Annons:
Etikettokategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 1838 ggr
[Liza-96]
5/24/15, 5:56 PM

Vad för systemkamera ska jag skaffa?

Hejsan, tjänat ihop pengar nu och funderar på en ny kamera jag har redan systemkamera och kompakt kamera Canon och Sony. 
Men nu vill jag verkligen satsa. Tar mycket rörliga bilder på djur och människor porträtt. Vill även kunna filma i bra kvalité.
Inte Nikon.

Tips på kamera för mig vill ha riktigt bra Upplösning.

Annons:
hydman
5/24/15, 9:00 PM
#1

Testa Canon 5Ds eller 5Ds R när de släpps. Om de är tillräckligt snabba vill säga.

Carrosh
5/24/15, 9:55 PM
#2

Vad är det för någon systemkamera du har nu?

Är det själva filmningen du är ute efter skulle jag rekommendera dig att satsa på någon av instegsmodellerna med filmning (t.ex. EOS 600D eller EOS 650D), sen satsar du mer på objektiven när du börjat lära dig. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Martin
5/25/15, 7:24 PM
#3

Det underlättar lite om du skriver vad du har idag så vi vet vilken nivå vi skall föreslå. Hydman föreslår två kameror med riktigt bra Upplösning, men det är inte alla som är intresserade av den prisklassen (35.000-40.000 ungefär).

Men om du som någon skrev berättar vad du behöver är det enklare att vägleda dig rätt.

mvh Martin

[Liza-96]
5/27/15, 1:41 PM
#4

Idag har jag en Canon EOS 500D, jag fick den i present utav mina föräldrar för några år sedan, den har bra bild ja men känns som jag vuxit ifrån den. Speciellt när min Sony kompaktkamera nästintill får minst lika bra foton. 

Jag har gått filmlinje på gymnasiet så inställningar samt teknik är inga problem. 

Som jag skriver är det främst rörliga bilder jag vill fotografera!

[Liza-96]
5/27/15, 1:46 PM
#5

Jag kan tänka mig att kolla efter begagnat också för att få en bra kamera! :) 
Jag har tjänat i dagsläget ihop ca 15.000 som jag kan lägga på en kamera

[VSK]
5/27/15, 2:31 PM
#6

#15

Låter mer som du vuxit ifrån objektivet än kamerahuset om du jämför så.

Om du inte har nå större krav på kamerahus oavsett märke av de du nämnde, så låt det objektiv du har råd med bestämma vilket kamerahus du skall ha.

Idag är kamerahusen så pass bra oavsett märke ändå skulle man kunna tycka. Iaf om du enbart går på innanmätet.

Annons:
Inkanyezi
5/27/15, 6:34 PM
#7

Vad menar du med att du "har vuxit ifrån den"? Kan du beskriva det, så att jag förstår varför du hellre vill ha en annan?

Florrpan
5/28/15, 2:36 PM
#8

500D fungerar fint, det är snarare objektiven du vill utöka. Börja med nya objektiv, när du sedan känner att du ändå vill byta kamera så är det bara att byta till en ny Canon och fortsätta använda dina gamla objektiv. Objektiven sköter ljusintag och skärpedjup mm, så det är viktigt att ha objektiv för sina ändamål. 18-135 eller 28-135 är ett bra objektiv som kan användas i alla lägen skulle jag säga.

Ett tips är att kolla upp Magic Lantern för Canon för att göra om kameran till en mer avancerad studiokamera.(100-tals nya funktioner för filmning och foto)

Använder du RAW-formatet när du fotar?

Megapixel har egentligen ingen större betydelse för bildens kvalité. Kan lova att en systemkamera på 10MP är överlägesen en mobilkamera med 28MP.

I slutändan är det personen bakom kameran som räknas, kan du inte utveckla dig själv som fotograf spelar inte kamerahuset någon roll.

Har både en 550D och en 600D, används flitigt än idag.

[Elucai]
6/1/15, 5:30 PM
#9

Canon EOS 6D, fullformatssensor men inte så snabb. Kostar runt 15'000. En budgetversion av 5D M3 i min mening.

Upp till toppen
Annons: