Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 570 ggr
Aquila-e
5/20/15, 11:33 AM

Svag batterilucka nikon d7000

Jag köpte för ca 1 år sedan en nikon d7000 kamera (helt  ny) från en kamerabutik

För ca en månad sen märkte jag att batteriluckan har tappat sin spänst . Luckan spjärnar inte emot så väl som den gjorde när den var ny och luckan sticker ut en aning. Jag har haft mindre kameror som till slut tappat sin lucka så jag är orolig att denna också ska slitas ut för snabbt. Min fråga är, är det vanligt att  välbyggda dslr kameror får problem med batteriluckan såhär snabbt? Och om kanske detta ingår i garantin? Att butiken kaske kan byta ut luckan?

Annons:
Inkanyezi
5/20/15, 12:42 PM
#1

Det bör ingå i garantin under garantitiden, och det är inte ovanligt. Det kan ha varit fel på den från början, så att den inte grep in och häktade i ordentligt. Men generellt är det här en akilleshäl på många kameror, och på de flesta mer avancerade kameror är luckan lätt att byta. Många av dem kräver att man tar bort luckan och stoppar i ett fack intill batteriet när man sätter på batterigrepp.

Så gå gärna till butiken och prata med dem om luckan.

Aquila-e
5/20/15, 2:05 PM
#2

Tack så mycket för svaret Inkanyezi!  Ja jag har märkt att många tex kompakta digitalkameror har svag lucka och ger med sig förr eller senare men jag förväntade mig att dslr skulle ha åtgärdat detta akilleshäl på ett effektivare sätt :/

Jag ha ganska exakt 2 vec kvar på garantin! Så jag ska snarast  till butiken och hoppas att dem är hjälpsamma^^

Bagtjesen
5/21/15, 1:22 PM
#3

Håller med Inkanyezi om att den borde hålla längre än så. Jag har haft min D7000 sedan augusti 2011, och inte haft några problem - använder visserligen ofta original batteripacken utanpå så det är mer sällan jag behöver ta ut originalbatteriete, men ändå…

Bägtjesen


Aquila-e
5/21/15, 5:37 PM
#4

Jag var i butiken imorse med kameran. Biträdet sa att ja det är min rättighet att få byta ut luckan om jag så önskar. Jag började just ta av objektivet när jag frågade hur länge det skulle ta. Han svarade "5-6 veckor" ! Herre jösses! Ska jag vara utan kameran i mer än 1 månad? när det är sommarlov och allt, nu när ja kommer använda den som mest?. Nej tack. Jag ångrade mig då och avböjde bytet. Han sa även att han aldrig varit med om att luckan till sån dslr som jag har skulle gå sönder, så han tror att det är lungnt. Men om den är defekt så är den det liksom eller hur?

Jag har efter lite surfande sett att det säljs originala batteriluckor till nikon dslr för ca 300 kr. Undrar nu om man inte bara kan kräva en ny lucka från butiken så att man själv kan byta ut luckan om det så behövs i framtiden? För inte kan det vara svårt att byta luckan själv nr det säljs luckor på nätet eller?

Bagtjesen
5/22/15, 9:34 PM
#5

Det låter som lång tid när det gäller garantier - det finns regler för hur lång tid det BÖR ta i konsumentlagarna - kolla gärna.

Tror inte att du bara på garantin kan kräva en ny lucka, de vill trolign att jobbet skall göras rätt också så att inget händer i efterhand.

Jag lämnade in min Nikon för reparation i höstas, direkt hos Nikon i Solna och det tog 2,5 vecka, och då behöve de ändå en vecka extra på sig för att få hem en ovanlig del.

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: