Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 529 ggr
Paxxie
5/23/15, 2:12 PM

Föreslag på ny kamera?

Då min kamera börjat strula en hel del på sistone och är rätt oanvändbar för tillfället funderar jag på att införskaffa en ny. Köpte ändå denna för drygt sex år sedan, så jag gissar att det finns en del bättre alternativ ute på marknaden numera.

Den kameran jag har nu är en Canon EOS 1000D, och då jag har flera objektiv för Canon vill jag gärna ha en ny av samma märke. (eller någon annan jag kan använda samma objektiv till, men jag antar att det inte finns?) Det jag gillade med 1000D är att den var relativt billig och lätt att använda. Om den inte hade varit trasig hade jag gärna behållit den i några år till, men samtidigt föredrar jag att uppgradera framför att försöka reparera den. 

Kameran jag letar efter ska alltså inte vara alltför dyr (8-9.000 är väl max), någorlunda enkel att använda men ändå ge möjlighet att utvecklas. Jag är ju ingen proffsfotograf men jag vill inte känna mig begränsad om ett eller två år när jag kanske blivit lite bättre. 

Om någon har en ide om vilken kamera skulle kunna passa mig får ni jättegärna svara. :)

Annons:
Inkanyezi
5/23/15, 2:37 PM
#1

De flesta vet att jag inte är någon direkt Canon-entusiast, men för din del, eftersom du har en del objektiv, är det väl egentligen bara budgeten som sätter ramarna för vad som kan passa.

Jag tänker mig att ett kamerahus EOS 70D skulle kunna vara en hygglig investering för fortsatt fotograferande. Den har mer lullull än din gamla kamera, och den är faktiskt riktigt bra.
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon-eos70dbody/191683.2051/

Om du inte vill utnyttja din budget lika långt, kanske en EOS 100D kan vara ett alternativ, men det blir liksom inte "mer kamera" i så fall än den som du hade.

Paxxie
5/25/15, 5:47 PM
#2

#1: Egentligen skulle jag helst prova något nytt märke, men som du säger känns det lite dumt när jag redan har flera objektiv. Skulle ju kunna sälja dem och köpa nya, men vet inte om det riktigt är värt det.

Den kameran ser riktigt spännande ut! Gillar särskilt den vinklingsbara skärmen då jag ofta fotograferar djur, och det kan vara lite besvärligt att komma ner till en bra nivå ibland. Jag har inget emot att lägga en del pengar, snarare tvärtom. Köper hellre något dyrt som jag kan använda några år något billigt som jag kommer vilja byta ut om ett tag ändå.

Upp till toppen
Annons: