer spännande om man lägger sitt motiv asymmetriskt, mot ena kanten, och att ljuset kanske hellre bör falla lite från sidan, så att man inte har solen precis i nacken. Och så att när det är mycket grönt i bakgrunden och huvudmotivet är starkt belyst och i annan färg än grönt, att man kan behöva kompensera mot minus. Det brukar gå att kolla på kamerans histogram om det blev bra.

Upp till toppen
Annons: