Annons:
Etikettövrigt
Läst 947 ggr
Arkan
5/22/15, 3:34 PM

Gamla filmrullar

Brukar de fungera? Har fått tre Extrafilm färg. Som gick ut 2005. Finns det någon chans att de fungerar? Tänkte ta med min analoga systemkamera på festival om ca 1 vecka så vet inte om jag hinner beställa hem ny film. Kan inte speciellt mycket om analogt så ni får inte döma här nu ;)

Annons:
Veda
5/22/15, 3:50 PM
#1

Färgen blir nog inte så bra, kanske kan fungera om du förvarat dem svalt. Jag skulle inte chansa med bara den kameran. 

Själv har jag lämnat in film för framkallning som suttit i kameran i sju år och visst blev det bilder men labbet var oroligt tills jag sa att filmen var gammal. De var väldigt dassiga i färgen och hade liksom en hinna över sig.

Bagtjesen
5/22/15, 9:41 PM
#2

Håller med Veda att det kan vara riskfyllt att förlita sig på att de fungerar. JAg använde i mitten på 80-talet en diarulle från 75-76, och den gav liknande symptom, fastän rulllen hade legat i alufolien i originalförpackningen.

Däremot tror jag att du skulle kunna titta på bilder som åldrats och fundera på om du kan använda dem konstnärligt/experimentellt, kanske något 60-tals aktigt eller senare.

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: