Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 840 ggr
MagArne
2015-05-18 13:29

Byta en Nikon D300 mot D700

Jag har fått ett erbjudande att köpa en kolegas Nikon D700 kamerahus med batterigrepp för 4500kr vilket jag tycker låter ganska prisvärt. Ska jag slå till?

Kommer en D700 ge något lyft mot min gamla D300 eller blir det mest pengar i sjön då även D700 är så pass gammal? Jag måste även hitta en ersättare till mitt Nikon 18-140 DX-objektiv.

I objektivväg har jag även
Nikon AF 80-200mm f/2.8 ED
Nikon AF 50/1,8 D

Annons:
Inkanyezi
2015-05-18 13:39
#1

Det där är en rackarns personlig fråga. Visst är det en annan grej att använda fullformat, och lite beroende på vilka bilder man vill ta, kan det vara "värt det". Men som alltid är det en balansgång mellan vad man anser sig ha råd med och hur högt man värderar den skillnad det kan bli. Kanske det också handlar om hur man fotograferar. Jag skulle exempelvis inte själv kunna uppamma så stort "behov" av en sådan kamera att jag tog hoppet. Men det är ju inte heller helt utan skyddsnät, eftersom man kan få tillbaka ganska mycket för en begagnad proffskamera när man köper den begagnad.

Så jag har nog inte så mycket råd att ge annat än att försöka inventera behovet, att känna efter om möjligheterna som det större formatet ger, kommer att utnyttjas. Det handlar då kanske om att investera i en ljusstark vidvinkel och möjligen också ett rejält ljusstarkt porträttobjektiv, varav ingetdera är särskilt billigt. 

Om jag toge språnget, skulle nog den gamla kameran finnas kvar en tid för att utvärdera om det är värt att ha den kvar och låta den nya gå vidare, eller om den nya är grejen och det kan vara idé att sälja den gamla med det objektiv som bara passar på den.

MagArne
2015-05-18 13:55
#2

Jag känner ett behov av att kunna ta bilder med högre ISO utan att de blir allt för gryniga. Med D300:an känns bilderna ibland för gryniga redan vid ISO400.

Då D300 är snudd på ett proffshus så känns D7x00 lite som ett steg tillbaka. Ja förutom sensorn som är mycket bra för en corp. Fullformat är ju då ett alternativ men D6x0 och nu även D750 har ju inte lika proffsiga hus som D700 och D8x0 har. Sen så ser jag det lite som en sport att få till hyfsade bilder med gamla grejer som jag inte betalt en förmögenhet för. Ett nytt hus för över 15.000kr har jag svårt att ge mig tillåtelse att köpa.

JazzBass
2015-05-18 14:04
#3

"Ganska" prisvärt? Ja, kanske "ganska", om den gått över hundratusen exponeringar. Annars vill jag påstå det är ett kap att hitta en D700 till det priset.

Jag har haft både D90 - med samma sensor som D300 - och sedan 2011 en sparsamt använd D700 som jag köpte för 1450 euro exklusive batterigrepp. Det är en j*vla skillnad i kvaliteten om du frågar mig. Jag blev aldrig helt nöjd med D90 så jag hade den bara ett drygt år innan jag slog till. 

Slå till bara och skaffa ytterligare ett gammalt AF-D 28-105/3,5-4,5 till kameran, så kommer du långt. Jag har ett sånt och jag måste säga att det är väldigt bra för pengarna. Ganska mycket sämre känsla än i t.ex. AF-S 24-120/4 VR, men i övrigt t.o.m. bättre än det på flera punkter, t.ex. distorsionen är mycket mindre. Ett riktigt bra allroundobjektiv tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2015-05-19 07:55
#4

Tack för info

Jag ska försöka låna hem huset och undersöka det samt se antalet exponeringar innan affär. Gummigrepp har jag bytt själv på både min gamla D200 samt nuvarande D300 så det är en lätt match för mig om det skulle sitta löst vilket tycks vara standard på Nikon.

Sen passar ju i stort sett alla mina D300 tillbehör D700 vilket är trevligt. Så som trådutlösare, CF-kort, GPS-modul, batterier m.m.

MagArne
2015-05-19 21:28
#5

Har fått lite mer info nu. 65k exponeringar har huset gått och det är ett MB-D10 grepp. Vet tyvärr inte vad det är bestyckat med för batterier mer än att två följer med. Jag får se grejerna på fredag.

Vad för batterier är det man ska bestycka MB-D10 med för att snabba upp serietagningen?

Ska ett EN-EL3e alltid sitta i huset oavsett vad som sitter i greppet?

JazzBass
2015-05-19 22:00
#6

Jo i huset ska det vara ett "vanligt" batteri. För 8bps behövs antingen 8st AA-batterier monterade på en skild batterikälke, eller ett EN-EL4a (om jag minns beteckningen rätt) och en liten extra grej istället för kälken att fästa batteriet på. Jag rekommenderar för övrigt verkligen originalbatterigrepp, hade massor med problem med ett - ursäkta - två batterigrepp av Meike.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
MagArne
2015-05-22 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det följde med en MS-D10 släde för 8st AA batterier.
Den var i fint skick så jag slog till.

Inkanyezi
2015-05-22 11:29
#8

Jag tror inte att du kommer att ångra dig. Sedan återstår ju att se vad du gör med den gamla kameran, men jag misstänker att du inte längre kommer att ta många bilder med den.

Om du skulle bestämma dig för att det inte är tillräckligt kul med FX, så kommer du ju knappast att förlora om du låter den gå vidare.

MagArne
2015-05-22 11:43
#9

Jag lär sälja min D300 efter jag har putsat upp den och kontrollerat att den är tiptop. Jag gav 1900kr för den med ett defekt 18-105 som jag lagade för 35kr så kameraaffärer tycks jag ha tur med.

JazzBass
2015-05-22 12:11
#10

Kul att det blev affär! Tror inte heller du kommer att ångra dig. Glad Lycka till med kameran!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: